דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לא קונדיטור- מנהיג 

מאת    [ 28/05/2009 ]

מילים במאמר: 416   [ נצפה 2515 פעמים ]

נהוג לומר כי מנהיגות היא השפעה על מוטיבציה של אנשים לפעול. אולם במציאות של דמוקרטיה קפיטליסטית צומחים התמריצים מן האדם החוצה למקסום תועלתו האישית ואין למנהיג דבר עם הנעתם של האזרחים לפעולה. יש הטוענים כי יכולתו של אדם לפרק את העם מחרבו ולגרום לו לשלח יונת שלום זו מנהיגות בהתגלמותה. אחרים יטענו כי זמנים ומצבים שונים מעוררים אצל המונהגים צרכים שונים, ולכן, המנהיגים לפי גישת מארקס, הינם תוצר הנסיבות ההיסטוריות ולא יוצריהן. לפיכך, העם הוא זה שרווה מדרך הדם עוד בטרם נופצה השמפניה על ירכתי ספינת השלום. במאמר העוסק במנהיגות מציג איציק גונן שילוב בין פרסונאליות נוסח קרליל השמה דגש על תכונת המנהיג לגישת התהליכים ההיסטוריים. לפי הגישה המצבית, התאמה בין דרישת המצב לבין תכונותיו ויכולותיו של המנהיג היא שתקבע מי ינהיג, מתי ובאיזו מידה של הצלחה.

מדוע אם כן לא צלח אהוד ברק את מבחן ההנהגה? כאמור, ניתן להניח שתכונותיו של יצחק רבין התאימו למצב הרוויה של העם מפעולות התגמול. בפנינו שני רמטכ"לים שהכריזו על אותו החזון אילו תכונות היו לאחד שחסרו לאחר? לב ליבו של המונח מנהיגות היא מתת האל, אותה תכונה נשגבת, מהפנטת המונים. יש המכילים בתוך המנח כריזמה את כל אותו קסם אישי, בטחון עצמי, יצירתיות וחדשנות, אנרגטיות, מחויבות אישית ויכולת הנעה הטבועים באדם. אכן מתת אל, אולי כזו שחסרה לברק. כל כך חסרה לו עד כדי כך שכשל והעיד על עיסתו.

מדינת ישראל הרדופה בתסביך איום קיומי בוחרת גנרלים. אולם, בן גוריון זכור לאומה כמנהיג בעל שיעור קומה ללא ברזלים על הכתפיים, איש מדיניות ההבלגה. לעומתו, זכור אשכול כבעל תדמית שלילית של אדם הססן וגמגמן. זאת על אף, שבמבחן הקלפיות גבר על בן גוריון וזכה בשני מנדטים רצופים מן העם ועל אף השגשוג וההישגים הלאומיים בימי שלטונו. נראה שהזיכרון הישראלי פשוט מעדיף רוח עשייה וההתלהבות של המנהיג ע"פ התהליך הפרלמנטרי המסורבל, עם אישים חלשים, אפורים הפועלים באווירת פשרות.

מהי מנהיגות בהקשר דמוקרטי מודרני? מנהיג בימנו יוכל בהחלט להימדד לפי יכולתו למשוך את ההמון המותש מן המערכה הפוליטית בחזרה אל הקלפיות. לגישתי כמיהה למנהיגות בימנו היא כמיהה לא מודעת לנסיכות מקייווליסטית. למרות הקונצנזוס הקיים בישראל כלפי משטר דמוקרטי ניכרת כמיהה לאישיות חזקה בפוליטיקה- כמיהה לסדר. הסגידה לגיבורי תרבות מוכיחה כי אבדה תקוותינו למוצא של אמת מן המציאות המזרח תיכונית. איננו חפצים בחזון אלא בדמות שלא תרצד על הפלזמה, בנאומים חוצבי להבות שירקיעו דציבלים בסראונד.

בחירות 2008 בישראל מוכיחות שהציבור הישראלי מבשיל לקראת הנסיך. הוא יכול להיות אפנסאי אבל שיהיו לו עיניים כחולות. הוא יכול לאיים בשלילת אזרחות, מקיוואלי אומר שעדיף הפחד מאהבת הנסיך. הוא לא חייב להיות ישר, "במעשיהם של נסיכים אין שום ערכאה שבפניה נוכל לערער- עלינו להסתכל בתוצאה הסופית".
http://www.sipurei-badim.com
שירותי הדפסה על חולצות וכובעים לעסקים ולחברות.
בעלת תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים
יועצת לעסקים ובעלים של "סיפורי בדים- קידום מכירות ומוצרים"
בעלת ניסיון רב בתחום הקמעונאות בארץ ובחו"ל. ניהול מסחרי קניינות ומו"מ.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב