דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בורסה 

מאת    [ 17/07/2006 ]

מילים במאמר: 476   [ נצפה 6888 פעמים ]

ימים של לחימה עוברים עלינו בימים אלה.הקטיושות עולות לאויר הבורסה יורדת הקטיושות יורדות הבורסה עולה.המשקיע המגיע לשוק ההון בימים אלה זקוק לאימון על מנת להבין את הזירה אליה הגיע.באחד מהימים פגשתי משקיע מתחיל שביקש ללמוד את כל פסיכולוגיית ההשקעה על רגל אחת. "מה הרעיון מאחורי כל הפסיכולוגיה בבורסה? אני פשוט לא מצליח להיכנס לראש של השוק" אמר לי אותו משקיע. התשובה שלי הייתה "תתחיל לחשוב הפוך ממה שחשבת עד עתה כאשר רצית להשקיע". אם השוק רותח וכל החברים שלך קונים תעשה הפוך - תמכור. אם השוק מת ואף אחד מהחברים שלך לא קונה מניות - תקנה. אם כולם רצים לקנות מניה חדשה שהיא היא הלהיט התורן - אל תצטרף אליהם ואם מצאת מניה מעניינת שהחברים שלך חושבים שמדובר בנייר ערך משעמם - תקנה.אם יש מתיחות והבורסה יורדת בדוק אפשרות לרכוש. בפגישה הבאה שלנו סיפר לי הבחור שהוא רואה שהעסק עובד והחל ללמוד את הנושא ברצינות והוא אף מצליח לצמצם הפסדים ולהרוויח.
אני בוחר לכתוב על אימון של משקיעים לפני מאחר ולדעתי רוב ההפסדים של המשקיע הממוצע בשוק הוא כתוצאה מפעילות מוטעית בעקבות חוסר הבנה של התנהגות השוק והעדר כלים להתמודד עם המכשולים ששוק ההון מציב מבחינת הקשיים בהתמודדות עם האופי האנושי. בני המין האנושי חווים את הרגשות שלהם כתוצאה מהמחשבות אותם הם חושבים.משקיע הופך לחרד על ידי כך שהוא נבהל משוק יורד או מניה יורדת ומחשבותיו מובילות אותו למצב בו הוא מבצע פעולות מסוימות המונעות על ידי הרגש ולא על ידי מחשבה כלכלית טהורה ופעולות אלה מתבררות בדרך כלל כמוטעות. משקיעים שקנו מניות בסכומים גבוהים מדי הופכים לדאגנים לכספם ודאגה זו הופכת אותם לרגזנים, חסרי מנוחה, חסרי ריכוז, עייפים ואפילו איכות השינה שלהם נפגעת. ברור לחלוטין שמשקיע כזה לעולם לא יוכל לקבל החלטות המבוססות על פרמטרים כלכליים בלבד .
אני עוקב במשך שנים רבות אחר שוק ההון, המשקיעים השונים ודרך התנהגותם. החשיפה שלי להתנהגות המיוחדת של המשקיע הממוצע והשפעתה על צורת המסחר שלו ושל חבריו בבואם לקבל החלטות ולסחור בבורסה החלה עוד לפני עידן האינטרנט. אז בשנות ה-70,שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90 הפורומים של המשקיעים התנקזו מול מסכי המחשב בבנקים או ברחוב מול הבנקים. רק שם אפשר היה לקבל נתוני מניות בזמן אמת ולפגוש משקיעים כמוך. לאחר מכן באמצע שנות ה-90 עברו המשקיעים לפורומים באינטרנט שהיה לי הכבוד להיות אחד המייסדים שלהם. שנים רבות עקבתי ואני עדיין עוקב אחר המשקיעים השונים באינטרנט בכלל ובאתר "דיבורסה שוקי הון" בפרט שאני אחד מבעליו ואני רואה פעם אחר פעם את אותן טעויות.
כמי שעוקב ומאמן כל השנים הללו משקיעים אני יכול לומר בוודאות שאחת מנקודות התורפה של המשקיעים היא הנטייה להגזים ביכולת שלהם לגבי תוצאות המסחר בבורסה אותן הם יכולים להשיג. המשקיע הממוצע הופך להיות בעל בטחון עצמי מופרז כאשר השוק עולה ומנסה להכות את השוק ולהגיע לתשואות גבוהות יותר מכל משקיע אחר.
לסיום המאמר הזה נאמץ את עיקרון הצפייה אותו אני מאד אוהב.למד לצפות ולתעד מה קורה היום בשוק ההון וכיצד מתנהגות המניות.בפעם הבאה כשרוח רעה תתרגש עלינו כבר תדע כיצד לנהוג.

בשורות טובות
צביקה ברגמן
www.sodot.co.il
צביקה ברגמן.מחברם של עשרה ספרים בשוק ההון והעסקים.מוכר מתכניות הטלויזיה והרדיו.
zvika@sodot.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב