עצות למורה החדש
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

עצות למורה החדש 

מאת    [ 26/05/2009 ]
מילים במאמר: 1476   [ נצפה 10089 פעמים ]

 
 

בס"ד

סיימת את התואר האקדמאי באוניברסיטה או במכללה ותעודת הוראה באמתחתכם. כולך נתון בגיל וברעדה, בשמחה ובאושר לקראת עבודתך במערכת החינוך הנתפשת כשליחות תוך עיצוב דמותם של ילדי ישראל.

עבודה במערכת החינוך ענפה והיא אינה מסתכמת רק בתוכניות לימודים, מערכי שיעור ועמידה מול כיתה, אלא תהיה נוכח לגלות כי אינטראקציות נוספות שאינן מוכרות לך ושלא תורגלו במסגרת לימודך עשויות לצוץ - להן למן היום הראשון בבית הספר. ההתמודדות איתן משמעותית והיא חלק בלתי נפרד מהיותך מורה במערכת קיימת.

שאלות רבות ירצדו במוחך ואתה תצטרך להתמודד איתן ללא התראה מוקדמת. לעיתים תצליח ולעיתים לא, אך חשוב שתלמד מניסיונך ומניסיונם של חבריך לעבודה . התבוננות ושאילת שאלות הם כלים חשובים בתהליך הרפלקציה על עשייתך החינוכית.

שאלות המתייחסות להתמודדותך כמורה חדש בבית ספר חדש הן שאלות מגוונות:

 

שאלות אל מול בית הספר ,המנהלת וצוות המורים---בתחילת הדרך

 

1. כמה זמן עלי ללמוד את בית הספר? כיצד לומדים את אופי הארגון?

2. האם לשתף מורים מקבילים בבעיות או בהתלבטויות?

3. כיצד להתייחס למרכזי מקצוע?

4. אם יש לי שאלה את מי לשאול? או האם לשאול?

5. מהו מערך הכוחות בצוות?

6. האם להיכנס לחדר המנהלת להתייעצות , לשיתוף להעלות דילמה?

7. אל מי להתחבר - על פי אלו קריטריונים?

8. בישיבות מורים - האם להתבלט? להתחיל בגדול או אולי בשקט ובהדרגתיות?

9.האם להתחיל מיד ביד רמה ובעוצמה או שמא ברגיעה?

10. מה אעשה בזמני הפנוי בבית הספר?

11. למי עלי לפנות בבעיות מסוימות?

12. כיצד המזכירה או צוות העובדים יכולים לעזור לי?

13. מתי עלי להפגין את כישוריי?

14. האם לפנות למזכירה? לאב הבית?

 

 

 

שאלות אל מול הורים -כמורה חדש


    • 

    אילו בעיות מחובתי לשתף את ההורים? ואילו בעיות איני מחוייב.


    • 

    האם להתקשר להורים? מהי התקשורת הנכונה בין בית הספר להורים?


    • 

    האם לכתוב מכתב להורים - לשתף אותם בכל הנעשה או רק בחלק?


    • 

    כיצד משוחחים עם הורים? האם לשקף את המצב? האם לדווח ?


    • 

    האם להתייעץ איתם - האם לחשוב יחד איתם על פתרון ולקיחת אחריות?


    • 

    מה אומרים באסיפת ההורים הראשונה? או ביום הורים?

 

שאלות אל מול התלמידים בתחלת דרכי כמורה


    • 

    כיצד נכנסים לכיתה חדשה?


    • 

    מה עושים ביום הראשון? האם מתחילים בתיאום ציפיות? האם בהוראות?


    • 

    כיצד ללמוד את התלמידים ואת סגנון למידתם?


    • 

    כיצד להתאים את אסטרטגית הלמידה לאופי הכיתה?


    • 

    כיצד לשנות הרגלים ולהטמיע הרגלי עבודה נכונים?


    • 

    כמה זמן להקנות ידע וכמה זמן להקדיש לעבודה עצמית?

 

שאלות אל עצמי -אני כמורה חדש


    • 

    האם עליי ללמוד כל הזמן? מהם מקורות המידע שלי?


    • 

    האם ליזום יוזמות החשובות לי? ומהו העיתוי הנכון לכך?


    • 

    עד כמה עלי להיות יצירתי כבר בהתחלה?


    • 

    כיצד להבליט את הכישורים שלי? ובאילו הזדמנויות ?


    • 

    מתי להשתלב בפורום או בדיון?


    • 

    עם מי להתייעץ בדילמות מהנעשה בכיתה או בבית הספר?


    • 

    יש לי רעיונות לשיפור... מתי נכון להציע?


    • 

    כתבתי,עשיתי, שיפרתי .... - מתי לפרסם את עשייתי?


    • 

    אני מאמין בחינוך חברתי ! האם לטפח זאת רק בכיתתי?


    • 

    מנהיגות נוער -בסיס להצלחה , מתי לעורר את הנושא?


    • 

    קיום דיאלוג,הקשבה ושאילת שאלות מהווים בסיס באמונתי -האם להפגין אמונה זו? וכיצד לעשות זאת?

 

 

 

ישנם כללים ברורים ובהירים, בהם צריך לנהוג כל מורה חדש בבית ספר. ברור שקיימים שינויים בהתאם למוסדות החינוך, אופיו ותהליכי החינוך המונהגים בו. אך ישנם כמה כללים שראוי לנהוג על פיהם.

אם נעשו טעויות, ניתן כמובן לתקן, אך כדאי בתחילת הדרך לערוך סיכום יומי על ה"כן"...ה"לא"... "הכדאי"...וה"רצוי".. -למפות את התחומים ולהחליט באילו תחומים לפעול ובאילו תחומים כדאי להמתין כרגע.

 

השלב הראשוני הוא ראיון אצל המפקח אח"כ עם המנהל ולפעמים עם צוות הניהול. זהו שלב חשוב ועקרוני , אך המשימה המהותית עדיין לפניכם- כיצד להתמודד עם מוסד חינוכי חדש ולהצליח בו היא משימה מורכבת הדורשת חשיבה ביקורתית ומעוררת דילמות רבות.

 

להלן כמה המלצות שכדאי לך להשתמש בהם בשנתך הראשונה.

 

1. בירור ציפיות -מה מצפים ממני כמורה חדש?

בשבועות הראשונים ואף בחודשים הראשונים קיים הבדל בין התנהגות המורה לבין הציפיות ממנו כעובד חדש. מעובד חדש מצפים שיביא עמו רוח רעננה, חדשנות,שינויים ורעיונות מקוריים, אך לא בהתחלה.

בתחילת דרכך מצפים מכם ללמוד את בית הספר על כל היבטיו. אין צורך להעלות הצעות ייעול מדי יום והשמעת הערות- שמירה על פרופיל נמוך וחביב היא מדיניות חכמה ויעילה.

 

2. רישום הערות ודעות

כתוב הכל לעצמך, ללא שיתופם של המורים האחרים במחשבותיך. הנח זאת למשך כמה חודשים ולאחר מכן בדוק את הכתוב -תמצא כי 80% לפחות מהתחומים ומהעשייה החינוכית,הערכית וההתנהגותית שנראו לך מוזרים ירדו מהרשימה ו 20% הנותרים יהוו חומר נפלא ומצויין עבורך להמשך הדרך.ראוי כי תוסיף מידי פעם התלבטויות כתובות המוסיפות עומק לחשיבה-מסמך עבה ישמש אותך היטב בהמשך הדרך והכתוב ינחה אותך היטב בשיקולי דעת ובעשייה בהמשך הדרך.

 

3. ראה בעין חיובית והימנע מביקורת.

אף כי הינך בטוח ומשוכנע שנעשים דברים לא חכמים, לא ראויים, גם אם יש בידיך מתכונת שונה וטובה להצלחה אל תמהר לשפוט ולבקר, יתכן שאינך מודע למורכבות הנושא, או לבניית תהליך הלוקח זמן, שהרי אין קיצורי דרך בחינוך. ביקורת בראשית הדרך עלולה להיתפס כשטחית. הימנע משיפוט או מהשוואה למקום אחר.

 

 

4. שאילת שאלות בסיס לחכמה

מתכונת השאלות חשובה מאוד כמיומנות דידקטית חשובה בהוראה, אך דרך זו יעילה גם לך -מורה חדש. שהרי נאמר -לא הביישן למד. חשוב לשאול חברים,מורים, אך בעדינות, לברר תחומים פורמאליים, אך בעיקר הרושם הראשוני שהינך משרה לסביבתך חשוב וכדאי להימנע ממעשים שקשה אחר כך למחוק. ההתרשמות הראשונית חשובה.

 

5. חשיבות בניית חיי חברה

בתחילת הדרך נסה להתערות מבחינה חברתית, להשתתף בפעילויות חברתיות של צוות המורים-התנדבות ופעילויות חברתיות. קליטה חברתית- משמעותית ביותר והיא מהווה בסיס מצויין לקבלתך בעתיד.

 

 

6.הקשב ...ואמור הערות והארות

מורה חדש הוא תמיד נמצא בניסיון. ישנם מורים שונים -מפרגנים,קנאים ... המציאות מורכבת והאינטרסים מגוונים. יהיו כאלה שירצו להכשילכם מסיבות שונות. היזהרו "מעצות" , בדקו כל עצה ורעיון טרם תבצעו אותם, כבדהו וחשדהו זוהי התנהגות יעילה מאוד בתחילת הדרך.

 

 

7. אורחים מתנהגים אחרת מבעל הבית

התנהג כאורח בתחילת הדרך, היה מנומס ואדיב, אל תמהר לשתות קפה בכוסות זכוכית, שמא הם שייכים למישהו. שוחח עם מורים מהטלפון הנייד שלך , נסה להיות רגוע ושקט מבלי למשוך תשומת לב מיותרת בתחילת דרכך.

 

8 התנדבות יעילה ,חכמה ואנושית

לא כדאי למהר כבר בהתחלה להתנדב למשימות פדגוגיות או מנהליות, גם אם הינך משוכנע שהידע בתחום זה מצוי בידך. אתה עלול לרכוש "שונאים", "מתחרים"-זהו שלב מוקדם יחסית.

השתדל לא לאיים על אף מורה במעמדו ובמקצועו.

 

9. שמור על קשר עם החונך והמנהל

כבר בתחילת הדרך למד הלכות והליכות הממוקדות לבית הספר. אם אין חונך בקש מהמנהל שמורה ותיק וטוב ישמש לך כחונך לידע,שאילת שאלות והכרה טכנית של המקום שימנעו ממך בעיות וסיבוכים בעתיד.

 

10. הכר את צוות המורים

הכר את צוות המורים והעובדים ובעיקר את ההנהלה, את המושכים בחוטים, את המובילים בתחומים השונים. נסה להתחבר אליהם וללמוד מהם על איפיונו של המוסד החינוכי. למד היטב את כללי בית הספר -הגעה בזמן,ישיבות המורים, תורנויות חצר, בעלי תפקידים, מזכירות,צוות העובדים והצוות הניהולי.

 

11. רכוש ביטחון עצמי ודימוי עצמי גבוה

לאט אבל בבטחה בסס את ביטחונך, זקוף קומתך והתחל להביע דעותיך וכישוריך. כאשר הפורמאליות ברורה לך היטב, מותר לך להפגין את יכולותיך בהדרגתיות.

זכור תמיד- חייך והופע בלבוש מכובד ויפה.

 

...ובהמשך

 

כעבור מס' חודשים רצוי ואף ראוי כי תתחיל להפגין ידיעותיך , להביע דעות, ליזום רעיונות ולהיות יצירתי. הפגן כל כישוריך ,אך לאט ובבטחה ,בעוצמה ובנחישות . פעל מתוך שמחה ואהבה , מתוך כנות ורצון לסייע ולהטיב עמלך החינוכי.

 

זכור כלל נוסף , חלק ניכר מהמורים הוותיקים גם הטובים שבהם בעלי ניסיון רב בעמלם החינוכי, אך לצעירים תעוזה , יצירתיות ,יוזמות,רצון עז ומוטיבציה גבוהה יותר להתקדם ולהתחדש . לצעירים קל יותר לחולל תהליכי שינוי שהם הבסיס האיתן והחשוב ביותר להתמודדות עם אתגרי הדור.

ישנם כמובן מורים ותיקים בעלי יידע ומאוד יצירתיים, המה יהיו מנהלי העתיד, הם מנהיגים מצוינים , רצוי להיות עימם בקשר , הטובים הם טובים גם ביחס ובאהדה למורים חדשים, הפגן כל כישוריך דווקא אצל המצוינים והטובים ביותר,עשה זאת בחן באהבה , בחיוך, ללא...ללא התנשאות, גם אם רעיונותיך נשגבים, לא בתחילת הדרך.

שנן הכללים ...הם יסייעו לך להיקלט היטב בתחילת הדרך, עלינו ללמוד כל החיים. להיות תלמיד חכם הוא הכלל הראשון בהצלחה. בהמשך הדרך מותר לך ואף רצוי ללמוד איך להיות מורה טוב.

הבה נלמד כלל אחד שהוא ארוך וחשוב ביותר להיות מורה טוב---הייה מנהיג.

מה ההבדל בין מורה טוב למנהיג?

 

 

 

 

 

 

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב