דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול קוגניטיבי התנהגותי | עקרונות טיפול | דר. חיים שם דוד,פסיכיאטר 

מאת    [ 20/06/2009 ]

מילים במאמר: 654   [ נצפה 4529 פעמים ]

מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא סוג של פסיכותרפיה אשר מדגישה את תפקידה הקריטי של החשיבה על האופן שאנחנו מרגישים והדרך שאנו מתנהגים.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי היא מונח כללי לטכניקה טיפולית באמצעות שיחה. ישנן שיטות טיפול רבות שעושות שימוש בכינויים שונים וביניהם טיפול רציונאלי, טיפול ריגשי-רציונאלי, טיפול רציונאלי מונחה דימיון, טיפול התנההגותי, טיפול קוגניטיבי, טיפול התנהגותי דיאלקטי ועוד.

עם זאת, רוב שיטות הטיפול העוסקות בטיפול קוגניטיבי התנהגותי מתבססות על עקרונות משותפיםף

1. טיפול קוגניטיבי התנהגותי מבוסס על מודל שמבין שתגובות שלנו לאירועים חיצוניים, אנשים, גירויים ומצבים מושפעות מתכנים פנימיים מחשבתיים הניתנים לשינוי גם אם המצב החיצוני אינו משתנה.

2. טיפול קוגניטיבי התנהגותי נחשב לטיפול יעיל ומהיר יחסית לשיטות טיפול אחרות. טיפול קוגניטיבי התנהגותי יכול להיות ארוך טווח. יחד עם זאת, טיפול קוגניטיבי התנהגותי יעיל וממוצע הטיפולים הנדרש לשם הצלחה הוא כ 16. בשיטות טיפול פסיכולוגי אחרות שנערכות על ידי פסיכיאטר או פסיכולוג כגון פסיכואנליזה, הטיפול יכול לקחת שנים רבות. טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול אקטיבי יותר ודורש הן מהמטפל (פסיכיאטר,פסיכולוג או פסיכותרפיסט) יוזמה ואקטיביות והן מצד המטופל.

3. טיפול קוגניטיבי התנהגותי, אינו רק נחשב לטיפול מהיר יחסית לשיטות טיפול פסיכותרפיה אחרות אלא הוא שונה בכך שהמטרות הטיפוליות נבחרות בקפידה בתחילת הטיפול וסיום הטיפול נקבע בתחילת התהליך עצמו בהסכמת הצדדים, הפסיכיאטר והמטופל.

4. חלק ניכר מהצלחת טיפול פסיכותרפיה נובע מהיחסים הנרקמים בין המטפל למטופל. בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, היחסים מהווים נדבך חשוב בהצלחת הטיפול אולם ישנו מרכיב נוסף, הכרחי והוא התהליך הטיפולי שבו פסיכיאטר או פסיכולוג מלמדים את המטופל כיצד לחשוב, כיצד לנתח מחשבות ושינויים ברגשות.

5. טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא מאמץ שיתופי בין פסיכיאטר לבין מטופל. התפקיד של הפסיכיאטר הוא להקשיב, ללמד ולעודד. תפקיד המטופל בטיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא להביע חששות, ללמוד וליישם את הלמידה על ידי שיעורי בית ומטלות ומשימות יומיות.

6. טיפול קוגניטיבי התנהגותי אינו עוסק בשליטה עצמית. מטופלים המגיעים אל פסיכיאטר או פסיכולוג לטיפול אינם מרוצים מהדרך שחייהם מתנהלים אולם הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי אינו מלמד אותם שליטה עצמית. טיפול קוגניטיבי התנהגותי מלמד את המטופלים את היתרונות שבהרגשה הטובה. כשמטופל מגיע אל פסיכיאטר ומביע בפניו מצבים שבהם הוא כועס, המטפל מפריד בין הסיבה המכעיסה ובין הכעס עצמו ומה העלה את רמת הכעס לעוצמה חסרת שליטה. כאשר אנו מצליחים להתמודד עם הכעס בצורה נינוחה יותר, החשיבה בהירה יותר והמשאבים הרגשיים מופנים לפתרון הבעיה בצורה יעילה יותר.

7. הפסיכיאטר המטפל בטיפול קוגניטיבי התנהגותי, רוצה להגיע להבנה טובה יותר של המטופל ולכן לעתים קרובות הפסיכיאטר ישאל שאלות מנחות לגבי המציאות של התחושות ומעודד את המטופל לשאות את השאלות הללו "איך אני יודע שהאנשים הללו צוחקים עלי?" , "יכול להיות שהם צוחקים על משהו אחר?"

8.טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול מובנה. כל פגישת טיפול מתחילה ונמשכת בסדר מסויים. בכל פגישת טיפול המטופל לומד מושגים חדשים, לומד טכניקות חדשות ומרחיב את יכולתו לשלוט במחשבותיו ובתגובותיו הרגשיות וההתנהגותיות. הפסיכיאטר לא מספר למטופל שלו מה צריכות להיות מטרותיו או מה הם אמורים לסבול. טיפול קוגניטיבי התנהגותי מראה למטופלים כיצד לחשוב ואיך להתנהג על מנת להשיג את מטרותיהם.

9. טיפול קוגניטיבי התנהגותי מתבסס על מודל חינוכי שבו התגובות הרגשיות והתגובות לגירויים חיצוניים הם תוצר למידה ארוך שנים. מטרת הטיפול היא לסייע למטופלים ללמוד מחדש את התגובות הרגשיות ולסגל דרכי התנהגות חדשים, יותר רצויים ויותר פרודוקטיבית מבחינת החיים.

10. טיפול קוגניטיבי התנהגותי מלמד אותנו לחשוב בצורה של השערות ולא אמיתות. לא פעם אנשים מגיבים בצורה רגשית חמורה לגירויים בסביבתם כאשר הסיבה לכך היא ראיית המציאות בצורה של "אמת" ולא בצורה של השערה. מטופל שמגיע אל פסיכיאטר עקב תחושת דיכאון, יכול לספר שהביקורת שמטיחים בו בעבודה מחמירה את הרגשתו כאדם חסר אונים ולא מוצלח. טיפול קוגניטיבי התנהגותי שם את הביקורת שמוטחת בו ואת המחשבות והרגשות שביקורת זו מעלה בו באור מציאותי. האדם משנה את ההבנה של הדברים מאמת ועובדה ("אני לא מוצלח בשום דבר") להשערות מבוססות מציאות ("יכול להיות שטעיתי אבל זה לא אומר שאני תמיד טועה").

11. טיפול "עצמי" או תירגול ביתי הוא נדבך מרכזי בטיפול קוגניטיבי התנהגותי. השגת המטרות הטיפוליות יכולות לקחת זמן רב מעבר לשעת הטיפול השבועית עם המטפל. טיפול קוגניטיבי התנהגותי דורש תירגול, חיזוק הישגים, ולעתים פגישות ריענון על מנת לשפר הישגים ולשמר תוצאות טיפוליות שהושגו בעבר.
ד"ר חיים שם דוד,פסיכיאטר מומחה. מורשה לאיבחון וטיפול באמצעות היפנוזה. עורך חוות דעת פסיכיאטרית לצרכים שונים. לאתר הבית הקלק:
פסיכיאטר
פסיכולוג
טיפול קוגניטיבי התנהגותי
חרדה
דיכאון



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב