דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כוכב הלכת הכחול 

מאת    [ 20/07/2006 ]

מילים במאמר: 743   [ נצפה 5826 פעמים ]

כדור הארץ הוא כוכב לכת אחד מני תשעה הידועים במערכת השמש ולו בן לוויה אחד הירח.

כוכב הלכת הכחול הוא סרט המשודר במסגרת ערוץ "דיסקברי". המיוחד בסרט זה הוא התבוננות על כדור הארץ ממבט של חי-זר המגיע מכוכב לכת אחר. מנקודת מבט זו מתגלה במלוא הדרסטיות, מה שמעולל האדם לכוכב הלכת שלו מבחינה אקולוגית, והצופה מבחוץ רואה את האבסורדיות שבפגיעה העצמית הזו.

כוכב לכת כחול יפהפה נגלה לעיניים משתאות , של צמד מדענים הנמצא בחללית המרחפת במערכת השמש.מוקסמים מיופיו ויחודו הויזואלי ומשתאים לנוכח המיזוג המושלם בין מרכיביו הכימיים והטמפרטורה שלו.



תוך כדי ריחופו של החי-זר ברחבי שביל-החלב הוא נקלע למערכת-השמש עליה נמנה כוכב-הלכת ארץ. כוכב הלכת הראשון במערכת אשר ניקרה בדרכו הוא צדק, אשר התופע אצלו הבולט לעין הזר הוא, קליפתו הגאזית, עובדה שאינה מתאימה להווצרות חיים עליו. גם הרכבו הכימי של מאדים לא עושה אותו מועמד מציאת חיים עליו מבחינתו של החי-זר. חוויה עוברת על החי-זר בראותו לפניו את "כוכב הלכת הכחול" - ארץ. יפי צורתו וגיוונו, איזונו העדין על כל המרכיבים האקולוגים שלו, שובים את עין המסתכל בו! הטמפרטורה המגוונת שלו, והימצאות חמצן באטמוספירה שלו, גורמת עניין לסייר הכוכבים. באמצעות המיכשור שבספינת החלל שלו, הוא מגלה לדעת את הרכבו הכימי של כדור-הארץ וכן את המחזוריות הקיימת עליו, מבחינת חיים ותופעות טבע. הוא מאתר את הפחמן הדו-חמצני, אותו קולטים הצמחים. הוא מוקסם מיפי צבעי היצורים שבטבע (שלושים מיליון צורות חיים!), גיוונם הרב, כלל האיזון הקיים בין החיים על כדור הארץ וכלל אירגון הדברים על כוכב הלכת. אך מייד קולטת עין הצופה הזר יצור מוזר, אשר מתברר שהוא מכונה פרי יצירת האדם. ההרכב הכימי של פליטת הגז שלה, מרעיל את האוויר והורס את האיזון בטבע של כוכב הלכת, בהיותו מרכיב לא ידידותי לסביבה!

המסקנה אליה מגיע מייד החי-זר היא שישנם יצורים אינטליגנטים בעולם הזה, שעם הטכנולוגיה שלהם אינם משתלבים במערכת האקולוגית של עולמם. יצורים אלה גורמים להופעת רעלים כגון דו-תחמוצת הפחמן אשר מרעיל את הסביבה. הרס היערות בעולם אף הוא מפר את האיזון הסביבתי וכן מערער את המחזוריות החקלאית באדמה וגורם להכחדת מינים חיים! המדע, כך מתברר, מנצל לרעה בצורה מניפולטיבית את הסביבה וגורם לה נזק בלתי הפיך. הרס היערות גורם לגשם חומצי ולרעב. פיתוח נשק גרעיני, נעשה על-ידי יצורים אשר מהמרים על עצמם והכל נעשה "בשם הקידמה" ובשם "העוצמה הכלכלית"! כך הורס לו האדם את התשתית עליה מתקיימים חייו וכלל חיי הבריאה עלי אדמות. האדם לא מבין כי בסיס קיומו הוא חיים בהרמוניה עם כדור-הארץ וכלל מרכיבי הטבע שבו. הטכנולוגיה משתכללת, אך ההרגשה שהאדם מתקדם באמצעותה היא אשליה. חשיבתו של האדם היא צרת אופקים, חד-מימדית ואין לה נקודת מבט כוללת על הטבע!

את כל הרעיונות האלה מעלים בעצם אנשים על כדור הארץ עמם יוצר בסרט קשר סייר הכוכבים. אותם אנשים מייצגים תחומים שונים כגון: אקולוגיה, כלכלה, ביולוגיה וכל אחד מזהיר מפני שואה מתקרבת בתחום עיסוקו! אחת הבעיות אשר מעלה אחד המדענים הינה בעית ההתמיינות (כלומר: התמחות צרת אופקים). כל איש מדע רואה את התחום הצר שלו, אך אינו רואה את התמונה הכללית. אחד המדענים מספר, שקריסת חשמל בארה"ב, למשל, עלולה להגיע למצב כזה שלא יימצא מי שיתקן את המערכת בגלל מורכבותה ובגלל ההתמחות הצרה של כל אנשי המקצועות אפילו בתחום ספציפי כמו מקצוע החשמל. פשוט אין מי שיבין את המערכת בכללותה.

אחד המושגים המועלים בסרט הוא "דטרמיניזם טכנולוגי". משמעות המושג היא שהאדם לעתים לא שואל לאן מביאה אותו הטכנולוגיה ולשם מה היא טובה? הוא כאילו כופה אותה עליו כמין גזירה קדומה וכפי שאמר מישהו, הטכנולוגיה פותרת בעיות שהיא עצמה יוצרת... אחד המדענים מעלה את הרעיון שכאילו בסופו של דבר יגבר שיקול הדעת ותימנע הקטסטרופה שעומדת לפרוץ בכל רגע כמעין חרב דמוקלס התלויה מעל ראשה של האנושות! מובא הרעיון כי מקור הרע הוא במערכת הפוליטית וביחידה הנקראת מדינה, בעוד הצופה מבחוץ בכדור-הארץ נראה לו כשלמות אחת ואינו מבין את ההגיון שבגבולות מלאכותיים בין מדינות. כשעין הצופה הזר מסתכלת על העולם מזווית ראייה רחבה, הוא רואה שאותן מדינות ולאומים שבתוכו, יוצרים את המלחמות ואת העובדה שרוב הייצור הולך על נשק ופיתוח מקורות אנרגיה המכוונים להרס!

מועלה גם הרעיון הגלום במושג MAD, שזוהי יכולת השמדה הדדית, שהיא כביכול, למרבה האבסורד, מונעת את מלחמות ההשמד המוחלט בעולם. כל הנתונים האלה מביאים את סייר הכוכבים החי-זר, המשקיף על כדור הארץ מבחוץ, להגדיר את האדם כ"סרטן בגופו של כדור-הארץ". אך בעוד הסרטן אינו מודע להרס שהוא מביא, לתאים בהם הוא מתפתח וגוזר בזה כלייה על עצמו, הרי שהאדם, שהוא אסון לטבע ולעצמו, מודע לכלייה שהוא גוזר על עצמו במו ידיו אך מתמיד ברוע מעשיו. הסצינה האחרונה בסרט היא התרחקותו של החי-זר מכדור -הארץ, אשר נראה קטן והולך, בהבטחה לשוב ולבקר בו בעוד מאה שנה, בתקווה ששובו לא יהיה מלווה בזכרונות נוסטלגיים על כוכב לכת כחול שהיה ואיננו עוד.

אודות הכותב:
מוסיקאי חובב מדע ואסטרונומיה עוסק בחידונאות בעל שני אתרי טריויה http://www.trivia-liraz.co.il
http://www.mar-trivia.co.il
ושני אתרים נוספים: http://www.cosmopedia.co.il . ערך את ספר השיאים של ישראל.( http://www.syim.co.il ) כתב כאלף ערכים ל"ויקיפדיה" בכינויים שונים.

כתב שני ספרוני מדע,"מסר מכוכב הלכת ארץ" עם מבוא מאת פרופ. דרור שדה ו"המפץ הגדול" גילגולה של תיאוריה מדעית".



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב