התרומה - מכל הלב
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

התרומה - מכל הלב 

מאת    [ 15/06/2009 ]
מילים במאמר: 1036   [ נצפה 2076 פעמים ]

 
 

בס"ד

למעלה ממחצית המצוות מתוך תרי"ג המצוות , הן בין אדם לחברו.

תורת ישראל הדגישה מאוד מאוד חשיבות התפתחותו וקידומו של כל אחד, כל אדם חייב להתפלל, לברך, כל יחיד צריך לפתח עצמו בהתאם ליכולתו ולכישוריו, כל אדם צריך ללמוד כל חייו וללמד את בניו - שכתוב "והגדת לבנך", אך הכל צריך להעשות מתוך חיי קהילה, למשל- תפילה במניין, סעודת מצווה בציבור.

היחיד החכם והמעולה המשולב בתוך חיי חברה - קהילה- יוצרים הרמוניה נפלאה ומצויינת. בעולמנו המתקדם והמתפתח כל הזמן גדלים גם הפערים בין האנשים , יש יותר עשירים ויש יותר עניים, יש בעלי אמצעים אישיים וישנם רבים הזקוקים לעזרה , לסיוע לתמיכה.

היהדות מדגישה היטב חשיבות העזרה לזולת , אהבת הרע, התמיכה בחבר.

זכותו של כל אדם לנוע קדימה במעלה ההר , יכול כל אחד לפתח שדהו ולדאוג בעמלו למיטב הפירות וליבול גבוה, אך תורתנו מצווה עלינו להשאיר לקט פאה ושכחה. אנו מודעים לכתוב כי " עניי עירך קודמים", אומנם לאחרים, אך עליך לטפל בהם ולשקמם.

לרבים מהאנשים שנוהגים לתרום , לב טוב, רצון אמיתי לעזור ולסייע לזולת, תחושת תודה על ששפר גורלם, הנתינה האמיתית והטובה בנויה על מניעים אידיאולוגיים- רגשיים, לרוב כמעט תמיד הנותנים מבצעים זאת בדרך של "מתן בסתר", ביטוי ייחודי לנדבנות שאין עימה פרסום שם התורם ,הסיפוק העמוק -הפנימי ממעשיהם הטובים ,האיכותיים והיפים נזקפים לזכותם של "הצדיקים" הנהדרים התורמים.

בקהילתי באלקנה- קיימים כמה וכמה "צדיקים דגולים", נתינתם מותנית באי פרסום שמם, אנשים אלה יש בהם לא רק "לב טוב" , כל תאי גופם משדר טוב , אינני מכיר אחד "שנותן- שתורם" שהינו קשוח, רע, או בעל לשון הרע.

חלקם תורמים לאנשים נצרכים וחלקם תורמים עם "לב טוב מאוד" לקיומם של שיעורי תורה, בזכותם אנו זוכים להגביר תורה ולהאדירה.

לעיתים חורה לי מאוד שאינני יכול לנקוב בשמם ולברכם בקול רם על מעשיהם הטובים, על אנושיות, יושר, כנות ואהבה.

צדיקים אלה ראויים לכל מחמאה כבוד והערכה, יבואו על הברכה ויתן להם בורא עולם עוד ועוד...

וישנם כאלה שתרומתם אינה דווקא בכסף, המתנדבים למיניהם העוזרים לזקנים, לבתי אבות,לנכים, לאילן,לבית הגלגלים,תורמים מזמנם לקהילה,לבניית חיי חברה,לקיום מניינים לתפילה, גבאים העושים עבודתם בנאמנות במסירות ובהגינות, בהקצאת זמן יקר מחשבה ויצירתיות.

 

 

 

 

 

 

ויש כאלה המסייעים לאיכות הסביבה ,לשמירה על בעלי חיים,לקיום חוגי ספורט ,אומנות ושעורי חינוך. מצד אחד יש התורמים מכספם ומאידך יש התורמים מזמנם מיכולתם ומכישוריהם.

הנני מכיר אנשים רבים צעירים ומבוגרים המתנדבים כאמור לשפע פרויקטים ומשימות קודש.

כולם...כולם... אנשים ישרים, הגונים,בעלי מידות טובות וכולם תמיד מחייכים,רגועים,אנשי אמת.

התורמים מכל הסוגים הם בעלי אופי נפלא ונהדר.

להיפגש עם ספרנית מתנדבת בבית ספר,או מורה מתנדב,או "חברות צעירים" בבית הגלגלים ,זה פשוט מרגש עד דמעות ,באיזה מסירות אהבה כבוד ואושר הם מבצעים משימתם ההתנדבותית.

ישנם מוסדות חינוך רבים שמחנכים את הילדים לנתינה הלכה למעשה,לא רק בתיאוריה, כיתה גבוהה מסייעת לתלמידים מכיתה נמוכה,מצטיינים וגאונים הזוכים להוקרה וליחס הוגן עוזרים למתקשים באופן קבוע ונחרץ,

תלמידים " משולבים" מכיתה מיוחדת בכיתה רגילה זוכים ל"חברים" קבועים המטפחים בהם חיי חברה.

מוסדות חינוך מודעים לבתי אבות ומטפחים אותם באירועים, במסיבות, במפגשים, בסיוע ובתמיכה כל הזמן.

הנני מכיר מפקחים- מפקחות התורמות למורים חד הוריים, למוסדות נצרכים, הקונים מתנות מדי פעם לכאלה הזקוקים לכך.

ומה עושים עם תלמידים במכינות קדם צבאיות הזקוקים לפסיכולוג ?

גמ"ח- גמילות חסדים מילת מפתח ביהדות. ישנם מוסדות המטפחים גמ"חים שונים ומגוונים כדי לעודד ולהפיח זקיפות קומה לנזקקים.

הנני מכיר מנהל המספק מזון לתלמידיו שהאוכל אינו מצוי בביתם,המה ואחרים זוכים לספרי לימוד ללא תשלום, אף מקבלים הם כרטיס נסיעה לביה"ס -חודשי-חופשי ללא תשלום.

המנהל ואשתו - מקצים עשירית ממשכורתם לצדקה - מעשר אמיתי מרגש וחכם. ויש עוד רבים כאלה במוסדותינו.

כאשר מורה מסויימת כעסה על אמא שבנה שוכח להביא עיפרון ,הצעתי לאמא זו 30 עפרונות- כקופת צדקה לנצרכים בכיתה ,מאז אין כועסים על השוכחים או הנצרכים. כתוצאה מפעולה זו נהנתי להיווכח כי בכיתה זו נוספו גמ"חים נוספים, של צבעים, מחברות, קלמרים, מחקים וניירות ציור.

התרגשתי לראות סטודנטים מעולים ,ישרים, נפלאים, העוזרים לחבריהם הסטודנטים שלעיתים הם ליקויי למידה בתחום מסויים אך תבונתם נפלאה.

חשוב לתרום לקהילה לשכונה הקרובה בבניית פארק צמחי, גן עם משחקים לילדים.

ברבים מהישובים בתי אבות סמוכים למוסדות חינוך ,ראוי לשלב ערכים תרבותיים, בהם התלמידים מופיעים וגם לתת במה לתושבי בתי האבות.

 

 

 

 

 

 

והעיקר...והעיקר...שהכל יעשה כפעולות נמשכות ולא חד פעמיות.

מדי חג ישנם מוסדות המכינים שקיות ומביאים אותם לבתי חולים ,תוך כדי הכנת הופעות ,דרמה, הצגות, אומנות,ציור ומוסיקה.

אמא של אשתי זכתה לקבל במשך שנתיים תלמידות מאולפנית סמוכה לביתה שהגיעו באופן קבוע אחת לשבוע ,הצפייה לבואן הייתה מרגשת,השהייה בת השעתיים בביתה הוסיפה שמחה וגיל לסבתא היקרה. בטוחני שהבנות שביקרו אצלה בנתינה שלהן- הן זכו להמון מוטיבציה ,תחושת "שליחות", אהבה כבוד,יחס והמון אושר פנימי.

בתחילת הדברים ציינתי חשיבות "מתן בסתר", אך הדוגמאות האחרונות צריכות להיות "מתן בפרהסיה", כל השכונה,ההורים והקהילה צריכים לדעת מעשיהם הטובים של הילדים, הם חייבים לזכות באות הוקרה ולציון לשבח על מעשים כאלה.

אנו מבינים היטב חשיבות טיפוח המוח היהודי ,הקניית השכלה, הישגים לימודיים מירביים- כל אחד לפי כישוריו ויכולתו, אך חובה עלינו הורים ומורים לחנך ילדינו .

הדוגמא האישית של ההורים והמורים מוסיפים המון חן ,רצון טוב ומוטיבציה לחקות את מעשיהם הטובים.

כן,ראוי מקטנות ליצור כל הזמן סיטואציות של נתינה ,הנני ממליץ להקצות "יום לימודים אחד בחודש" לנתינה. יום שבו לא ילמדו ,רק יתנו ויתרמו לזולת.

ראוי שיום הנתינה יסתיים תמיד במפגש חברתי איכותי בבית הספר,עם מילת כבוד ואהבה לכל התורמים.

ממליץ לכל מפעל תעשייתי וכל ארגוני ההייטק ,לכל הבנקים להקצות לכל עובד יום בחודש לנתינה, בטוחני שהמפעלים למיניהם יגבירו את עוצמת הרווחים, כאשר בדרך זו הם ישכילו לחנך את עובדיהם לנתינה ולמעשים טובים, כאמור הנותן שמח ומאושר.

ישנם עוד שפע רעיונות יוזמות ויצירתיות שתחום הנתינה חלק מחינוך ההורים להיות הורים טובים- הוא טיפוח הנתינה בכל בית, משימה המוטלת עלינו אנשי החינוך.

ראוי להוציא "עיתון חודשי"- שכולו יעסוק "במעשים טובים שבבית ספרנו" בו יפורטו בהן בכבוד ועם המון מחמאות לנותנים.

קיימים שפע מקורות חז"ל העוסקים בתחום חשוב זה. ניתן לשלב גם למידה על הנתינה התרומה והעזרה לזולת, אך העיקר היא העשייה- הלכה למעשה.

"שדרות" עיר מופצצת , המסחר קרס, הצטרפנו ליוזמה לרכוש מוצרים רבים ככל האפשר מאחינו שבשדרות.

החלות שאנו אוכלים בשבת המגיעים ממאפית שדרות יש להן טעם של אהבת האדם.

נמשיך כולנו להיות טובים בנתינה והברכה מהא נחלתנו.

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב