דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השוק יקר? אז הוא כנראה ימשיך לעלות 

מאת    [ 24/05/2009 ]

מילים במאמר: 683   [ נצפה 1992 פעמים ]




פרוקסימה בית השקעות | מאי 2009
אילו

השוק יקר? אז הוא כנראה ימשיך לעלות
חיים ונציה - מנכ"ל פרוקסימה בית השקעות

הכוחות שדוחפים את השוק למעלה הם דווקא החששות והסקפטיות של המשקיעים. זהו הפרדוקס הגדול של שוק ההון. ההערכות ש"השוק עלה חזק מידי" וחוסר האמונה שהשיפור הוא אמיתי, הן אלו שמביאים לשוק קונים חדשים ומונעים ממנו לרדת.
במהלך שנה שעברה נאלצו משקיעים רבים לממש אחזקות במחירים נמוכים ואף נמוכים מאוד עקב החששות והלחצים ששררו אז בשווקים. רבים מהמשקיעים האלו מוצאים עצמם היום עם נזילות גבוהה ועם מחירים גבוהים מאוד מהמחירים שהיו בשפל. לא פלא, שאחרי הטראומה של שנה שעברה, מגיעים המשקיעים לשוק זהירים יותר. מילא לטעות פעם אחת ולמכור זול מידי, אבל לקנות שוב ושיתברר שזה יקר מידי? בסרט הזה אף אחד לא רוצה להיות ולכן השוק עולה.
נשמע מוזר? אכן, אבל בואו ננסה לעקוב אחר השיקולים של משקיע ששוקל לחזור חזרה לשוק המניות.
משקיע השוקל להיכנס לשוק מנסה להעריך כיצד פועלים שאר השחקנים. אם לדעתו רבים חושבים שהשוק גבוה מידי, קרוב לודאי שהוא יושפע מכך ויעבור לעמדת המתנה וימנע מלקנות מניות, או יקנה רק מעט. עמדת המתנה זו היא שמבטיחה שהשוק לא ירד. מדוע? כי משקיעים הנמצאים בעמדת המתנה נוטים לנצל ירידות שערים כדי להצטייד במניות. "כל ירידה היא הזדמנות קניה" , זוכרים את הסיסמא?
שוק המניות ממשיך אפוא לטפס כל עוד כסף חדש נכנס פנימה. הכסף החדש ימשיך להיכנס כל עוד יהיו אנשים בעמדת המתנה. אנשים יישארו בעמדת המתנה כל עוד הם יחשבו שהשוק גבוה מידי.
ריבוי של שחקנים בעמדת ההמתנה מביא איתו באופן טבעי גם מאמרי פרשנות וההערכות שהשוק גבוה מידי. אין פה שום קונספירציה. ברור שאנליסטים ומנהלי השקעות, שרואים את השוק עולה בניגוד לדעתם, ימשיכו להסביר לעצמם ולכל מי שמקשיב להם שהשוק טועה ושהוא עוד ירד. לכן, כאשר מסביב מעריכים רבים שהירידות עוד יחזרו ושהרע מכל עוד לפנינו, זה הזמן לרוץ ולקנות מניות.
מתי יסתיים התהליך? כאשר רוב המשקיעים יזנחו את עמדת ההמתנה ויקנו מניות. או אז, משקיעים שעד לא מזמן היססו להיכנס לשוק מפאת מחירו היקר, ישמחו לפתע לספר לכל מי שמוכן לשמוע שהשוק הוא זול ויש לו עוד מקום לעלות. שוב, אין פה כל מניפולציה, אנשים פשוט נוטים לדבר מהפוזיציה.
שינוי הפוזיציה מתבטא בשינוי ההערכות כלפי השוק. מהערכות מסויגות להערכות אוהדות. ואז כשכולם בפנים ומספרים בשבחו של השוק , אז תתרחש הנפילה. פשוט יגמרו הקונים ולא יהיה מי שיקנה מניות בעת ירידות שערים.
זהו פרדוקס נחמד שניתן לראות אותו בפעולה בעיקר בתקופות של עליות שערים חדות. גם מהלך העליות האחרון לווה בהרבה סקפטיות ובלא מעט חוסר אמונה. אנו סבורים שהמהלך הזה עוד רחוק מסיומו מכיוון שעמדת ההמתנה מלאה במשקיעים שלא מוצאים אלטרנטיבה ראויה באפיקים הסולידיים.


? מניות
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתנה אישור רשמי לכך שישראל במיתון, לאחר שפרסמה שהמשק הישראלי התכווץ זה הרבעון השני ברציפות. שוב הוכח כי שווקי ההון יכולים לחזות את מה שהנתונים הסטטיסטים מראים לנו רק בדיעבד.
בחודשים האחרונים צופה שוק ההון, איך נאמר זאת בזהירות: האטה בהתגברות של המיתון. נכון, שווקים טועים לפעמים אבל הפעם אנו מאמינים שהציפיות למיתון קשה הורידו את השוק לרמות נמוכות מידי ולכן העליות החזקות שחווינו היוו תיקון ראוי, שבוודאי ימשיך ככל שיתברר שהציפיות למיתון עולמי סטייל 1929, היו מוגזמות.
המלצתנו: זו רמת המחירים שצריך להתרגל אליה. לנצל ירידות שערים כדי להגדיל למי שעדיין מחכה בחוץ.

? סולידי שקלי
הדרמה שהתחוללה סביב אישורו של תקציב המדינה לשנים 2009 ו - 2010 , הייתה בעיקר בתחום הפרסונאלי. אחד נעלב מהשני ונפגע מהאחר, אבל בסוף התקבל תקציב עם גירעון לא גדול מידי ושבו יש גם כמה צעדים זהירים שיעזרו למשק ביציאה מהמיתון.
הגירעון הצפוי יחייב את הממשלה לגייס עוד כסף. האפקט של כך יתבטא בוודאי בעליה בריבית, לפחות לטווח הארוך. בטווח הקצר לא נראה בשלב זה שינוי בריבית, אבל גם שם שינוי ייתכן רק כלפי מעלה.
המלצתנו: להישאר באפיקים שקליים במח"מ בינוני - קצר.

? מט"ח
רכישת המאה מליון דולר ביום, שבנק ישראל צפוי להמשיך בה עוד כמה חודשים לפחות, לא מאפשרת למטבע האמריקאי לרדת באופן משמעותי. יגיע שלב שבו מישהו יהיה חייב להחליף את בנק ישראל ברכישות ואנו תוהים אם יהיה מישהו כזה.
המלצתנו: להקטין אחזקות בדולר ברמות שמעל 4.2.

הסתייגות:אין לראות בדף זה כייעוץ לרכישה או מכירת נכסים פיננסיים. המלצה זו אינה מתחשבת בצרכיו ובנתוניו הפיננסיים של כל אדם. העושה שימוש כל שהוא בהמלצה זו, עושה זאת על אחריותו בלבד.
חיים ונציה-מנכ"ל פרוקסימה בית השקעות. פרוקסימה עוסקת בניהול השקעות ומסחר עצמאי בארץ ובחו"ל.
http://www.proxima.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב