דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גיל המעבר ? לא לנשים בלבד 

מאת    [ 04/07/2006 ]

מילים במאמר: 700   [ נצפה 6781 פעמים ]

ד"ר משה שליו,רופא בכיר במחלקה האורולוגית בבית החולים מאיר בכפר סבא, חושף פן חדש של הגבר הישראלי הממוצע, זה הדואג לבריאותו. וכן, גם לו יש "גיל מעבר" ...

"בשנים האחרונות, ניתן להבחין בשינוי מגמתי בקרב גברים הפוקדים את המרפאה, לא רק בעטיה של מחלה, אלא כדרך שגרתית לשמור על איכות חיים ועל הרגשה כללית".

גיל המעבר הוא אחד הגורמים המשפיעים על איכות החיים בקרב גברים ,כשם שעובדה ביולוגית זו משפיעה על נשים.

לדברי ד"ר שליו, ניתן לייחס את התופעות המתרחשות בגוף הגבר בגיל המעבר לשינויים ההורמונליים , הכוללים ירידה בהורמון הטסטוסטרון, המתרחשת כבר בין גיל 35-40 באופן עקבי אך איטי.

כ - 7% מקרב גברים בגיל 50-60, סובלים מסימפטומים ומתופעות גיל המעבר , המתרחשים לנוכח ירידה הורמונלית זו , קרוב ל - 30% בגיל 60 ומעלה סובלים מהם , וקרוב ל - 40% בגיל 70 ומעלה.

ד"ר שליו, מפריך את הטענה שמחלת האוסטאופורוזיס (דלדול במסת העצם)מיוחסת לנשים בלבד. הוא טוען שכשם שניתן לראות קורלציה מובהקת בין הירידה בהורמון האסטרוגן בקרב נשים , למחלה זו, ניתן להצביע על ירידה בטסטוסטרון הגברי המשפיעה על הסיכוי ללקות באוסטאופורוזיס בקרב גברים.

למחלה זו מצטרפת שרשרת של תסמינים המאפיינים את גיל המעבר הגברי.

את ההורמון הגברי - טסטוסטרון , קולטים בגוף הגבר "רצפטורים" (קולטנים), הקשורים לשרירים,למוח, לעצם ולערמונית ,וכאשר קיימת ירידה בכמות ההורמון, ניכרת השפעה שלילית על אזורים אלה. זו הסיבה, למשל לירידה במצב הרוח ונטייה מוגברת לכעס, עקב פגיעה בפעילויות חשמליות במוח.

ניתן להבחין בשינויים נוספים כגון שינוי מערך חילוף החומרים בגוף, שגורם לאטרופיה (דלדול במסת השריר), לצד עלייה במסת השומן.

נוסף על כך, לעיתים קיימת ירידה משמעותית ביכולת התפקוד המיני, עקב שינויים ביולוגים החלים על כלי הדם.טרשת העורקים וכולסטרול ברמות גבוהות הינם תורמים נכבדים לבעיות זקפה , מאחר שהם קשורים לכלי הדם שלא אחת נסתמים עקב גורמים אלה.

גם גלי החום והזעת הלילה, הם אינם נחלתם הבלעדית של ציבור הנשים. ניתן להצביע גם על ירידה בחיוניות ובנטייה לעייפות.

תוספת תרופתית של טסטוסטרון ?בפיקוח רפואי מלא,משפרת לרוב, את איכות חייהם של גברים רבים ואת את הרגשתם הכללית ועוזרת בהקלה על סימפטומים אלה ואחרים.



אחת התופעות המטרידות ביותר בקרב גברים בגילאי 50 ומעלה, היא הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית (פרוסטטה).

בלוטה זו, היא חלק ממערכת המין הגברית. זוהי בלוטת מין שתפקידה ייצור חצי מנוזל הזרע. מיקומה האנטומי, בקרקעית השלפוחית החובקת את צינור השתן במוצאו, הוא זה שהופך אותה לבעייתית מבחינת הפרעות שהיא עלולה לגרום בעת שינוי בגודלה.

הנתונים מצביעים על כך שרק כ- 30% מהסובלים פונים לרופא. זאת על אף העובדה המעודדת שמרבית המקרים ניתנים לטיפול תרופתי ולשיפור משמעותי באיכות החיים.

בין הסימפטומים הבולטים , עקב בלוטת ערמונית מוגדלת היא חסימת שתן המלווה בכאבים בעת הטלת שתן ,זרימת שתן מקוטעת, הרגשת שלפוחית מלאה לאורך שעות היום והלילה ולעיתים אף עצירת שתן חריפה - וכמובן, הליכה דחופה לשירותים , המדירה שינה מעיני גברים רבים הסובלים מהתופעה וגורמת לאי נוחות במהלך שעות היום.

בעבר, הפתרון האולטימטיבי שהוצע לטיפול בבעיה, היה כרוך לרוב בהתערבות כירורגית ובניתוח. כיום ניתן לטפל ברוב המקרים באמצעות טיפול תרופתי יעיל ומתקדם.

כאמור, בגיל המעבר מתרחשת ירידה בתפקוד המיני עקב חסימה בכלי הדם. תופעה זו גדלה כאשר קיימת בעיה בבלוטת הערמונית. לדברי ד"ר משה שליו, הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהגבר מתעורר לעיתים תכופות במהלך הלילה, עקב הרגשת שלפוחית מלאה, וכך הוא למעשה נכנס למעגל של חוסר שינה רציפה שמתבטא בחוסר יכולת בתפקוד המיני.

לדבריו: "הסובל מבעיה זו, לא מצליח להגיע לשלב חשוב בשינה הנקרא "שלב REM (RAPID EYES MOVEMENTS) - החיוני למנוחת הגוף ולצורך קיום חיי מין תקינים.



לפתרון התרופתי יתרונות רבים. לדוגמא תרופת הדור החדש "קסטרל" ( Xatral ), המסייעת בפתרון מכלול התסמינים המאפיינים בלוטת ערמונית מוגדלת ואף מסייעת בפתרון הבעיות הנלוות בתפקוד המיני, בזמן קצר יחסית ובמיעוט תופעות לוואי.

"קסטרל" גורמת להרפיית טונוס השרירים, ועל ידי כך היא מאפשרת הטלת שתן בקלות וללא כאבים. באופן זה , ניתנת לחולה האפשרות לטפל בגורם המפריע למהלך הפעילות התקינה של הגוף ולהימנע מהתערבות כירורגית הטומנת בחובה לא אחת השפעות שליליות על התפקוד המיני.

סקרים הראו כי למינון היומי של קסטרל? 10 מ"ג פעם ביום, קיימת השפעה חיובית על איכות החיים בכלל ועל חיי המין בפרט.



לסיכום , הודות להתקדמות הרבה ברפואה, ניתן להתמודד עם התסמינים המאפיינים את גיל המעבר, בכלל זה: אוסטיאופורוזיס, ירידה במצב הרוח , בעיות בתפקוד המיני וערמונית מוגדלת באמצעות עריכת בדיקה תקופתית אצל רופא וקבלת טיפול תרופתי מתאים לכל אחת מן הבעיות.
בדרך זו ובאמצעות אימוץ אורח חיים בריא הכולל תזונה מאוזנת ופעילות גופנית, ניתן לשמר איכות חיים גבוהה גם בגיל מבוגר.

ד"ר משה שליו הנו רופא בכיר במחלקה האורולוגית בבית החולים מאיר בכפר סבא, ונמנה על צוות הכותבים באתר להיות בריא - מגזין רפואה ובריאות מקצועי לקהל הרחב.
האתר "להיות בריא" מגיש לכם כתבות במיגוון תחומי התמחות רפואיים, רובן מפרי עטם של רופאים מומחים בכירים, ומאפשר לכם לשאול שאלות את מיטב הרופאים.
http://www.2b-bari.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב