דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


''קניון וירטואלי'' מסייע לשיקום נפגעי שבץ מוחי 

מאת    [ 06/07/2006 ]

מילים במאמר: 755   [ נצפה 8321 פעמים ]

"קניון וירטואלי" שפותח במעבדות החוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה מסייע לשיקום פיזי וקוגניטיבי של נפגעי שבץ מוחי ונפגעים הסובלים מחולשה של הגפיים העליונות. התוכנה מאפשרת למטופל 'לשוטט' בקניון, לבחור לאיזו מחלקה להיכנס, לרכוש מוצרים שונים ואף לבדוק את תכולת עגלת הקניות שלו.



דבי רנד מהחוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה, שפיתחה את המערכת וחקרה את יעילותה, הסבירה שתוכנת המציאות המדומה היא כלי להערכה ולטיפול בריפוי בעיסוק לאנשים הסובלים מחולשה של הגפיים העליונות ונתקלים בקשיים ביכולת תכנון, חשיבה ופתרון בעיות. "עד כה טופלו כבר שבעה אנשים לאחר אירוע מוחי בעזרת סביבת 'הקניון המדומה' ונמצא כי הכלי יעיל הן בשיפור הגפה העליונה החלשה והן בשיפור תהליכה חשיבה, תכנון ופתרון בעיות. התמצאותם של המטופלים בקניון המציאותי השתפרה באופן ניכר לאחר הטיפול", אמרה רנד שתציג את התוכנה בכנס "מציאות מדומה בשיקום" שיערך השבוע באוניברסיטת חיפה.



המשתמש במערכת שפותחה, בסיוע חברת טכנולוגיה מקנדה, עומד מול מסך טלוויזיה גדול ומצלמה שמצלמת את דמותו מטמיעה אותו בתוך הסביבה המדומה. "המטופל מפעיל את הסביבה המדומה באמצעות תנועות גופו והדבר מעודד שימוש בגוף ובידיים", הסבירה רנד. "הוא רואה את עצמו ומקבל משוב על תנועותיו ללא צורך ללבוש אביזרים נלווים. יתרונות אלה מחזקים ומשפרים תנועתיות ותפקוד אצל אנשים שעברו פגיעות נוירולוגיות או אורתופדיות", אמרה החוקרת .


שבץ מוחי - כל הנתונים, סימני האזהרה והטיפולים:



•  79% מהציבור הישראלי בני 40 ומעלה, מכירים לפחות אחד מסוגי השבץ המוחי אך 30% לא ידעו לציין את הסימנים של שבץ מוחי.


•  83% מהציבור ידעו כי יש להגיע לביה"ח תוך שעה.


•  המודעות לתרופות לטיפול בשבץ מוחי דימומי נמוכה - 69% לא שמעו על טיפול לשבץ דימומי


•  1300 איש נפגעים בכל שנה משבץ דימומי? הנחשב לקטלני ביותר מבין סוגי השבץ והמלווה בשעורי תמותה גבוהים ונכויות. כמחצית מהחולים נפטרים ( 650 איש) נפטרים בשנה הראשונה לאחר שבץ דימומי.


•  מעל 70% מהדימומים המוחיים גדלים ב-24 שעות הראשונות.


דר' יאיר למפל , נוירולוג בכיר מביה"ח וולפסון: "ישנה חשיבות גבוהה מאוד לזיהוי מוקדם של הסימנים לשבץ מוחי והגעה מהירה לבית החולים. והחל מהשנה האחרונה, קיימת אופציה טיפולית במרבית ביה"ח לשבץ דימומי- "נובוסבן" לעצירת דימומים, כאשר בחלק מבתי החולים נערך ניסוי קליני ובחלק מביה"ח יש הנחיות מיוחדות. תרופה זו יעילה אם מקבלים אותה תוך 4 שעות מרגע ההגעה לבי"ח ".


מטבע הדברים היינו מצפים שהציבור הישראלי יגלה עניין בנושא השבץ המוחי- גורם מספר שלוש לתמותה בעולם לאחר מחלות לב וסרטן, ולנכויות קשות המתבטאות בין היתר, בשיתוק גפיים ,איבוד ראייה ויכולת דיבור, פגיעה בזכרון ועוד. בנוסף, מסתבר שהשבץ בו לקה ראש הממשלה אריק שרון בשנה החולפת , גרם לעלייה במודעות הציבור לנושא.


סקר חדש שנערך ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה לקראת חודש המודעות לשבץ מוחי בישראל, אשר בדק את מודעות הציבור לשבץ מוחי , על סוגיו ולתוצאותיו ובפרט לשבץ דימומי ולדרכי הטיפול בו , מגלה כי קיימת מודעות גבוהה יחסית( 79%) לנושא, בקרב הציבור הישראלי בני 40 ומעלה.

הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של 500 מרואיינים באוכלוסיה היהודית , בני 40 ומעלה.


אודות שבץ מוחי : שבץ מוחי נגרם עקב הפרעה בתפקוד המוח, מחמת מחסור זמני בחמצן.הפרעה זו יכולה להתרחש כשבץ מוחי איסכמי, שנגרם עקב ניידות של קריש דם תסחיפי שהגיע למוח, או מחסימת כלי דם עקב טרשת עורקים או שבץ דימומי הנגרם מחמת התפקעות כלי דם בתוך המוח וכתוצאה מכך נמנעת זרימת דם נורמלית ונוצרת אפשרות של דליפת דם במוח ולהרס האזור אליו דולף הדם.


אודות שבץ מוחי דימומי:

כ-10% מהלוקים בשבץ, לוקים בשבץ מוחי מסוג מדמם ICH. עד לשנה האחרונה לא היה טיפול לשבץ מוחי דימומי ו-1200 אנשים לוקים מידי שנה בשבץ מוחי מדמם, כ-600 מהם נפטרים בשלושה החודשים הראשונים.


שבץ דימומי מלווה בתמותה ובתחלואה גבוהים. מבין סוגי השבץ, זהו השבץ הקטלני ביותר, תמותה של עד 52% (עד כ- 600 איש) מהלוקים בשבץ הדימומי . 80% מהחולים הנותרים בחיים סובלים בדרך כלל, מתחלואה נלווית לשבץ, מנכויות חמורות, מאובדן יכולת דיבור ואובדן כשרים מנטליים.


עד כה, אפשרויות הטיפול התרופתי או הניתוחי בשבץ מדמם היו מוגבלות לטיפול בתסמינים בלבד. גם הניתוח המוצע לעצירת הדימום לא הוכיח יעילות ויתירה מזו עלול לסכן את החולים בדימום תוך גולגולתי חוזר.לשם הדגמה: עם שטף דם מוחי של עד 30סמ"ק - גודל של כדור פינג פונג - קיים סיכוי של 40% לתמותה.


מחקר שפורסם בשנה החולפת מגזין היוקרתי " הניו אינגלד" היווה את פריצת דרך לטיפול בתרופת הנובוסבן גם במקרה של שבץ מוחי דימומי. המחקר הראה כי נובוסבן הוריד את התמותה של חולים אלו ב- 38% ואף הקטין משמעותית את מספר החולים שסבלו מנכויות ומוגבלות.


דר' למפל מציין : "ככל ששטף הדם במוח גדול יותר, כך גדל הנזק המוחי של החולים וקטנים סיכויי הישרדותם, החלמתם ולחזרתם לתפקוד, לכן חשוב להגביר את המודעות לגבי העובדה כי מהירות זמן ההגעה לבית חולים, זיהוי מוקדם של הסימנים וקבלת טיפול העוצר דימום בחלון ההזדמנויות של 4 שעות מרגע ההגעה , הקיים ברוב ביה"ח ,הינו קריטי להצלת חיים ומניעת נכויות ומוגבלויות."

האתר "להיות בריא" מגיש לכם כתבות במיגוון תחומי התמחות רפואיים, רובן מפרי עטם של רופאים מומחים בכירים, ומאפשר לכם לשאול שאלות את מיטב הרופאים.
http://www.2b-bari.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב