''כחצים ביד גיבור כן בני הנעורים...'' (תהילים קכז,ד)
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

''כחצים ביד גיבור כן בני הנעורים...'' (תהילים קכז,ד) 

מאת    [ 24/05/2009 ]
מילים במאמר: 832   [ נצפה 9468 פעמים ]

 
 
אומר רבי מנחם מנדל מקוצק, החץ יעוף גבוה יותר, רחוק יותר. ינוע לכיוון מסוים דוקא, יפגע במטרה, ישיג יעדו ככל שיורה החץ-הגיבור-יכוון היטב, ישקיע מאמץ,יפעיל שריריו הפיזיים וישלב את מוחו לדעת לאן בדיוק כדאי לשלוח החץ.
החץ יפגע במרכז המטרה ככל שהגיבור יתרגל, יהא מרוכז ומחושב בעמלו, שלב ההכנה הנעשית והאינטלקטואלית חשובים למעוף החץ, המתאמן יותר יודע כי ככל שימתח יותר את הקשת יעוף החץ למרחק גדול יותר, התוצאה תלויה במידת ההשקעה במתיחת מיתרי הקשת "כן בני הנעורים..", זוהי דרכו של חינוך ככל שנשקיע יותר בבני הנוער,כן נשיג תוצאה טובה יותר.
אפשר וצריך למתוח את המיתר, היינו למצאו את הכלים האפשריים כדי לעצב ולחנך הדור הצעיר, מתיחה עד קצה היכולת וכל ילד בהתאם ליכולת שלו, מתיחת כל מיתר בהתאם לכישורי המיתר. כן בני הנעורים... יגיעו למטרתם ילמדו תורה ויעמיקו לחשוב, יגבירו יראת ד' ככל שנפעיל את מיתרי החשיבה בתכנון בתהליך ובמעקב בכך הופכים ההורים והמורים לגיבורים, הם יהיו כאלה רק אם הם יבינו וישכילו לממש את מלוא אפשרויות מתיחת המיתר.

כמובן, שיש להיזהר בשימוש הנכון במיתר. ניקויו, שימורו, טיפוחו ושמירה על איכותו יועילו היטב במעוף החץ. כך צריך להתאים חינוך נאות לכל ילד וילד, כדי להגיע למרחק רב יותר, כדי להצטיין ולשפר ההישגים כל הזמן ולטפס מעלה מעלה.

אומר הרב קוק, החינוך של האיש הפרטי, הלא היא ההוצאה מהכוח אל הפועל, מהעלם לגלוי, את הכוחות והכישרונות הנמצאים בנפש הילד בטבעה - או הראויים לפי טבעה, להתקבל בה יותר, מתוך ההשפעות החינוכיות השונות. כאשר כל גורמי החינוך, הורים ומורים, הספרות והסביבה מותאמים ומכוונים לשכלול כישרונו הטבעי של הילד ופיתוחו בדרכי החיים השונים, אז החינוך הוא מוצלח וטוב.

החינוך אינו יצירת עולם אלא גילוי עולם! החינוך צריך להתאים לילד, ולא זר לו. יש צורך בהתבוננות ובהכרה של הילד, מבחינה נפשית, מדעית ופסיכולוגית. כלומר, מסביר הרב קוק, כי תפקידו העיקרי של החינוך הוא גילוי הכישרון והטבע הפנימי של החינוך.
הרש"ר הירש מדגיש עוד כי ההורים מצליחים לתת לילדים את הכיוון המדויק לקראת המטרה, כשם שהחץ זירתה אותו יד חזקה אותו גיבור, עודנו נושא את הרובה אף לאחר שכבר עף מידו ועל ידי כן הוא הולך לקראת מטרתו בלי סטייה ונטייה הצידה מן הכיוון שנתן לו הגיבור, כך ישארו הבנים חניכי ההורים נאמנים בלי סטייה והתמוטטות לכיוון ולמטרה שקיבלו מידם התחנכת של האם והאב אף לאחר שיעזבו אותה.

בישיבת חכמי לובלין שבפולין הוצב שלט ענק "לכו בנים שמעו לי יראת ה' אלמדכם". שאלו את רבי מאיר שפירא - ראש הישיבה, מדוע כתוב לכו בנים... צריך היה לכתוב בואו בנים... למדו אצלנו בישיבה תורה ודעת. השיב להם הרב שפירא , אצלנו בישיבה שטוחני שהלימודים עושים מלאכתם נאמנה ולימודם, כדבעי. האם מטען רוחני תורני זה יקנה להם כלים ולימוד תורה, להמשיך בהגברת תורה כאשר יצאו מן הישיבה כאשר יסיימו לימודיהם בחממה שלנו, האם אז יקבעו הם עיתים לתורה, על כן "לכו בנים שמעו לי" - שכל אשר תפנו יראת ד' וקיימו מצוות ולימוד תורה.

זכה אותו ר' מאיר שפירא שהגה את לימוד הדף היומי, שכיום לומדים אלפים אלפים מבני עמנו בכל התפוצות דף יומי. רק ביישובנו - אלקנה - לומדים דף יומי בשלוש קבוצות כ-150 חברים. מספר ידיד-שכן כי בנסיעותיו הרבות לחו"ל הוא פוקד בתי כנסת רבים בעולם אשר ברובם מתקיים שיעור דף יומי ובכך הוא זוכה ללמוד בהעדרו מהשיעור היומי הקבוע - בארץ.

נעים זמירות ישראל מדגיש כי שולח החץ צריך להיות גיבור, כך ההורים המגדלים הילדים ומחנכים אותם. המה צריכים להיות גיבורים - מהם הילדים צריכים ללמוד ולהשכיל, נכון הוא שלמידה הישגית בדורות שלנו מחליפים מעט המורים את ההורים. אך יש גם למידה ערכית, חברתית, אנושית, רגשית ותורנית. למידה זו רוכשים הילדים מההורים. המה מהווים עבורם דוגמא אישית, האב והאם - "הגיבורים" המדברים בלדון רכה ונעימה, בשפה ברורה ונכונה המתובלת באמרות חז"ל, המברכים לפני ואחרי אכילת מזון.

האב הפוקד את ביה"כ בתפילות בוקר וערב וקובע עיתים לתורה. החיצים הנשלחים מגיבורים אלה מגביהים עוף ופוגעים במטרה ובד"כ הרחוקה יותר והמצטיינת.
אהבת אדם, עזרה לזולת, סיוע למשפחה נצרכת, הכרת הארץ על שביליה ודרכיה המביאה לאהבת הארץ ולימוד התורה כאמור כל אלה נלמדים מגיבורי הבית, המה יורים חיצים ללא הרף מפיהם, מקולם, מהתנהגותם, מהליכותיהם. החיצים נשלחים כל הזמן, חיצים הקשורים לעשייה ויש חיצים הנשלחים מחוסר מעש, יש חיצים מועילים, מגרים, יוצרי מוטיבציה ופותחים מוחם של הילדים, ויש חיצים (ויש רבים כאלה) שאינם נשלחים כלל, גם חיצים שהקשת אינה יורה אותם, גם קשת זו שאינה נמתחת פוגעת אף היא. פגיעתה לעיתים קשה יותר ומזיקה.

כשאין דוגמא אישית בבית לקיום תורה ומצווה, לאהבת אדם ולהתחשבות בזולת - נורים חיצים סמויים שאותם הדור הצעיר קולט לעיתים יותר מאשר את חיצי הכוונה והדוגמא האישית.
כדי שהחיצים יהיו יעילים, מנותבים היטב לכיבוש כל יעד, צריך לדעת שבכל עשייתנו יש משום מתיחת מיתרי הקשת ושליחת חיצים. ככל שנפיק יותר חיצים חיוביים, ככל שנשקיע יותר ויותר בחינוך הדור הצעיר - יפרחו לנו פרחים נפלאים, מכל פרח בריא, איתן וחזק - יצא פרי בשל ונפלא.

כל חקלאי יודע היטב, כי התוצרת החקלאית, היבול ואיכות הפירות תלויים בכמות ההשקעה וההשקיה, בדישון ובזיבול, בחריש ובריסוס.
בתינו הפרטיים והקהילתיים הם קשת אחת גדולה. עלינו לשמור עליהם, לתקן, לשפץ ולדאוג לאיכות המסגרת והמיתר כל הזמן - וכל החיים.
שמירה על טיבם יאפשר לנו שליחת חיצים הפוגעים תמיד במטרה וביעד שאנו קובעים.
החץ - הילד, הנער והבחור- מושפעים מעצמת מתיחת מיתר הקשת.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב