דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסיפסים 

מאת    [ 03/06/2009 ]

מילים במאמר: 446   [ נצפה 2207 פעמים ]

פסיפסים


מוצרי פסיפסים הם מין תצריף שלם של חיינו. עד עכשיו הכל לא בסדר" ,הכריז בשנת 1973 ‏אהרון וילדבסקי ,איש מדעי החברה הנודע, בקשר לתהליכי התכנון המשוכללים פסיפסים שהונהגו במגזר הציבורי על ידי רוברט מקנמרה שכיהן בזמנו כשר ההגנה של ארה"ב. אחרים הרחיקו לכת עוד יותר. "חלק נכבד מהתכנון בחברות כיום הוא כמו טקס של ריקוד להורדת הגשם", כתב ברייאן קווין מדרטמות. "אין לו כל השפעה על הגשם שירד אחר כך, אבל הרוקדים חושבים שיש לו כמו פסיפסים המפוזרים ללא סדר וארגון. זאת ועוד, "חלק ניכר מהתועלת המיוחסת כיום לתכנון בחברות מכוונת לשיפור הריקוד ולא לשיפור מזג האוויר". לן סיילס מאוניברסיטת קולומביה מוסיף על כך כי: "כנראה שהחברה שלנו מוצאת לעצמה נחמה גדולה באמונה שנביאים מוכשרים מאוד, המנותקים מעולם המציאות הסואן והתוסס, מסוגלים לחזות את האירועים בעתיד, בצורה דומה למדי ליוונים עם האורקל שלהם מדלפי". כיום שימת הלב לפרטים כמו בתחום פסיפסים חשובה להצלחת החברות המסחריות בשוק מתנודד אנה ואנה.



‏מינצברג אינו מסתפק בחידודים על פסיפסים חסרי שחר כאלה, גם אם הם מדויקים להפליא. בפרקים של ספרו הוא בונה את טיעוניו בקפדנות, ותומך אותם בראיות הלקוחות לא רק ממחקריו המקיפים, אלא גם ממחקריהם של מלומדים אחרים שכן פסיפסים מצריכים פקטור של מקצועיות ודיוק. ובעניין פסיפסים איש אקדמיה צרפתי שבחן ביסודיות את התכליתיות של התכנון בשנת 1978 ‏, סיכם בתמציתיות כי "אלה שאומרים שהם מכינים תכניות ושהתכניות האלה מצליחות, הם שקרנים. המונח תכנון הוא מונח אידיוטי הכל עלול להשתנות מחר". רסל אקוף לא נרתע בקלות רבה כל כך. אלוף התכנון של שנות השישים, שכה הרבו לצטט אותו וכן גם המפיק של כמה מדפוסי התכנון המשוכללים ביותר, והמגוחכים ביותר, במבט לאחור, מקעקע ככל הנראה את עמדתו . "לא מכבר שאלתי שלושה מנהלי חברות", כך כתב בשנת 1970 ‏, "מה היו ההחלטות שקיבלו בשנה האחרונה, שלא היו מתקבלות לולא התכניות של החברה.כולם התקשו לזהות אפילו החלטה אחת כזאת. מכיוון שכל התכניות מסווגות כסודיות או חסויות, בעניין פסיפסים נשאלת השאלה כיצד יוכלו המתחרים שלהם להפיק תועלת מהתכניות האלה. כל התשובה האופיינית של מנהלי החברות היא ש"המתחרים שלהם לא יוכלו להפיק מהן כל תועלת". אבל העובדות לא הרתיעו את אקוף, והוא ניצל את הביקורת שהשמיעו המנהלים כגורם מדרבן להכנת דפוסי תכניות מפורטים עוד יותר.



מינצברג מסכם כי זה לא רק שהתכנון פסיפסים לא מצליח, הוא פשוט מסוכן. הנרי פאיול, אחד מחסידי התכנון הראשונים, הודה בכך כבר לפני מאה שנה. לא זו בלבד שדפוסי תכנון אינם מעודדים גמישות שהיא התשובה השפויה היחידה לזמנים השונים, אמר, אלא שלמעשה הם מדכאים אותה. ברייאן קווין ציין, עשרות שנים מאוחר יותר, שתהליך התכנון פסיפסים השנתי היה רק לעתים נדירות מעולם לא, לפי המחקר שלו. "מקור לסטייה הוא קיצונית לעבר תחומי מוצרים או שווקים שונים לחלוטין". עצם טיבו המסורתי והשמרני של הנוהל, הוסיף, "מונע למעשה כל חידוש של ממש".

אפשר למצוא אינפורמציה נוספת באתרים: עיצוב וכן ריצוף ואמבט



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב