דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האחריות לטיפול שורש בערי הפיתוח - עלינו 

מאת    [ 26/05/2009 ]

מילים במאמר: 860   [ נצפה 2015 פעמים ]

האחריות לטיפול שורש בערי הפיתוח - עלינו

מאת: גד שפר

הכותב מכהן כנשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון ויו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית

 

כשיש מחדל מחפשים מי האשם. שייתן את הדין. אך מה עושים כשאין אשמים, כשהכל נעשה מתוך רצון טוב וכוונה טובה? כוונתי למחדל שנעשה בשנות החמישים והשישים, כאשר גלי העלייה החדשה הופנו לישובי פריפריה מרוחקים, וכדי למצוא להם מקור תעסוקה הזרימה המדינה סכומי עתק כמענקים למשקיעים שהקימו בישובים אלה מפעלים עתירי כוח אדם.

 

בשעתו – זה נראה כפתרון הנכון. הישוב היהודי קלט באותן שנים פי 3 מממדיו הראשוניים. לא היו מקומות עבודה ומקומות דיור לאנשים הרבים האלה. הקמת ערי הפיתוח נראתה כשילוב מיטבי בין צרכי העולים לצרכיה של המדינה החדשה בפיזור אוכלוסין.

 

היום, חמישה עשורים לאחר מכן, הפיתרון הזה התפתח למחדל המאיים על המרקם החברתי והכלכלי של מדינת ישראל כולה. בפריפריה התפתחו מפעלים היונקים מענקים מעטיני הקופה הציבורית ועובדיהם ברובם הגדול עובדים שהתמחו באותה נקודה בה הם עובדים בקו היצור. עובדי צווארון כחול, ששכרם קרוב לשכר המינימום. כאשר קורים שינויים בשוק, כמו עכשיו בכלכלה העולמית – אותו מפעל, שמלכתחילה תנאיו בפריפריה קשים, קורס. מצבם של הפועלים הנפלטים מהמפעל הוא ללא מוצא ממש: במקרים רבים המפעל הוא מעסיק עיקרי בישוב, ואין מקומות תעסוקה אחרים. בהיעדר הכשרה מקצועית – אין לפועלים אלה סיכוי של ממש להיקלט בעבודה גם במקומות אחרים.

 

וחמור הרבה יותר: סיכוייהם של בני הדור השני והשלישי להיחלץ ממצב זה הולכים ופוחתים. בהיעדר אמצעים לדור ההורים, ובמציאות בה ערי הפיתוח נדחקות לשוליים, קשה להם הרבה יותר לקבל הכשרה  שתאפשר להם לתפוס את המקום הראוי בעולם מתקדם, שהשכלה ברמה גבוהה, בעיקר בתחומי הטכנולוגיה, היא תנאי מוקדם להצלחה בו. הדרך שצריך לעבור ילד מעיר פיתוח כדי להתייצב באותה נקודת זינוק שיש לילד בעיר גדולה, רחוקה מדי.  איננו יכולים לצפות שתהיה לילדים האלה הנשימה הארוכה הדרושה לעבור את המרחק הזה – ובידינו לקצר את המרחק.

 

מדברים על השקעות בתשתיות כדי להיחלץ מהמשבר – וההשקעות האלה אכן חיוניות כדי ליצור מנופים לחילוץ הכלכלה מהמשבר. השקעות נכונות בתשתיות פיזיות, יוכלו להקטין את הנידחות של ישובי פריפריה. אבל, אם אכן ייצאו תוכניות אלה לפועל, הם יוכלו ליצור שינויים חברתיים רק בטווח זמן ארוך. לחברה הישראלית אין הזמן הזה. אין היא יכולה להמתין לדור רביעי של פועלים חסרי מקצוע  בפריפריה, החיים באימה שמא מקום העבודה היחיד בסביבה ייסגר.

 

את שעת המשבר הזו חייבים לנצל להשקעות בתשתית החינוכית. ביצירת תמריצים למורים הטובים בארץ, למרצים המצטיינים באוניברסיטאות, לבוא וללמד. במימוש התוכניות ליום לימודים ארוך, כולל ארוחה חמה בבית הספר, בהתניית מתן מענקים למפעלים בפריפריה בהשקעת לפחות חלק מרווחיהם בישובים הללו, בבניית מעבדות ומרכזי מחשבים לבתי הספר עם הציוד המתקדם ביותר. אם נעשה זאת נכון ובזמן, ונשכיל ליצור בפריפריה את מערכת החינוך המעולה האפשרית,  יהפכו בתי ספר אלה ליוקרתיים ולמבוקשים גם על ידי תלמידים ממרכז הארץ. זה יצור את השוואת נקודת הזינוק. זה יקדם את ערי הפיתוח לפיתוח ממשי.

 

כאשר רואים היום על מסך הטלוויזיה את ההפגנה היומית, פועלי פרי הגליל בחצור, עוף העמק, או מפעל מתכת חניתה בשלומי, אין טעם לצקצק בלשון ברחמים גדולים על אותם קשי יום שאיבדו את פרנסתם ואת כבודם, שם, בערי הפיתוח, במרחק. צריך לפעול ועכשיו לתיקון המצב והאחריות עלינו, כי אם לא ייעשו הדברים האלה מייד – הפגיעה תהיה בכל אחד מאיתנו, כל אחד מאיתנו ישלם לא רק את מחיר הקצבאות למשפחות המובטלים והנצרכים, אלא את מחירה של חברה מפולגת וחלשה, שפעריה אינם ניתנים עוד לגישור.

 

רוב תושבי ערי הפיתוח לא הגיעו אליהן מתוך בחירה. המדינה שלחה אותם, העמידה אותם בפני עובדה מוגמרת, כשרק הגיעו לארץ וטרם הבינו את המשמעות של מקומם החדש. על המדינה לקחת אחריות, גם אם באחור, ולחלץ אותם, לפחות את ילדיהם. להגדיל את אחוז הסטודנטים בערי הפיתוח ייתן סיכוי לצעירים, ייתן גם סיכוי לישוב.

 

לפני חמישה עשורים הדברים נעשו בתום לב. מאוחר יותר, כאשר מפעלי הטקסטיל בצפון ובנגב - מסיבי דימונה וכיתן בית שאן ועד אומן באופקים ופולגת בקריית גת - קרסו מול התחרות מהמזרח הרחוק, הכתובת הייתה כבר על הקיר. היום – אי אפשר עוד לומר "לא ידענו" ומחר – יהיה מאוחר מדי לשנות. אם נחמיץ דקה אחרונה זו,  צקצקו ברחמים על עצמנו – כי כולנו נשלם את המחיר.

 

 

 

בשם נשיא הלשכה
בברכה,
מוסקוביץ דן
מנהל כספים ושיווק
לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון
דרך העצמאות 53 חיפה 31331
טלפון: 04-8626364 פקס: 04-8645428
http://www.haifachamber.org.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב