דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יהלומים בישראל 

מאת    [ 05/06/2009 ]

מילים במאמר: 455   [ נצפה 3037 פעמים ]

 

עוד במאה התשיעית יובא היהלום מהודו לכל חלקי העולם דאז. בימי הביניים הגיעו היהלומים לאירופה, והחל מהמאה ה-15 החלו לייצר תכשיטים בשילוב יהלומים עבור נשים. עם כל ההיסטוריה העשירה של היהלום, מעניין לדעת שרק לפני כמאה שנה הגיעו היהלומים לישראל. עם הקונגרס הציוני בשנת 1905 חדר ענף היהלומים לארץ. יהודים מבלגיה ומהולנד הציעו ללמד יהודים יתומים מקישינייב, ניצולי הפרעות, את מקצוע ה-יהלומים על מנת להביאו לארץ. בניסיון לקדם את ענף היהלומים בישראל, יזמים מאנטוורפן רכשו מכונות ליטוש והעלו אותן לירושלים. נסיונם לא צלח, ומכונות הליטוש נותרו במחסנים עד לשנת 1940, שאז הוצאו מהמחסנים ונכנסו לשימוש.

 

אולם עוד בטרם נכנסו מכונות הליטוש לשימוש, נעשה ניסיון לבטל את המכס על יבוא יהלומי גלם, ניסיון שצלח בשנת 1936. שנה לאחר מכן החל אדם בשם יוסף נדל לקבל יהלומים מאנטוורפן. לנדל היתה מכונת ליטוש ביתית, והוא החל ללטש יהלומים אלו בביתו. גם בביתו של סם מועד נמצאה מכונת ליטוש ביתית, ובאותה שנה נפתח המפעל הראשון לייצור יהלומים בביתו של צבי רוזנברג, בניהולם המשותף של צבי רוזנברג ואשר דסקל.

 

הסינדיקט החל לשלוח יהלומי גלם לארץ במהלך מלחמת העולם השניה, ובנתניה נוסדה המלטשה הראשונה. עד מהרה הפכו המפעלים הקטנים הביתיים למפעלים גדולים, ואלפי עובדים החלו לעבוד בתחום היהלומים, שכן משכורותיהם היו מהגבוהות בארץ. המפעלים עיבדו אבנים גדולות וקטנות, החל מחומר הגלם ועד לתוצרת הסופית: יהלום מלוטש. יהלום ברמה של חומר גלם סופק במחירים קבועים למפעלים, ומחירי יהלום מלוטש השתנו בהתאם לרמת הליטוש. בתקופה פורחת זו בתחום היהלומים הוקמה גם התאחדות תעשייני היהלומים.

 

אולם חיי השפע בתחום היהלומים לא ארכו, ועם סיום מלחמת העולם השניה חלה ירידה דרסטית במחירי יהלומים מלוטשים. ערכם של היהלומים הגיע לכ-50 אחוזים בלבד, ובארץ ישראל נפגעו קשות כמעט כל היהלומנים.

 

בניסיון לשפר את המצב, החליטה התאחדות תעשייני היהלומים להפסיק לייבא יהלומי גלם מהסינדיקט, החלטה שנראה כי הצילה את המפעלים מפשיטת רגל. הפסקת הייצור בארץ בעקבות הפסקת ייבוא יהלומי גלם גרמה להפסקת הירידה התלולה במחירי היהלומים המלוטשים, ובארה"ב נמכרו יהלומים מלוטשים מתוך המלאי שהיה בארץ, במחירים נמוכים אמנם, אך לא נמוכים כפי שהיו קודם לכן.

בשנת 1946 פוטרו רבים ממפעלי יהלומים, ורוב מפעלי היהלומים בארץ נסגרו. אט אט החלו לשקם את תחום היהלומים בארץ. היהלומנים הוותיקים חזרו להזמין מהסינדיקט יהלומי גלם, וחלק מהקבוצות החדשות שנפתחו החלו לרכוש יהלומי גלם מהשוק החופשי. הוקמו מספר מפעלים, והתאחדות תעשייני היהלומים החלה לחלק את יהלומי הגלם ישירות ליהלומנים, בניגוד למצב הקודם בו חולקו היהלומים בהתאם למספר העובדים. אז גם נוסדה בורסת היהלומים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב