דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אתוס, נארטיב, אסטרטגיה, תוכניות עבודה ומה שביניהם 

מאת    [ 31/05/2009 ]

מילים במאמר: 787   [ נצפה 3144 פעמים ]

האבות המיסדים באו לארץ ישראל כשבליבם חלום דורות ענק להקים בארץ האבות מדינה לעם היהודי אחרי אלפיים שנות גלות. מדינת ישראל, שהיא הפרויקט הלאומי הגדול של המפעל הציוני, חוגגת בשנה זו את יום הולדתה השישים. אף על פי שניתן לזהות במדינה מגמות שקיעה והתדרדרות, המייצרות לה הפסדים עצומים, היא סיפור הצלחה היסטורי הירואי. בבסיס הצלחה זו ניצבת גדולתם של האבות המיסדים ובראשם דוד בן גוריון. קבוצת אנשים מופלאה זו הנהיגה את הממסד הציוני-מעשי פותר הבעיות שהקים את המדינה.

פרופסור זאב צחור כותב בספרו "עיצוב הישראליות" את הדברים הבאים על בן גוריון: "הוא נישען על האינטואיציה המופלאה שלו והקדים תמיד את עמיתיו בהבנת המשמעות הפוליטית של התמורות ההיסטוריות. כך גם בתגובתו הרעיונית והפרקטית לשינויים אלו. הוא הבין שתמורות הן יסוד היסטורי של קבע וכונן את מנהיגותו על התאמת הפוליטיקה הציונית לתנאים המשתנים תדיר".

שני כלים רבי עוצמה עמדו לבן גוריון בתהליך הקמת המדינה ובהתבססותה הראשונית. האחד הוא האתוס החלוצי המגייס והמלכד והשני הוא ייסודה של 'חברה פותרת הבעיות' המתמודדת עם המציאות על דרך היצירה. היכן שהוא, עם העלמות דור החלוצים-המיסדים, חלה טרנספוזיציה תרבותית בישראל והפכנו מחברה פותרת הבעיות, שהקימו כאן האבות המיסדים, לחברה המרוממת את עצמה בשרוכי הנעלים של אידאולוגיות מימין משמאל ומשמיים - חברה המוטה יתר ערכית ואידאולוגית. כמו כן, הצלחתה של המדינה ונירמול החיים בה פוגגו, באופן טבעי, את האתוס החלוצי והחברה הישראלית נותרה ללא מוקד זהות לאומית מלכד ומגייס ההולם את התקופה והמציאות החדשה.

קדימה, כארגון פוליטי שמיסדיו לא ידעו להגדיר את יסודותיו ולצקת אל תוכו את המרכיבים האסטרטגיים הנחוצים לו, חייבת כיום לעשות כן בעזרתם של גורמים מקצועיים. מה תגיד קדימה על עצמה ומה תספר לציבור במדינה כשאין לה זהות ברורה, ודרכה נעלמה.

קדימה מתפקדת כיום, לצערי, ברובד הנמוך של הארגון המפלגתי והיא מתעלמת מרובדיו העליונים יותר: אסטרטגיה, נארטיב ואתוס. מסמך אסטרגיה ארגוני הוא יסוד היסודות של כל ארגון רציני. מן המסמך האסטרטגי, על מרכיביו השונים, גוזר הארגון את תוכניות הפעולה והעבודה שלו והוא משמש לו כמצפן ומורה דרך.

מאידך, את הציבור הרחב לא מעניין כלל מהי האסטרטגיה של הארגון וגם לא כל הפעילות הפנימית המתרחשת בו. הציבור רוצה רק דבר אחד - לשמוע סיפור טוב שיוכל להזדהות איתו ולהאמין בו ומסר כללי של שליחות. הסיפור הוא הנארטיב של המפלגה ומסר השליחות שלה הוא האתוס שבאמצעותו רוצה המפלגה לגייס את הציבור לתמוך בה וברעינותיה.

הנארטיב אותו רוצה המפלגה לספר והאתוס הלאומי שהיא רוצה לעצב נובעים אף הם מיסודותיו האסטרטגיים של הארגון. הנארטיב הוא תרגום מרכיבי המסמך האסטרטגי, המנוסחים בשפה מקצועית מאוד ומוקפדת, לשפת הדיבור השגורה כשהם כתובים כסיפור שובה לב וראש. האתוס הוא תמצית המסר המגייס והמלכד אותו רוצה המפלגה להעביר, ולו תפקיד חשוב ביותר בהענקת משמעות לחיים במדינה, לתחושת הגשמה עצמית ולגיבוש תפיסת החיים הטובים בה.

לפני כמה חודשים פרסמתי באתר החברים של מפלגת קדימה 'יאללה קדימה' מסמך אסטרטגיה ארגוני לקדימה, היכול לשמש בסיס מקצועי לדיונים רציניים ואיכותיים במפלגה על זהותה ודרכה של התנועה. במאמר זה ברצוני לעסוק לראשונה באתוס הלאומי החדש שעל קדימה לעצב.

כמו בכל עבודת מחקר והגות גם כאן מגיע הרגע בו עלינו להתרומם מעל ערימת החומר הרב שנאסף ולהמריא אל על על כנפי החשיבה המכונפת. ומנקודת מבט זו נדמה לי שאין מושג היכול לתאר טוב יותר את רוח התקופה ואת מה שנדרש כיום למדינת ישראל מאשר החדשנות כערך מסגרת.

חדשנות זה כשצעיר או צעירה בישראל חולמים בלילה חלום, קמים למחרת בבוקר, אוספים סביבם שניים או שלושה מחבריהם לדרך בצבא או באוניברסיטה, או בשניהם גם יחד, ומקימים במשותף חברת הזנק. כמותם עושים עוד אלפים רבים המקימים ומבססים בארץ תעשיית היי טק לתפארת - הפועלת על פני כל הגולבוס ומשמשת כקטר העיקרי של המשק והכלכלה הישראלית והשמיים בשבילם הם הגבול - ואת המעמד הישראלי היצירתי החדש.

חדשנות זה לפרוץ את גדרות הכלא המדכאים של השמרנות, הדטרמניזים והארכאיות המאפיינים את מערכות חיינו הציבוריים ובמרכזן המערכת הפוליטית ולתת דרור לרוח האדם ולפוטנציאל האנושי החיובי שבו.

חדשנות זה לדעת שלמדינה קטנה כמו ישראל אשר לה תפוצה גדולה יש יתרון רב בעידן הגלובליזציה ולהבין שהציונות היא לא רק חבל ארץ גבולות סביב לו אלא מרחב כדור הארץ כולו ולראות במציאות זו אתגר חדש לצעירים בישראל ובעולם היהודי כולו.

חדשנות זה לומר תודה לדורות הקודמים, לקחת מהם את הדברים הטובים והרלוונטיים לנו ובאומץ לב נחישות ובגרות להגדיר לעצמנו את תפיסת הממשות על פי המציאות בה אנו חיים, לבנות ממנה את התובנות החשובות שלנו על החיים ולעצב על פיהם מחדש את מערכות חיינו וערכיהם.

חדשנות זה יצירתיות, תעוזת הרוח, החשיבה בגדול, וטיפוח ועידוד מרכיבי היוזמה והאחריות האישית והציבורית בחברה הישראלית.

חדשנות זה האומץ להגיד ביי ביי למרכיבים השבטיים שבנו, להתנהגותנו כתנועת נוער ולהפוך סוף סוף לחברה של בוגרים המנסים באופן אוטונומי ואינטלקטואלי להתמודד עם המציאות.

חדשנות היא גם מדיניות חברתית חדשה הפועלת לקידום השכבות החלשות בחברה הישראלית דרך 'הפרטה חברתית', שמשמעותה חלוקה צודקת יותר של נכסי המדינה שתאפשר להם ולילדיהם להיות שותפים פעילים בחלוקת ניכסי העתיד בדמות הנכסים היצירתיים החדשים הגלומים באין סוף ההזדמנוית האפשריות של עידן האינטרנט והגלובליזציה.

חדשנות זו תקוה, זה עתיד , זו הזדמנות.

נמרוד נוי

מרצה על 'חולשת המערכת הפוליטית בישראל' בפני פורומים שונים ומקיים שיח משתתפים על הדברים (להזמנות - 3611500 052).

פיתוח עיסקי וייעוץ ארגוני ואסטרטגי

בוגר הטכניון בחיפה בהנדסת תעשייה וניהול

בוגר לימודי עיתונאות באוניברסיטת תל אביב

חבר לשעבר בפורום האסטרטגי של המועצה הציונית בישראל בראשותו של פרופסור יחזקאל דרור

רב תחומי וקורא (ספרות יפה וספרים ומאמרים העוסקים בשאלות חברה ומדינה ובתחומים רלוונטיים נוספים) וכותב מאמרים ועבודות מקצועיות.

3611500 052



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב