דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול זוגי - הפתרון האחרון לפני גירושין 

מאת    [ 24/05/2009 ]

מילים במאמר: 551   [ נצפה 5119 פעמים ]

מה זה טיפול זוגי?
טיפול זוגי, הידוע גם בשם ייעוץ זוגי , הוא תהליך של טיפול פסיכולוגי אותו עוברים היחסים בין בני זוג. השוני בין טיפול זוגי לטיפול אצל פסיכולוג נובע מכך שבטיפול זוגי הפוקוס באבחון עובר מהאנשים המשתתפים בטיפול למערכת היחסים ביניהם. עם זאת, כמו בטיפול פסיכולוגי, משך הזמן של טיפול זוגי אינו ידוע מראש.  
קיימים מספר מודלים עליהם מסתמך טיפול זוגי. המודלים הנפוצים ביותר הם הפסיכואנליטי, תרפיית יחסי אובייקט, ניתוח אגו, תרפיה התנהגותית ותרפיה קוגניטיבית.
הקו המנחה טיפולים זוגיים נובע מתוך התפיסה הפסיכולוגית לפיה בקשר זוגי מעורבים גם המאפיינים האינדיבידואליים כגון התנהגות, רגשות, קונפליקטים ותהליכי מחשבה וגם השינויים שחלים בקשרים הבינ-אישיים. הבעיות בהן מתמקד טיפול זוגי נובעות בדרך כלל מבעיות שאותם מביא לקשר כל אחד מבני הזוג כגון נטייה לפתיל קצר ולווכחנות, אך גם לאינטראקציה בין בני הזוג  יש השפעה על השותפים לקשר. כך למשל חוסר תקשורת והבנה גורמים לעצבנות כרונית, כעס ודכאון בקרב כל אחד מבני הזוג.
מה בעצם קורה בטיפול זוגי?
במסגרת טיפול זוגי, הפסיכולוג או מטפלת זוגית מוסמכת, מסייעת לבני הזוג לזהות את הנושאים שעליהם בני הזוג נוטים לריב ומסייעים להם לקבוע מהו השינוי הנדרש עבורם במערכת היחסים ובהתנהגות של כל אחד מהם, על מנת לגרום לשניהם לחוש מרוצים מהקשר ולהביא לשיפור במערכת היחסים. קיימות מספר סיבות לבעיות בקשר אך העיקריות שביניהן הן כישורי תקשורת לקויים, לא מספקים או רקע של אלימות, דיכאון, חרדה או בעיה ממנה סובל אחד מהשותפים בקשר אשר משפיעה על יחסי הגומלין הזוגיים.
בתחילת הטיפול, המטפל הזוגי מקיים תהליך של הערכה בו נבדקת מערכת היחסים בצורות שונות. הערכה זו כוללת איסוף נתונים, בצורה של ראיון, הנוגעים לבעיות אותן מציגים בני הזוג, הערכת ההיסטוריה של כל אחד מהמשתתפים בטיפול הזוגי תוך התייחסות לפרמטרים של דת, התמכרויות, מצב רפואי, יחסים עם ההורים והמודל ההורי שהיה לבני הזוג כילדים. במידה וקיים צורך, טיפול זוגי אף עשוי לכלול מבחנים ומבדקים נוספים במהלך התהליך, על מנת לאפשר למטפל לקבוע את תוכנית הטיפול המתאימה ביותר לבני הזוג. חלק מהנושאים הנלמדים ומתורגלים בטיפול זוגי הוא למידת הימנעות מחזרה להתנהגות ה"אוטומטית" - חזרה לאופני התגובה בהם נקטו בני הזוג לפני הטיפול.
טיפול זוגי מלמד את בני הזוג כיצד עליהם לתקשר באופן יעיל יותר וכיצד להקשיב למה שיש לבן הזוג לומר. בכדי להשיג זאת, מטפל זוגי משתמש בשילוב בין פסיכותרפיה, גישור וחינוך להקשבה. טיפול זוגי מסייע במיוחד לאנשים שחווים בעיות באינטימיות במיניות ובתקשורת.
זוגות המעוניינים בטיפול זוגי צריכים לדעת שמדובר בטיפול חושפני שדורש כנות, פתיחות רגשית ושיתוף פעולה מצידם. בכדי להגדיל את הסיכויים שטיפול זוגי יצליח, על הזוג לחלוק עם המטפל את כל האינפורמציה הנדרשת, גם היא אינה נעימה, להקפיד להופיע לפגישות ולהגיע עם רצון אמיתי לשינוי ולשיפור. הרצון של הזוג ללכת לקראת ועם הטיפול קריטי אף הוא להצלחה. טיפול זוגי מסתיים כאשר בני הזוג מצליחים לפתח כישורים מספקים ולשפר את רמת הפונקציונאליות של הקשר שלהם כך ששניהם מרוצים ממנו.
מי רשאי לעסוק  בטיפול זוגי?
אין חוק במדינת ישראל הקובע מי רשאי לעסוק בטיפול נפשי/ רגשי / פסיכולוגי, וכך גם לגבי טיפול זוגי.
יחד עם זאת אנשי המקצוע המציעים שירות בתחום הטיפול הזוגי נבדלים במסלולי ההכשרה שלהם.
איש מקצוע המומלץ ביותר הוא כזה אשר רשום באגודה הישראלית לטיפול זוגי, אשר מתנה את אישורה בכך שמעבר להיות המטפל בעל תואר שני בתחום טיפול זוגי, עליו לצבור מאות שעות של טיפול זוגי תחת הדרכה של מנחה מורשה.
פסיכולוגים רבים מקבלים לטיפול זוגות, במקרה כזה כדאי לבדוק את הניסיון של הפסיכולוג בעבודה עם זוגות, שכן במסלולי ההכשרה השונים של פסיכולוגים אין התמחות בטיפול זוגי.
מרכז אתרוג - שירות בפריסה ארצית 077-4006006.
טיפול פסיכולוגי,טיפול זוגי,גירושין



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב