דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כדאי או לא? 

מאת    [ 10/06/2009 ]

מילים במאמר: 567   [ נצפה 7875 פעמים ]

רקע

אנשים רבים שעוברים את גיל 45 או 50, מקבלים הנחייה "שרירותית" מהרופא להתחיל ליטול אספירין במינון נמוך. ההגיון: אנשים בגילאים אלו, מפתחים יותר ויותר מקרים של הצרויות עורקי הלב ועורקי המוח, מה שמוביל לבסוף להתקפי לב ולשבץ מוחי. אין ספק שהאספירין יכול לפתור בצורה טובה בעיה זו ולהצליח להתמודד עם הצרויות העורקים באופן מרשים. אבל – כמו כמעט כל תרופה, מביא איתו האספירין תופעות לוואי. לעיתים, מסוכנות מאד.

תופעות הלוואי

על תופעות הלוואי של האספירין אין חולק. האספירין עלול לגרום לדימומים ממערכת העיכול ולדימומים במערכת העצבים. דימום במערכת העיכול, יכונה פעמים רבות "אולקוס" או "כיב", כלומר, פצע בקיבה או בתריסריון. דימום במערכת העצבים יקרא "שבץ", כן, אותה המחלה שניסינו למנוע בעזרת התרופה מגיעה כתופעת לוואי של התרופה...

שבץ המורגי מול שבץ איסכמי

השבץ אותו ניסתה למנוע התרופה הינו שבץ איסכמי, כלומר שבץ שבו יש חסימה של כלי דם במוח ובאופן זה נחסמת אספקת הדם והחמצן לאזור מסוים במוח. אבל – בעקבות הנטייה של התרופה לגרום לדימומים, יכול להיווצר שבץ המורגי, כלומר דימום במוח. הדימום נוצר בעקבות קרעים קטנים בכלי הדם במוח ומצב כזה יוצר לחץ תוך גולגלתי עקב דם שנשפך לחלל הגולגולת. ובקיצור – בא לברך ונמצא מקלל...

ובכל זאת, בחישוב של עלות מול תועלת, מה כדאי?

מטא-אנליזה ענקית

סקירה ענקית שפורסמה ב The Lancet שכללה 95000 נחקרים. כל הנחקרים היו אנשים שהומלץ להם לקחת אספירין "ללא צורך מיוחד" מלבד מניעת הסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי. כלומר, לא היה להם כולסטרול גבוה או נתונים אחרים שחייבו אותם לצרוך את התרופה. המסקנה היתה שללא סיכונים – לא כדאי להשתמש בתרופה זו מכיוון שסך הסיכונים מאזן את התועלת הרצויה ובמילים אחרות – לא סובלים ממחלה ספציפית? אל תקחו אספירין!!!

אז מה האלטרנטיבה?

למרות שאני הולך להמליץ על אלטרנטיבות אחרות, אני יביא בכל זאת את דברי החוקרים. החוקרים טוענים שמי שיש אצלו סיכון לסתימת עורקים עקב כולסטרול גבוה, יש לדאוג להוריד את רמת הכולסטרול!! לא להוסיף תרופה שלא יודעת לפתור את הבעיה אלא רק מוסיפה סיכונים! ואם יש גורם סיכון שנקרא "עישון" – יש להפסיק ולנטרל את גורם הסיכון על ידי הפסקת העישון ולא על ידי תוספת לשל תרופה מזיקה שבוודאי לא יוצרת שינוי משמעותי אצל האדם המעשן...

ובכל זאת?

אני רוצה להציע מספר אלטרנטיבות שכל אחד צריך לשקול ולראות מה מתאים לו:

תוספי תזונה – ישנם תוספי תזונה מסוימים שיכולים להוריד את הסיכון למחלות אלו, כמו: אומגה 3 שהוכחה כיעילה וכמעט נטולת סיכון אפילו במינונים גבוהים, זה יכול להיות ויטמין C או ביופלבונואידים או כל חומר תזונתי אחר שיודע לשפר את תפקוד המערכת ולגרום לה לעבוד טוב יותר ולהיות חשופה פחות למחלות.

צמחי מרפא – את השום, נדמה לי, אין צורך בכלל להזכיר. השום הוא אויב הטרשת שמצטברת על דפנות כלי הדם. הוא מפרק את הרובד השומני ומיטיב עם החולים ועם הסיכון שלהם "לחטוף" התקפי לב ושבץ מוחי. בנוסף, ניתן להזכיר את העוזרר, את היין האדום ותרופות טבעיות נוספות שיכולות להגן על האדם מפני מחלות אלו.

המלצת החוקרים

אומנם צדקו החוקרים: ללא מניעה אמיתית לא ניתן למנוע... בלי הפסקת העישון – אין טעם לצרוך תוספים, תרופות, צמחי מרפא או לערוך שינוי תזונתי. השלבים צריכים להיות: 1. סור מרע – להפסיק עם כל הרעות החולות של החיים, 2. עשה טוב – לראות איזה דברים טובים ניתן להוסיף לאדם על מנת לשמור אותו בריא. רק על פי הדרגה זו ניתן להגיע לחיים בריאים יותר.

חנות מעט צרי - ומרכז הוליסטי מעט צרי: תוספי תזונה, צמחי מרפא



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב