דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שוק ההון והמשבר הכלכלי הגדול 

מאת    [ 03/06/2009 ]

מילים במאמר: 522   [ נצפה 3990 פעמים ]

המשבר הכלכלי העולמי, החמור ביותר מאז שנות ה-20 של המאה הקודמת, לא פסח על שוק ההון שעבר טלטלות משמעותיות. גם לאלו מבנינו שמעולם לא הבינו בכלכלה היו החודשים האחרונים מלאים במושגים מעולם זה, בסיפורים על מניות שקרסו, על משקיעי בורסה שנותרו ללא כלום, על טייקונים שאיבדו אחוזים נכבדים מהונם, על מפעלים שנסגרו ועוד.
אין כמעט אדם שהמשבר הכלכלי העולמי לא השפיע עליו בדרך זו או אחרת, ולכן חשוב לעשות קצת סדר בבליל המונחים והמושגים, לקבל טיפים להתנהלות כלכלית נכונה, לנסות להבין לאן עוד יתפתח המשבר. במאמר זה נתמקד בהסבר על שוק ההון, ההשלכות של המשבר עליו, כיצד הפגיעה בו השפיעה על כלל הציבור, וכיצד ניתן לכלכל את צעדינו בתבונה בימים כאלו.

מהו שוק ההון

ראשית כדאי שנבין מהו שוק ההון. ובכן, שוק ההון הוא למעשה השוק לניירות ערך המתפצל לשני שווקים: שוק המניות ושוק האג"ח. בהגדרה רחבה יותר כולל שוק ההון גם את הגופים הפועלים בשני השווקים הנ"ל כמו הבורסה, הבנקים המסחריים, מנהלי קרנות הביטוח וקופות הגמל וחברות הביטוח. לא צריך להיות גאון כלכלי כדי להסיק מהגדרה זו כי שוק ההון קשור בצורה זו או אחרת לכל אחד מאיתנו.

ומהו למעשה תפקידו של שוק ההון ?

תפקידו של שוק ההון הוא לתת אפשרות לממשלה ולחברות שונות לגייס הון מציבור האזרחים, כאשר לרוב מדובר על טווחים ארוכים. בפועל, מקשר שוק ההון בין חברות הזקוקות למימון לפרטים ולחברות הרוצים להשקיע את הונם על מנת לייצר ערך כלכלי. במילים פשוטות מאפשר שוק ההון ליזמים עסקיים לגייס הון כדי לממש את יוזמותיהם, ולבעלי הון שאינם יזמים להשקיע את כספם ביוזמות שונות על מנת לגרוף רווח עתידי.

ואיך כל זה נוגע לאדם הפשוט? התשובה פשוטה. כחלק ממדיניות הממשלה בשנים האחרונות עיקר המסחר באגרות חוב מבוצע על ידי גורמים מוסדיים כמו קרנות נאמנות, קרנות פנסיה וחברות ביטוח. לשון אחר, הפנסיה של כל אחד מאיתנו נסחרה בשוק ההון, אמנם באפיקים שמרניים יותר, אך המכה שספג שוק ההון במשבר הכלכלי גרמה לרבים מאיתנו לאיבוד סכומים לא מבוטלים מכספי הפנסיה שלהם או מקרנות הנאמנות.

שוק ההון נפגע = האדם הפשוט נפגע

וכך נוצרת משוואה פשוטה, שוק ההון נפגע = האדם הפשוט נפגע. ומכיוון שכך יש להתאים את עצמנו למצב החדש.
הנה כמה טיפים להתנהלות נכונה בימים של משבר כלכלי: ראשית יש לבחון מחדש את החשבון הפרטי או החשבון של העסק. העניין דורש בדיקה יסודית ועמוקה בסיומה יש להחליט איזה הוצאות ניתן לקצץ ובאלו דרכים ניתן להגדיל את ההכנסות. אין ספק שקיצוצים כאלו הם לעיתים מצריכים לחתוך בבשר החי, אבל אי אפשר להתעלם מהמצב ולהמשיך להתנהל כרגיל.
צעד נוסף שיש לעשות בימי משבר של שוק ההון הוא בדיקה מחדש של מסגרת האשראי. בתכנון מחדש של מסגרת האשראי יש לקחת בחשבון מקדם זהירות הגיוני, אם יש באפשרותכם להגדיל במעט את מסגרת האשראי עשו זאת כבר היום בטרם הבנקים יקשיחו את התנאים לכך. אם למשל נדרש לכם סכום כסף גדול לתקופה ארוכה, יש לשקול לקיחת משכנתא שתאפשר לכם לפרוס את החזר ההלוואה לתקופה ארוכה יותר ולהקל על תזרים המזומנים. באתרי האינטרנט של הבנקים תוכלו למצוא מחשבון משכנתא שיעזור לכם לחשב את תנאי הזכאות שלכם למשכנתא בהתאם להתנהלותכם הכלכלית.
בכל מקרה, אל תהססו להתייעץ עם אנשי מקצוע. המשבר יחלוף מתישהו, שוק ההון ישקם את עצמו, ועד שזה יקרה כדאי לשמור על מה שיש ולא לאבד את העשתונות כדי שנוכל לצאת ממנו לתקופה יותר טובה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב