דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בורסה בדיכאון או דיכאון הבורסה ? 

מאת    [ 03/06/2009 ]

מילים במאמר: 434   [ נצפה 2645 פעמים ]

בורסה. ביום חמישי, ה- 24 באוקטובר 1929 נפלה הבורסה בארצות-הברית, מניות צנחו, שוק ההון האמריקני התרסק. בשל כך שקע המשק האמריקני במיתון רחב-היקף שחצה את כל השכבות הסוציו-אקונומיות. משבר כלכלי חסר תקדים החל, כזה שכמוהו לא ידעו עד אז בהיקפו, השפעתו ומשכו. השלכות המשבר הזה חצו לא רק שכבות אוכלוסייה, אלא גם את גבולות המעצמה הגדולה בעולם.

נשמע מוכר. רבים נוהגים, מאז החל המשבר הכלכלי הנוכחי, להשוות אותו לקודמו במאה הקודמת, אחרים מרחיקים לכת ומכנים אותו "הקשה בהיסטוריה".

כדי להמחיש לציבור הרחב את משמעות המשבר על הכיס הפרטי שלו, משתמשים כלכלנים, מומחים ועיתונאים במושגים שלא תמיד מובנים לכולם. בורסה, מניות, ריבית, משכנתא, סאב-פריים, שוק הנדל"ן ואחרים הם חלק בלתי נפרד מכך. למבולבלים, עמוסה רשת האינטרנט במאמרים ולקסיקונים המבארים כל אחד מהמושגים האלה ואחרים.

בורסה - חסרת יציבות ומרבה ליפול

בקיץ 2008, כשהתחזיות הכלכליות בעולם החלו להשחיר משמעותית, קשה עדיין היה לדעת כיצד יושפע מכך שוק ההון הישראלי. בורסה, מטבעה, היא שוק של היצע וביקוש תנודתי, על אחת כמה וכמה בשעת חירום כגון זו הנוכחית. דבר אחד ידוע: בורסה ישראל היא כנגזרת של בורסה ארצות-הברית, ומושפעת ישירות מהמתרחש בוול-סטריט מדי יום.

לעיתים, כמו שקרה בחודשים האחרונים בישראל, מגיבים מדדי מניות בקיצוניות - לא רק בשל נתון כלכלי או שמועה במסדרונות - אלא גם בגלל פחד מפני קריסה עתידית כלשהי.

בורסה בשעת משבר כלכלי משולה לשיכור כלוט - חסרת יציבות ומרבה ליפול. אין אמת אחת במצבים כאלה, ויועצי ההשקעות - אם הם לא עומדים חסרי אונים - יעדיפו לפזר השקעות על פני כמה אפיקים, כדי להפחית את סיכון ההפסד כמה שניתן. עבור הציבור, בורסה במשבר היא כאש ששומר נפשו ירחק ממנה, וחרף הורדות הריבית החדות בישראל ובעולם - נגזרת נוספת של המשבר שתידון בהמשך - האפיקים הסולידיים והבטוחים עדיפים, גם אם הריבית בגינם זעומה. עם אלה נמנים פיקדונות בבנקים, תוכניות חיסכון צמודות מדד, אגרות חוב ממשלתיות ומק"מ.

יש מי שטוען שקל מאוד להאשים את מנהלי ההשקעות והאנליסטים, בחוכמה שלאחר מעשה, ושפיקדונות בבנק עם ריבית אפסית מסוכנים לא פחות מהשקעות בורסה למיניהן.


תנודות בורסה ומשכנתא זולה

השלכה נוספת של צמד המילים "בורסה במשבר" קשורה בהלוואות שמעניקים הבנקים. כיום, הגופים הפיננסיים המוסדיים הללו ממעטים לאשר הלוואות והיד כבר אינה "קלה על ההדק" כאשתקד. זה נכון לגבי עסקים קטנים, חברות, וגם לגבי משכנתאות לשוק הפרטי.

מי שכבר אושרה לו משכנתא, יוכל ליהנות מאחד היתרונות הבודדים כפועל יוצא של בורסה קורסת. הריבית על המשכנתא, זו שיורדת מדי חודש בתקופה האחרונה בהוראת נגיד בנק ישראל, מצויה בשפל ניכר והכדאיות בנטילת משכנתא נוסקת. מחשבון משכנתא (שניתן למצוא בקלות באינטרנט) יכול לסייע בחישוב ההחזרים החודשיים של בעלי המשכנתאות, נוכח תנודות הריבית התכופות.

בינתיים, בארה"ב, "נפגעי בורסה" למיניהם מספרים, שהמפלה נוכחית נחשבת לטרגדיה שלא מצאו דרך להתמודד איתה. והכול בגלל בורסה אחת אמריקנית.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב