דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איך בוחרים פסיכיאטר או פסיכולוג? 

מאת    [ 06/06/2009 ]

מילים במאמר: 547   [ נצפה 2981 פעמים ]

בחירת מטפל, בין אם מדובר בבחירת בפסיכיאטר או בפסיכולוג היא חשובה ביותר. לרוע המזל לעשות את זה אם מסתכלים רק בעיתון או באתרי אינטרנט זה די קשה. במקומות רבים מופיעים רק התעודות או התארים, שהם חשובים אבל הם לא נותנים את התמונה המלאה. רוב האנשים עדיין ממעטים לדבר על הטיפול הפסיכיאטרי שלהם, אבל הם מוכנים לספר על פסיכולוג שעזר להם. למרות זאת, עדיין אפשר לקבל המלצה מאנשים שאתם מכירים, כמו קרוב משפחה שעבר או עובר טיפול. רופא המשפחה שלכם גם הוא יכול להמליץ לכם על פסיכיאטר או פסיכולוג. כולם חושבים שהם היחידים שסובלים מדיכאון, חרדה או הפרעת קשב וריכוז, אבל הסטטיסיטקה מראה שיש עוד עשרות אלפים שסובלים מבעיות אלו ולכן רופא המשפחה שלכם גם ראה כמה כאלו בחודשים האחרונים.

מצורפת כאן רשימה של נושאים שאפשר להשתמש בהם אם אתם רוצים למצוא מטפל, בין אם זה פסיכיאטר , פסיכולוג או איש מקצוע אחר. 

אז אילו שאלות כדאי לשאול פסיכיאטר או פסיכולוג?

איפה קיבלת את הרשיון? רשיון הוא דבר חשוב כי משמעותו שהמטפל שלכם עבר הכשרה כלשהי ועמד בבחינות שהראו התאמה, שהוא עומד ברמה מסויימת של ידע מקצועי והוא לא החליט לטפל באנשים בשבוע שעבר.

מהי ההכשרה המקצועית שלך? טיפול מקצועי בבריאות הנפש כולל כל מני אנשים ותתי מקצועות. בנושא הפסיכותרפיה העניין מורכב יותר: פסיכיאטרים הם רופאים שעברו הכשרה נוספת בפסיכותרפיה, ובגלל שהם רופאים הם היחידים שיכולים לרשום תרופות (אם צריך). יש כל מני סוגי פסיכולוגים שעוסקים בפסיכותרפיה, אך הידועים הם הפסיכולוגים הקליניים. ישנם עוד סוגים שונים של מטפלים שעברו הכשרות מתאימות שמאפשרות להם לטפל בפסיכותרפיה, אבל כדאי לשאול במה בדיוק מדובר.

במה את/ה מתמחה? כל המטפלים, בין אם הם פסיכיאטרים או פסיכולוגים או כל פסיכותרפיסט אחר, מתמחים וטובים בכמה תחומים מוגבלים ולא יודעים הכל על הכל. רצוי לשאול במה הם עוסקים בעיקר בחיי היומיום שלהם.

כמה עולה טיפול? זו שאלה חשובה כיוון שהיא מושפעת מכל מני משתנים כמו הוותק של המטפל וההתמחות של המטפל, או מקום העבודה. פסיכיאטר ופסיכולוג קליני יהיו לרוב יותר יקרים מעובד סוציאלי או אנשים אחרים שמטפלים בפסיכותרפיה. צריך לזכור שכמו בדברים נוספים, היקר יותר הוא לא תמיד יהיה טוב יותר. בהחלט אפשר שיהיו הבדלים בטיפול שקשורים בסוג ההכשרה של המטפל, בנסיון שלו, במוניטין , במורכבות הבעיה ובביקוש למטפל.

האם מדובר בטיפול פרטי או בטיפול דרך קופה? טיפול פסיכיאטרי ופסיכותרפיה יכולים להיות יקרים. לפעמים אפשר לקבל טיפול בהשתתפות המושלם של קופת החולים. המצב הוא שמטפלים רבים בוחרים לא היות חלק מהסדר עם קופה כיוון שהקופות נוטות לסבך את הטיפול עם בירוקרטיה ולהגביל אותו.

האם יש לך מדיניות של ביטולים? יש מטפלים שגובים כסף גם עבור פגישות שביטלתם ולא הודעתם על כך בזמן. ההגיון הוא שהם לא יכניסו מטופל אחר בשעה שמוקצבת עבורכם, במיוחד אם מדובר בטיפול פסיכותרפיה מתמשך. מצד שני אם אתם חושבים שאתם יכולים להגיע באופן מסודר, זהו שיקול חשוב להמשך הטיפול ולבחירת מטפל אשר יבטיח התמדה

האם יש מנגנון להעברת הודעות דחופות? ברור שאם אין דרך להעביר הודעות חשובות או דחופות לפסיכיאטר שלך, אז יש כאן בעיה פוטנציאלית.

אז איך בוחרים?

הדרך הטובה בסופו של דבר לבחור מטפל היא להקשיב לקול הפנימי שלנו. מחקרים מראים שיעילות טיפול בכלל, ובמיוחד טיפול פסיכיאטרי ופסיכולוגי קשורה לאיכות הקשר בינך לבין המטפל ולהתאמה שנוצרת עם המטפל המסויים. אם אתם חשים קושי עם הפסיכיאטר או חוסר נעימות אחרי פגישה עם הפסיכותרפיסט (לא משנה מאיזה תחום), דברו על כך עם המטפל שלכם.

 

 

ד"ר ירדן לוינסקי, פסיכיאטר מומחה. מנהל מרכז רזולוציה לטיפול מתקדם. מתמחה בטיפול במצבי לחץ, חרדה, הפרעות קשב ודכאון הנובעים מחיים במאה העשרים ואחת, טיפול קצר וממוקד לאנשים בלי זמן לבזבז. עוד מידע על פסיכיאטריה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב