דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


''קומי צאי מהמחפורת שאת נמצאת בה'' - דברים שאני רוצה לומר לציפי ליבני 

מאת    [ 31/05/2009 ]

מילים במאמר: 1022   [ נצפה 1957 פעמים ]

אם לא נשכיל לצקת תוכן ממשי לשאלות האמיתיות המעסיקות אותנו בארץ הזאת, ובמרכזם חולשת המערכת הפוליטית בישראל, כל האשראי שקיבלנו מן הציבור בבחירות האחרונות והציפיות שניבנו סביבך וסביב קדימה יפוצו לכל עבר ודבר לא יוותר לנו. אם לא יהיה לנו סיפור טוב לספרו, ומסר של שליחות מגייס ומלכד, מה נאמר לציבור בבואנו לבקש את תמיכתו, מה נאמר לאליטות שאנו כה זקוקים להן. יותר מכך, אם לא נשחרר במעט את אחיזתם ושליטתם חסרת הרסן של הפוליטיקאים במפלגות, ונאפשר גם לאנשים אחרים ולקבוצות חדשות להיות שותפים לעשייה הפוליטית, ואת החדשנות, היצירתיות ותהליכי הצמיחה וההפרייה הנדרשים כיום כל כך למערכת הפוליטית, גם פעיליה של קדימה יטשו אותה אט אט וייגוז החלום הגדול של שינוי פני הפוליטיקה בישראל לשנים רבות.

"הבחירות האחרונות לכנסת, בהן זכתה מפלגת קדימה להיות המפלגה הגדולה בישראל, יירשמו כהשג אישי מרשים שלך. ברעיונותייך הכלליים, בדמותך ובדרכיי התנהלותך הפחת תקוה גדולה בקרב קהלים נרחבים במדינה. אך מעל לכל היה זה השג גדול לציבור הישראלי, שברגע האמת העדיף את המפלגות הגדולות יותר ושלח לעבר הפוליטיקאים מסר חריף וחד של דרישה לשינוי פני המציאות הפוליטית בישראל בשאיפה למערכת פוליטית יציבה ואיכותית. כמו כן, הציבור בחר בך ובקדימה לא בגלל מה שהינכן - כי את זה הוא איננו יודע, ונדמה שכולנו איננו יודעים בדיוק - אלא בגלל מה שהוא רוצה שאת וקדימה תהיו, שהוא מצפה ומייחל לו".

בשורות אלו פתחתי את מכתבי אליך מיד לאחר הבחירות האחרונות לכנסת. המכתב נשלח אל לשכתך וגם פורסם באתר החברים של קדימה 'יאללה קדימה'. עד היום לא קיבלתי כל תגובה ממך ומכאן גם שלא הוזמנתי לשיחה אתך. זה לא מקרי. זה סימפטומטי. אני ומרבית חברי המפלגה האחרים אינם נספרים כלל. נועד לנו רק תפקיד אחד והוא להוות פלטפורמה של חמורים עליהם רוכבים הפוליטיקאים בדרכם לכנסת ולממשלה. מי בכלל רוצה להיות במערכת שכזו?

מי שסבור כיום שניתן לנהל ולהוביל מערכות גדולות ומורכבות רק על ידי קבוצה קטנה וסגורה של פוליטיקאים, ומספר מועט של אנשים נוספים הצמודה לה, פשוט איננו מבין את הסביבה בה הוא חיי ובכך הוא נושא באחריות לגל ההפסדים העצומים השוטפים אותנו כצונאמי ענק.

אולי אינך חשה בזאת אז אספר לך כי למעשה הפוליטיקאים, מזה שנים רבות, הלאימו את המערכת הפוליטית במדינה ושמו בכך קץ לחים דמוקרטיים איכותיים בקרבה. חולשתה של המערכת הפוליטית בישראל היא כיום מוקד הדברים ואם ברצונך לתפוס את השור בקרניו ולבנות את עצמך כמנהיגה לאומית אמיתית זה האתגר הראשון שעליך להתמודד עמו.

בקופנליקט, המתנהל כיום בין בנק ישראל לשרי אריסון, על עבודת דירקטוריון בנק הפועלים אומר פרופסור ידידיה שטרן ומדגיש, בראיון שנערך עמו בעיתון גלובס, כי שרי אריסון - אף שיש לה כעשרים ושישה אחוזים ממניות הבנק - היא איננה הבעלים שלו. הבנק הוא יישות משפטית אוטונומית עצמאית נפרדת. לשרי אריסון בסה"כ יש חוזה שקוראים לו חוזה מניה והיא הבעלים של החוזה ולא יותר. בשפתו המשפטית טוען פרופסור שטרן, כי "חברה ציבורית היא פקעת חוזית שיש לה חוזים עם כל העולם ולא רק עם בעלי המניות". לחברה יש אינטרסיים עצמאיים ועיקרם מימוש הפוטנציאל שלה והבטחת הישרדותה לאורך ימים לטובת כלל בעלי העניין שלה ולאו דווקא השאת רווחים לבעלי מניותיה.

גם מפלגה היא יישות עצמאית אוטונומית שיש לה דרך משלה ואינטרסים משלה והיא איננה אחוזה פרטית של אף אחד וגם לא של היו"ר שלה. המצב בו הפוליטיקאים ניכסו לעצמם את המפלגה ונדמה להם כי המפלגה היא הם עצמם היא טעות גדולה שממנה מסתעפים חוליים רבים. כך הם פני הדברים היום בארצנו ומכאן שלא פלא שעד לרגע זה לא טרחת לזמן אותי ושכמותי לפגישות איתך.

מליונים הועברו לחשבונו של משרד הפרסום שליווה את המפלגה בבחירות האחרונות אך אפילו שקל אחד לא הוצא על מאמץ נדרש לטיפול בשאלת זהותה של קדימה ובמכלול יסודותיה האסטרטגיים שהיא כה חסרה אותם. זה לא נעשה משום שחוכמת הארגונים וחוכמת הניהול איננה נמצאת אצל הפולטיקאים ולא בתוככיי הקבוצה הסגורה שמקיפה אותך כמו גם תפוקות של חוכמה ומקצוענות מתחומים אחרים.

כולנו נשבינו בקסמו של האיש המפורסם כיום בתבל, ברק אובמה. האם גם בישראל יכול לקום מנהיג כמו אובמה? כנראה שלא. ראשית לכל אובמה הוא תוצר השיטה האמריקאית ותרבותה. בארה"ב הנשיא הוא סמלה של הארץ הזו. הוא מגלם באישיותו, בדיבורו, בהתנהגותו וברעיונותיו העיקריים הלכי רוח מרכזיים בחברה האמריקאית בתקופה נתונה העונים לצרכים אמיתיים בקרבה.

בעוד בארה"ב הנשיא עובד עם העם ולמען העם בישראל עובדים על העם. אינני מכיר לעומק את שיטת הממשל האמריקאי אך כמו רבים אחרים אני רואה את המראות ושומע את הקולות. בארה"ב עיקר תפקידו של הנשיא הוא לייצר השראה, לסמן כיווני דרך ראשיים והקשרים כלליים, ולהבטיח שהמערכות כולן יכבשו את דרכן תוך כדי צעידתן. הוא איננו בהכרח ראשון החכמים בארצו, כפי שראשי הממשלה בישראל בדורנו תופסים את עצמם. הוא גם איננו עובד לבד. את עיקר העבודה עושה האדמיניסטרציה המלווה אותו וזאת בנוסף לקונגרס האמריקאי ולסנט שגם להם מעורבות והשפעה רחבה על התהליכים ביבשת האמריקאית. במיוחד מצטיין אובמה בעבודה נרחבת מול הציבור האמריקאי ומול העולם כולו.

מנהיגה לאומית איננה יכולה להיות ספונה בתוך עצמה בלבד ונתונה לחסדיה של קבוצה קטנה וסגורה של אנשים. מנהיגות נמדדת קודם כל ומעל לכל בקריאה נכונה של המציאות ובהבנה שתפקידה העיקרי הוא לייצר השראה ולשמש כסמל. עליה לספק את ההקשרים הכללים וכיווני הדרך הראשיים ולהבטיח שהמערכות כולן תכבושנה את דרכן תוך כדי צעידתן.

קומי צאי מהמחפורת שאת נמצאת בה והיפתחי אל שפע האפשרויות של היש. אל רב גוניות החיים ורב גוניות רוח האדם. התבונה הקולקטיבית וחוכמת הרבים עולים לאין שיעור על כל תבונה של קבוצה קטנה וסגורה כלשהי. פירצי את גבולות הצוות הקטן המלווה אותך ומעגל לחישותיו אל אוזניך והיפתחי אל כולנו. החליפי פאזה ועיברי מפוליטיקה של מעטים לפוליטיקה של הרבים.

המפלגה היא נדבך חשוב ומרכזי עד מאוד בכל מדינה דמוקרטית ומתקדמת. היא מהווה את זירת החיים הדמוקרטיים העיקרית שלה ותפקידה לפתח 'עוצמה של חיים דמוקרטיים' במדינה. היפגשי איתנו. דברי איתנו. שתפי אותנו. אנחנו יודעים לעשות את המלאכה יותר טוב מכל אחד אחר. יש לנו את כל הכלים והניסיון הנדרשים. הגיע הזמן להכניס גם תשומות של חוכמה ומקצוענות ארגונית וניהולית אל תוככי המפלגה.

המציאות הציבה מחסום לרוחב הדרך. אי אפשר עוד להמשיך עם הפרדיגמה של דבקות במצב הקיים, של עוד מאותו הדבר ומה שהיה הוא שיהיה. עלינו ליפנות לדרך חדשה - לפרדיגמה המחייבת חדשנות רבה, מקצוענות, יצירתיות, תעוזת הרוח ומנהיגות מכוננת. אין אלה ימים כתיקונם. הזמן דוחק. אנו נדרשים לתהליך של תיקון המתבסס על תנופה רבת היקף והאצה גדולה בתהליכי ההבנייה מחדש של המערכת הפוליטית בישראל. זו קריאה ל'רדיקאליזם בררני' ול'חתרנות' במובן של שאלת השאלות הגדולות באמת והצבת יעדים אתגריים בלתי שיגרתיים ויוצאי דופן כמתחייב מן המצב.



נמרוד נוי

מרצה על 'חולשת המערכת הפוליטית בישראל' בפני פורומים שונים ומקיים שיח משתתפים על הדברים (להזמנות - 3611500 052).

פיתוח עיסקי וייעוץ ארגוני ואסטרטגי

בוגר הטכניון בחיפה בהנדסת תעשייה וניהול

בוגר לימודי עיתונאות באוניברסיטת תל אביב

חבר לשעבר בפורום האסטרטגי של המועצה הציונית בישראל בראשותו של פרופסור יחזקאל דרור

רב תחומי וקורא (ספרות יפה וספרים ומאמרים העוסקים בשאלות חברה ומדינה ובתחומים רלוונטיים נוספים) וכותב מאמרים ועבודות מקצועיות.

3611500 052



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב