דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פורקס - השימוש במדדים לזיהוי מגמה 

מאת    [ 01/06/2009 ]

מילים במאמר: 1177   [ נצפה 2580 פעמים ]

כל העת אנו שומעים "המגמה הרווחת היא", או "יוסי, תקנה נגד המגמה - גם וורן באפט וקרנות גידור עושות את זה!" מה זו מגמה? איך אפשר להשתמש במדדים השונים לאיתור מגמה? (טרנד - Trend בלעז) הפתגם "The Trend is Your Friend" הוא פתגם שחוק שהרבה ברוקרים אכלו חצץ בגללו, כי איתרו את המגמה ממש בסוף העקומה ונפלו יחד איתה וכספם שלהם או של הלקוחות.

על מנת להימנע מהתרחשות נפוצה זו, אנו נסקור שימוש במספר כלים טכניים על מנת לזהות אם קיימת מגמה או לא ואז נשתמש במדדים נוספים כדי לסייע למקסם את רווחי המסחר. הגדרת אסטרטגיה לזיהוי מגמת היא פעולה חיונית להצלחה בעסקה כלשהי בכל שוק שהוא, אולם במיוחד במקרה של שווקי פורקס. למטבעות יש נטייה גבוהה יותר לנוע במגמות בשל מרכיבי המאקרו ארוכי הטווח בכלכלה אשר מניעים את שערי החליפין, כגון מחזוריות שערי הריבית או חוסר איזון במסחר העולמי, וכן יציבות כלכלית של מדינה, דירוג אשראי, חוב לאומי, תל"ג ועוד. מטבעות חשופים גם למגמות יומיות, קצרות טווח, בשל תרשימי הון בין לאומיים המגיבים במשותף לחדשות כלכליות ופוליטיות, כגון אסונות טבע, משברים וטרור עולמי.

זיהוי המגמה

במובן הבסיסי והשטחי ביותר שלה, המגמה היא פשוט תנועת שוק מתמשכת לכיוון כללי אחד, כלפי מעלה או מטה. דוגמא למגמה, היא ערב השקת הטלפון הסלולארי iPhone, של חברת אפל Apple, בו סוחרים רבים קנו את מניית Apple בעקבות המגמה שהראתה עלייה עקבית במחירי המניה ותחזית אופטימית מאד לגבי מכירות הטלפון ערב השקתו. אולם מנקודת מבטם של סוחרי הפורקס, ההגדרה הפשוטה הזו היא כל כך רחבה, עד שהיא בעצם חסרת משמעות. הגדרה רלוונטית יותר למגמה היא תגובת המחירים הצפויה ברמות תמיכה/התנגדות המשתנות על פני זמן. למשל, במגמת עלייה, המאפיין העיקרי הוא שהמחירים משנים כיוון כאשר הם מתקרבים לרמות התמיכה, ובסופו של דבר מגיעים לשיאים חדשים. במגמת ירידה, ההיפך הוא הנכון - עליות מחירים ישנו כיוון כאשר הן מגיעות לרמות ההתנגדות והמחירים יגיעו לנקודות שפל חדשות. הגדרה זו חושפת את הכלי הראשון שישמש לזיהוי קיומה של מגמה - ניתוח קו המגמה לצורך הגדרת רמות תמיכה והתנגדות.

ניתוח קו המגמה זוכה לעיתים להערכה מופרזת משום שהוא נתפס כבעל אופי סובייקטיבי ורטרוספקטיבי. בעוד שני בסיסי הביקורת הם נכונים, הם אינם מתייחסים למציאות שבה קווי המגמה מסייעים במיקוד תשומת הלב על דפוס המחירים הקיים, תוך סינון הרעש מתוך השוק. מסיבה זו, כדאי שניתוח קו המגמה יהווה את הצעד הראשון בזיהוי קיומה של מגמה. אם ניתוח קו המגמה אינו חושף מגמה ברורה, הסיבה היא שכנראה אין כזו.

הכי מושכל להתחיל בניתוח קו המגמה בהתייחס לפרקי זמן ארוכים יותר (תרשימים יומיים או שבועיים) ולאחר מכן ליישם אותו לפרקי זמן קצרים יותר (כל שעה או 4 שעות), כאשר ניתן לזהות רמות תמיכה והתנגדות בעלות טווח קצר יותר. גישה זו מחזיקה ביתרון של שימת דגש, תחילה על רמות התמיכה/התנגדות המשמעותיים ביותר ולאחר מכן על הרמות החשובות פחות. פעולה זו מצמצמת את הסיכוי להתבססות הזדמנות קצרת טווח בקו המגמה כאשר רמה ארוכת טווח עומדת להופיע.

כך למעשה, אנו בונים את נקודות האיזון (תמיכה והתנגדות) לקורת הגרף ולומדים אם ישנו "גל" חיובי או שלילי בקונטקסט כלשהו אותו בדקנו (כמו הדינר הירדני למשל).

כלי טכני נוסף שבו ניתן להשתמש על מנת לאמת את קיומה של המגמה היא מערכת מדד כיוון התנועה (DMI - Directional Movement Indicator), אשר פותחה על ידי ג'. וולס ווילדר (ונכתבו בספר: Wilder, New Concepts in Technical Trading Systems, c. 1978).
ניתן לרכוש את הספר בכריכה קשה באינטרנט (לרכישה ב-Amazon לחצו כאן).

השימוש ב-DMI מאפשר לסוחרים להפסיק לנחש כאשר המדובר בזיהוי מגמות והוא יכול גם לאשר את קיומן של המגמות אשר זוהו באמצעות ניתוח קווי מגמה. מערכת DMI מורכבת מ-ADX (מדד ממוצע כיוון התנועה - Average Directional Movement Index) ומקווי +DI ו- -DI. ה-ADX משמש כדי לקבוע אם השוק מציג מגמה (בין אם עולה או יורדת), כאשר רמה גבוהה מ-25 מצביעה על מגמה בשוק ורמה נמוכה מ-20 מצביע על היעדר מגמה. ה-ADX הוא גם מדד של עוצמת המגמה - ככל שה-ADX גבוה יותר, כך המגמה חזקה יותר. בשימוש ב-ADX, יכולים הסוחרים להגדיר אם קיימת מגמה או לא וכך להחליט אם לעשות שימוש בשיטה המתבססת על מגמות.

מי מכם שלמדו באקדמיה ודאי יודעים שכדי לערוך מחקר אמפירי ולהוכיח בצורה "מובהקת" טענות מחקר, ישנו מדד או "טבלת מובהקות" אשר נרמול המספרים של הנחקרים או הנסקרים מוצגים בגרף מסוים ונמדדים ע"פ: גבוה > או נמוך < ביחס לאותה טבלה. השיטה מאד דומה ולמעשה מכנסת את נתוני המסחר במומנטים שונים וכך מביאה את התמונה "הנכונה" לשוק.

מערכת ה-DMI היא היעילה ביותר בעת השימוש בשני המרכיבים. קווי -DI ו-+DI משמשים כסימנים לנקודת הכניסה למסחר. איתות לרכישה נוצר כאשר קו +DI חוצה את קו -DI כלפי מעלה; איתותים מכירה נוצרים כאשר קו -DI חוצה את קו +DI כלפי מעלה. (ווילדר ממליץ על השימוש ב"כלל הנקודה הקיצונית" כדי להשתמש באיתות החצייה בין DI+/DI-. הכלל קובע כי כאשר קווי DI+/DI- חוצים זה את זה, על הסוחרים להתייחס לנקודה הקיצונית בכיוון החצייה באותה תקופה (הנקודה הגבוהה אם +DI חוצה את -DI כלפי מעלה; נקודת השפל אם -DI חוצה את +DI כלפי מעלה). איתות המסחר מאושר רק כאשר נפרצת הנקודה הקיצונית הזו.

ניתן להשתמש ב-ADX כמדד מוקדם לסיום/אתנחתא במגמה. כאשר ה-ADX מתחיל לרדת מרמתו הגבוהה ביותר, הרי שהמגמה נמצאת באתנחתא או מגיעה לסיומה, ובכך מסמנת שהגיע הזמן לצאת מהפוזיציה הנוכחית ולחכות לאיתות חדש מחציית קווי DI+/DI-.

זיהוי וניצול

על מנת להפעיל שיטת זיהוי מגמה בשוק הפורקס אנו צריכים שיטה שעובדת באופן מהיר ואגרסיבי לפרקי זמן קצרים יחסית ועדיין אמיתית לגבי אורך הגל. השיטה של ווילדר עובדת נפלא בפורקס וגם בכל שוק סחורות אחר (זהב, נפט, כסף יהלומים ועוד). כל שלב במערכת מסייע בזיהוי תחומים שבהם ניתן לבצע עסקאות מועילות. אם, בנקודה כלשהי, אין עמידה בקריטריונים המוגדרים, מייד תדעו לא לבצע את העסקה. המודל הזה גם מקנה לכם את החופש לערוך ניסויים בטווחי שונים. כאשר אתם מצוידים במערכת שמסוגלת לסייע לכם לזהות את המגמה מוקדם, תוכלו לחכות ששאר השוק יבוא אחריכם.

זה מוביל אותנו לנקודה שבה ניתן לסקור מספר כלים נוספים בהם ניתן להשתמש למיקסום הרווחים בשוק בעל מגמה. השימוש ב-ADX כמדד מוקדם המסמן את סופה של מגמה כבר נסקר.

כלי נוסף המשמש לזיהוי נקודת יציאה ואולי אף את סיומה של מגמה, הוא המדד הפרבולי. המדד הפרבולי עוקב אחר פעילות המחירים אולם מגביר את קצב העלייה שלו על פני תקופה ובתגובה למגמה. התוצאה היא שהפרבולה כל הזמן מקיפה את המחיר ורק עליית מחירים קבועה (מהות המגמה) ימנעו מהמחיר ליפול אל מתחת לפרבולה, תוך איתות לסיומה של המגמה.

מה לגבי מסחר לטווח קצר?

ניתן להשתמש באותם הכלים שנסקרו לצורך קבלת החלטות בטווח הקצר, אפילו בשווקים הנסחרים באופן צדדי או שווקים המוגדרים כחסרי מגמות. בעוד יתכן והשוק אינו נתון למגמות במובן ארוך הטווח של המונח, קיימות תנועות קטנות יותר וקצרות טווח, אותן ניתן לנצל. יש לזכור יוצא מן הכלל אחד: על הסוחרים להיות מודעים למתרחש בסביבה הרחבה סביבת המאקרו. אם מדדי ADX קצרי טווח מצביעים על מגמה בשוק, על הסוחרים לבחון בזהירות את האפשרות של כניסה למסחר שהיא מנוגדת למגמה היומית הגדולה יותר.

לסיכום, כדי ליצור רווח מתוך המגמות בשוק יש להפוך המגמה לחברה שלכם "The Trend is Your Friend" זוכרים? השלב הראשון ליצירת רווח ממגמות ארוכות וקצרות טווח כאחד, הוא הבנת מאפייני המגמה ואופן זיהויה. השלב הבא יישום שיטות אסטרטגיות קפדניות המתייחסות באופן ספציפי למגמות. גישה שמרנית לשימוש בניתוח קו מגמה, מערכת DMI והמדד הפרבולי יסייעו לסוחרים להתחבר יותר עם המגמות בשוק, תוך כדי בחינת רמות המאקרו היומיות, השבועיות והבין-שנתיות יתנו תמונה בהירה יותר ברזולוציה טובה לבחירה כדאית לרכישה או מכירה נגד.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב