דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על אמונה, כוח רצון, פעולה ומה שביניהם 

מאת    [ 19/06/2009 ]

מילים במאמר: 745   [ נצפה 7085 פעמים ]


רקע:
האימון עם ר. נער כבן 16.5 נמשך כשנה לסירוגין. בתחילת הדרך הוא שיתף על קשיים רבים לקבל את המציאות, שהייתה מנת חלקו. המפגשים נסבו סביב הקורבנות, שהייתה נטייתו העיקרית. היא למד ל"בחור" בסיטואציות שנקרו לפניו, גם אם היו מאוד לא קלות, ולמד לזהות את התועלת שהוא מרוויח מהן. עם הזמן השתפרה תחושתו כלפי המציאות בה הוא חי, הוא למד לקבל חלק מהדברים, והקטין את המינון של חלק מהמלחמות שלו עם העולם,

במהלך מפגשי האימון ר' כתב את הערכים על פיהם חייו פועלים או ראוי שיפעלו. ערכים אלה הם השלד עליו אמור היה להיבנות במהלך הדרך חזונו. (כן...כן... חזון לילד בן 16.5!). הערכים היו: אינטגריטי, נתינה, אהבה, אכפתיות חברות, למידה ויצירתיות.

במהלך האימון, שיפר ר' באופן משמעותי את הישגיו הלימודיים. בשלב מסוים, נעצר התהליך, ותחושתי הייתה שהוא נהנה להגיע לאימונים על מנת לדבר על עצמו, מאשר לרצות לממש חלקים נוספים בערכים המרכיבים את חזונו. כיוון שכך החלטנו ביחד, שכל עוד אין לו בקשה קונקרטית לאימון, ויעדים ספציפיים שהוא רוצה להשיג, אין טעם להמשיך להיפגש, ולקחנו הפסקה מהתהליך.

לאחר כמה חודשים ר. פנה אליי באמצעות מייל וביקש לחזור ולהתאמן. הוא אמר שהוא מעוניין באימון על נטרול כעסים, סיפר שהוא מרבה לכעוס ולהתפרץ, ושיש לו עניין אמיתי לטפל בבעיה הזו.

נפגשנו.
לא נכנסו מייד לנושא ושוחחנו שיחה "סתמית", בה הוא סיפר לי על אביו, שיש לו רשימה של 100 דברים, שצריך להספיק בחיים (לצנוח, לצלול לטפס על הקלימנג'רו וכ"ו). שאלתי אותו מה יגרום לאביו לבצע את רשימת ה- 100 שלו, והוא סיפר שעצם העובדה שהרשימה תלויה לאביו בחדר העבודה כבר יוצרת מבנה לפעולה, ולהשגת אותם יעדים. הסכמתי איתו שאכן צריכה להיות קיימת רשימה כזו על מנת שהיא תתממש, ואז הוספתי ושאלתי אם עובדת קיומה של הרשימה מספיקה למימושה, והוא ציין שנדרשים למימושה גם רצון ובעיקר פעולה.

אתה מבין, אמרתי לו, הרצון והפעולה עומדים בין הרשימה התלויה אצל אבא בחדר העבודה לבין נשימת אוויר צלול במרומי הקלימנג'רו. הרצון והפעולה הם פועל יוצא של המשמעת והמחויבות שלנו להשגת יעדינו.

לדוגמה בוא ניקח את הערכים שציינת במהלך השנה כערכים המייצגים את מי שאתה או מי שאתה רוצה להיות. הערכים הללו הם גם סוג של רשימה. באמצעות מחויבות ומשמעת להיות נאמן לאותם ערכים, יתממש מי שאתה רוצה להיות.

כעת, נראה מה הקשר בין הרשימה הזאת לבין הבקשה לאימון שלך. אתה מספר על כך שאתה מאבד שליטה ומתפרץ על חבריך ושאח"כ אתה מרגיש רע עם זה. באותה הנשימה אתה מזכיר את ההצלחה המאוד גדולה שלך בלימודים השנה יחסית לשנים שעברו. בו ננסה לעשות תחקיר הצלחות. איך אתה מסביר את ההצלחה שלך בלימודים - מה אותו דבר שגרם לך להצליח כל כך בלימודים השנה? ר' סיפר שהבין בשלב מסוים שהלימודים שלו והצלחתו בהם, קריטיים להצלחתו העתידית כאדם בוגר.

אם כך, אמרתי לו, אתה רואה בעצמך שאתה בהחלט יודע להיות מחויב. כשאתה מחויב ללימודים שלך, יש לך הצלחות, ועם הצלחות אי אפשר להתווכח. לעומת זאת, כשאינך מחויב ליחסים תקינים עם חבריך אכן "לא מצליח" לך לא להתפרץ עליהם. אתה מצפה מהם שיישתנו, שיעשו מעשה, על מנת שאתה לא תתפרץ עליהם. שלא יתנו לך סיבה להתפרץ עליהם, כי בעצם הם אחראים לדרך שבה אתה מגיב אליהם.

עליך לזכור שהמחויבות לתהליך ולמימוש הרשימה שלך היא שלך, ולא נובעת מהתנהגותם של אחרים אליך, אחרת רשימת הערכים שלך תשתנה בהתאם לאנשים שאליהם אתה נחשף. אם רשימת הערכים הזו מייצגת את מי שאתה, הרי שהיא קבועה ואינה משתנה, לא משנה עם מי אתה נפגש, וכיוון שכך, זוהי אחריותך לממש אותה ולא אחריותם.

כששאלתי את ר': "מה בעצם חסר לדעתך, על מנת שרשימת הערכים שלך תתממש בהקשר של יחסים תקינים עם חבריך?", הוא סיפר שחסרה לו "אמונה עצמית".
איך תשיג אמונה עצמית שאלתי? לא יודע, הוא השיב

משבצת האמונה העצמית, שטחתי בפניו, היא אחת ממשבצות התירוצים (ואחת המשכנעות בהם...)
אנחנו מספרים לעצמנו שלא פעלנו, ולא מימשנו את הערכים שלנו, כי חסרה לנו אמונה עצמית. בעצם מה שאתה אומר הוא: "כל מה שאני צריך זה עוד כמה אימונים שייגרמו לי להאמין בעצמי ואז הרשימה תתממש". זוהי משבצת הרמייה עצמית.

אין כזה דבר אמונה עצמית. אי אפשר ללכת למכולת ולקנות אמונה עצמית. וגם 10 שנים של אימון איתי לא ממש יקנו לך אמונה עצמית, על כל פנים לא אותה אמונה עצמית שתניע אותך לפעולה. לא, אמונה עצמית בהחלט אינה הגורם המגביל שמונע את הגשמת הפעולה הנובעת מתוך רשימת הערכים שלך.

היא, אומנם, חיונית מאוד לאחר שנעשתה הבחירה, ונדרשת תוך כדי העשייה והשקעת האנרגיה בעבודה הקשה שבמימוש ערכיך, אבל לא כאן. בשלב זה, כל מה שחסרה לך זו בחירה אמיתית לממש את רשימת ערכיך, והסכמה לשלם את המחירים שבעבודה המאומצת הזו.

ברגע שתבחר באמת ובתמים לממש את ערכיך, תבוא להתאמן. עד אז, וותר על ייסורי המצפון וחייה בשלום עם הבחירות שלך.


ליזה בורנשטיין M.A
מאמנת לילדים, בני נוער והוריהם
054-7358558
Liza_bornstein@yahoo.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב