דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכל על מחלות חניכיים 

מאת    [ 17/07/2006 ]

מילים במאמר: 774   [ נצפה 18563 פעמים ]

מחלות פריודונטליות (מחלות חניכיים) הן מחלות זיהומיות הנגרמות על ידי חיידקים, כתוצאה מהמחלה נפגעות הרקמות אשר תומכות בשן. החניכיים מתנתקות מהשן, הסיבים שמחברים בין השן לעצם נהרסים והעצם סביב השורש נספגת. ללא טיפול עלולה המחלה לגרום לאבוד השיניים. מחלות החניכיים יכולות להופיע החל מגיל הילדות (בדרך כלל בשנות העשרה ויכולות אף להופיע מוקדם יותר). המחלה נפוצה מאוד, ומגיעה לכ- 90% באוכלוסייה הבוגרת.



פירוש המילה "פריודונטלי" הוא מסביב לשן. הגורם העיקרי למחלות הפריודונטליות הוא רובד החיידקים (הפלאק החיידקי), שכבה דביקה וחסרת צבע או לבנבנה אשר נוצרת באופן מתמיד על גבי השיניים. רובד שאינו מוסר מסתייד והופך לאבנית השן.

קיימת נטייה גנטית לפתח מחלות חניכיים (כלומר ישנה אוכלוסייה בעלת מועדות גבוהה יותר למחלות) אולם (בדומה למחלות אחרות כמו טרשת עורקים) אוכלוסייה זו אינה חייבת לפתח את מחלות החניכיים. הגורם המשפיע ביותר בהופעת מחלות החניכיים הוא היגיינת פה לקויה.

השלב ההתחלתי של מחלת החניכיים (Gingivitis) מתבטא בחניכיים תפוחות ואדומות, ועשוי להיגרם דימום בעת צחצוח שיניים או אכילת מאכלים קשים. המחלה בשלב זה הפיכה, וניתנת לריפוי על ידי טיפול הכולל שמירה על גהות הפה והסרת אבנית.






פריודונטיטיס (Periodontitis), שלב מתקדם יותר, ההרס מתקדם לעצם ולסיבים התומכים בשיניים. כותרת השן נראית ארוכה יותר, החניכיים אדומות תפוחות ומודלקות. מתחילה ניידות של השיניים. ללא טיפול המחלה ממשיכה להתקדם, וגורמת לתזוזת שיניים ממקומן, פתיחת מרווחים בין השיניים, ועד לאובדן השיניים. חשוב להבין, כי אובדן שיניים אינו חלק מתהליך ההזדקנות, אלא נגרם כתוצאה ממחלת חניכיים, הדורשת טיפול מחלה זו היא הסיבה העיקרית לאיבוד שיניים ושכיחה בכ- 15% מהאוכלוסייה הבוגרת.

אחת הבעיות המאפיינות את מחלות החניכיים נעוצה בכך שמחלות אלו אינן מלוות בכאב, וכך רוב האנשים אינם מודעים לתהליך ההדרגתי של המחלה, עד לנקודת ההתדרדרות כאשר פורצות התופעות של כאב, מורסות ונפיחות (המצבים האקוטיים של המחלה) בד"כ כבר אינם הפיכים.





מחלת חניכיים נובעת מזיהום חיידקי אשר גורם לתהליך דלקתי אשר יכול להתפזר בזרם הדם ולהגיע למקומות אחרים בגוף. ידוע למשל, שזיהומים מערכתיים משפיעים על לידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך, שכן, מחלות חניכיים הן גורם סיכון להרבה מחלות סיסטמיות (מערכתיות), בהן מחלות לב, לידה מוקדמת של תינוקות במשקל נמוך, סוכרת ובעיות בדרכי הנשימה.

גורמים נוספים המגבירים את דלקת החניכיים כוללים: עישון, לחץ (דחק), הריון ושינויים הורמונלים.



עישון - העישון ידוע כגורם סיכון למחלות רבות, ביניהן מחלות ריאה, מחלות לב וסרטן. העישון, כך נתגלה במחקרים רבים בשנים האחרונות הוא אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר לחלות במחלת חניכיים.

העישון גורם לירידה בהספקת הדם לחניכיים ולעצם התומכת בשיניים. בשל כך יורדת רמת חומרי ההגנה והנוגדנים שהחניכיים מפרישות בתגובתן לחיידקים ברובד הדנטלי ומתפתחת דלקת חניכיים. מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מצאו שסיכויי ההצלחה של טיפולי חניכיים שמרניים, ניתוחי חניכיים והשתלות דנטליות אצל המעשנים פוחת במידה ניכרת מסיכויי ההצלחה של הלא מעשנים.

מצבי דחק (Stress ) - מצבי דחק קשורים למחלות כלליות שונות, כמו יתר לחץ דם, כיבים בקיבה ובתריסריון, סרטן ועוד. במצב דחק יורדת יכולת הגוף להתמודד עם זיהומים וגם עם מחלת החניכיים.

מחלת חניכיים בימי המחזור -במקביל לסוף תקופת המחזור ישנה לעיתים תגובה של החניכים המתבטאת בנפיחות אודם וכאב ובד"כ יחלפו בתחילת המחזור החדש.

מחלות חניכיים והריון -בזמן הריון בעקבות השינויים ההורמונליים יכולה להופיע דלקת חניכיים או להחמיר. כמו במקרים דומים החניכיים תפוחות מדממות, אדומות ורגישות.

לעיתים מופיעים גושים אדומים כהים בחניכיים המכונים Pregnancy Tumors. גידולים אלו נובעים ישירות מתגובה דלקתית חזקה של החניכיים. בד"כ לאחר הלידה התופעה נעלמת או ע"י טיפול כגון הסרה כירורגית של הגידול.

מחקרים הוכיחו קשר ישיר בין מחלת חניכיים ללידות מוקדמות וילודים במשקל נמוך יותר. עקב כך, מומלץ לאישה המתעתדת להיכנס להריון לבצע בדיקה מקיפה ויסודית ע"י רופא שיניים עוד לפני הכניסה להריון וכמובן לטפל בבעיות המתגלות במידת הנדרש.

סוכרת - שנים רבות ידועה השפעתה הקשה של מחלת הסוכרת על החניכיים. ככל שהסוכרת אינה מאוזנת, כך עולה שכיחותה של מחלת החניכיים וחומרתה. אצל חולי סוכרת נמצאה דלקת חניכיים מתקדמת יותר לעומת אנשים בריאים. כיום מתרבות העדויות לכך שקשרי הגומלין בין מחלת הסוכרת למחלת החניכיים הם דו-סטריים, וכי טיפול יסודי במחלת החניכיים עשוי לעזור לאזן את מחלת הסוכרת. משערים שהחיידקים בחניכיים המודלקות חודרים לדם, מעלים את העמידות לאינסולין ובכך מעלים את רמת הסוכר בדם.

מחלות לב - חיידקים ידועים כמשפיעים על הלב. במחקרים מן השנים האחרונות נמצא שאנשים עם מחלות חניכיים- מחלות זיהומיות הנגרמות על ידי חיידקים- מצויים בסיכון של גבוהה לפתח התקף לב. ההשערה שהחיידקים מן שנמצאים בזמן מחלת חניכיים חודרים למחזור הדם ויוצרים קרישי דם קטנים התורמים לסתימת העורקים. אפשרות נוספת היא שהדלקת הנגרמת במחלת החניכיים גורמת לעליה בהצטברות משקעים בעורקי הלב ולהיצרות נוספת שלהם. שמירה על בריאות חניכיים והקפדה על היגיינה אוראלית חשובים לכן מומלץ על:

§ סילוק אבנית (הממוצע כפעמיים בשנה).

§ ביקור אצל רופא השיניים אחת ל- 1/2 שנה לבדיקה תקופתית

באם מופיעים הסימנים הבאים:

§ חניכיים תפוחות

§ חניכיים אדומות

§ חניכיים מדממות

§ ריח רע מהפה

§ דימום בזמן מגע/צחצוח

§ ניידות שיניים

יש לפנות לרופא השיניים לבדיקה ובמידת הצורך יפנה את המתרפא למומחה למחלות חניכיים (פריודונט).

מאת: ד"ר ערן פרונט , מומחה למחלות חניכיים
האתר "להיות בריא" מגיש לכם כתבות במיגוון תחומי התמחות רפואיים, רובן מפרי עטם של רופאים מומחים בכירים, ומאפשר לכם לשאול שאלות את מיטב הרופאים.
http://www.2b-bari.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב