דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סיפורים וטרינריים -אספקטים וטרינריים של ההתחממות הגלובאלית 

מאת    [ 24/05/2009 ]

מילים במאמר: 2091   [ נצפה 2071 פעמים ]

האספקטים הוטרינריים של ההתחממות הגלובאלית

בעשור האחרון אנו עדים להופעתן של מחלות חדשות , כמו גם להתפרצויות של מחלות אשר חשבנו שהוכחדו מזמן. למשל מחלת הפה והטלפיים באנגליה ואירופה בראשית המילניום, הופעת הסאר"ס שעברה מבעלי חיים לבני אדם והתפשטה במהירות למקומות רבים בעולם, מחלת הפרה המשוגעת, הכלבת הוותיקה, ולאחרונה שפעת החזירים ועוד.

במקביל אנו עדים , במיוחד בישראל, לכך שהקיץ מתארך מאד, והטמפרטורה הממוצעת גבוהה לאין שיעור ממה שהורגלנו בילדותנו. למעשה פעם סברנו שעונות השנה הקלאסיות הן סתיו חורף אביב וקיץ , אלם כיום ניתן להרגיש כי רק חלק קטן מהשנה הינו גשום וחורפי, ומרבית השנה הינה קיץ ארוך ומהביל.
כוטרינר העוסק בקשר שבין אנשים לבעלי חיים, ובמיוחד עקב העיסוק במניעת מחלות זואונוטיות העלולות לעבור מחיות לבני אדם, שמתי לב כי ההתחממות הגלובאלית משפיעה מאד על ההתנהלות היומיומית במרפאה.

לא עשיתי מחקר סטטיסטי מפורט ומדוייק , אולם ללא ספק אנו נתקלים יותר במקרים רפואיים הקשורים בצורה כזו או אחרת בהתחממות הכלל עולמית ובהשפעותיה הישירות על ארצנו הקטנטונת.
יש יותר מקרים של מכות חום בכלבים, אנו מטפלים ביותר מקרים של קדחות קרצית בכלבים וחתולים, יש עלייה ברורה בכמות הטפילים החיצוניים בכלל, ושל הפרעושים בפרט, ולאחרונה אנו עדים הן בתקשורת והן בפרקטיקה לעלייה הדרמטית במקרי הכשות הנחש באנשים ובבעלי חיים.

עוד בימי לימודי הראשונים באוניברסיטה, למדנו על מושג אותו אני זוכר במעורפל "שנת עכברים". דהיינו, כל כמה שנים, במערכת אקולוגית טבעית הפועלת באפן סדיר, גדלה אוכלוסיית העכברים באזור מסוים, בשנה אחת, בקצב כל כך גדול ומבהיל, עד שאוכלוסיית המכרסמים לא יכולה להתקיים בשטח נתון, כושר הנשיאה של השטח יורד, בעלי החיים מתחילים לפגוע אחד בשני, מתים מרעב , ממחלות ומסטרס עקב הצפיפות, ואז כמות העכברים שוב יורדת לרמה "נסבלת" , וכך במחזוריות עד לשנת העכברים הבאה.

כבר במאה ה-19 , דארווין שם לב לכך שכושר ההתרבות של האורגניזמים גדול בהרבה מיכולת הנשיאה של הסביבה.
ההתרבות נעשית בטור גאומטרי ולכן, כמו באגדה הידועה על ממציא משחק השחמט והשאח הפרסי, אם בכל משבצת יוכפל מספר גרעיני החיטה, לא תספיק כל תבואת העולם להאכיל מספר כה עצום של מכרסמים.

אפילו זוג כלבים, לו היו מניחים לו להתרבות ללא הפרעה, ללא עיקור וסירוס, מכל זוג כלבים בריא עלולים להיוולד תוך 5 שנים מעל 60,000 גורים, ותוך מספר דורות היו צאצאיו מכסים את פני כדור הארץ.

אבל, כידוע לכולנו, במערכת אקולוגית בריאה ומאוזנת, לא אמורות להתרחש תופעות סטטיסטיות מפלצתיות כאלה, שכן לטבע אמורים להיות איזונים משלו, הגורמים לכל מין של בעלי חיים להגיע למספר פרטים אופטימאלי באוכלוסייה, בלי לפגוע באיזון הסביבתי.

ואז הגיע המין האנושי, אשר שיאו האדם המודרני, הסופר-טכנולוגי.

חוקרי תולדות האנושות מתארים את סיפור התפתחותו של האדם והתנהגותו עלי אדמות הוא זה של יצור רעב המחפש תמידית אחר מקורות מזון.
אולם כידוע , האדם לא נמצא לבד על כדור הארץ ויש לו מתחרים רבים על מקורות המזון, ופרוקי הרגליים נמנים עם החשובים שבהם.
למעשה פרוקי הרגליים כגון הקרציות והעכבישניים, אכלסו את כדור הארץ הרבה לפני הופעת האדם, אולם עם הופעתו, ובייחוד בשנים האחרונות חלה תמורה מהפכנית בחקלאות העולמית, שהביאה בהכרח לידי צפיפות יתר בגידולים, בעופות ובבקר, ועקב הקטנת שטחי היערות הטבעיים והפגיעה בנישות אקולוגיות שונות, גורמים לכולנו להיות חשופים יותר לפגעיהם של פרוקי הרגליים והחרקים השונים.

טפילים חיצוניים מתקיימים בדרך כלל על פני שטח הגוף של הפונדקאי וניתנים לאיבחון בקלות יחסית, כגון הכינים בבני אדם , או הפרעושים והקרציות על חיות המחמד. מאידך, הטפילים הפנימיים חיים ומתיישבים בחללי הגוף השונים, ברקמות ובתאי הדם, כמובן שאינם נראים לעין , והם מועברים לפונדקאי ע"י הטפילים החיצוניים, ולפיכך אלה האחרונים נקראים "וקטורים".

הומו-ספיאנס פיתח ציוויליזציה מתקדמת ביותר, ומזה 300 שנה מפתח טכנולוגיות מדהימות, אשר מקלות על חייהם של מיליארדי בני אדם מחד, אולם פוגעות במרקם העדין של הטבע , ובאיזונים האקולוגיים שהתפתחו במשך מיליוני השנים האחרונות, מאידך.

ההתחממות הגלובלית, אשר יש הסבורים כי היא תוצאה ישירה של הפעילות הטכנולוגית האנושית, משנה בצורה דרמטית את הסביבה שלנו במהירות גבוהה, כזו אשר לא מאפשרת לנו די שהות להסתגל לה, ולהתאים את עצמנו וסביבתנו אליה.

התוצאה המיידית היא עלייה בשכיחות המחלות והמפגעים עקב ריבוי מואץ ובלתי טבעי של בעלי חיים שונים , טפיליים במהותם, המסכנים אותנו בני האדם ואת חיות המחמד שלנו.
העלייה בחום ובלחות גורמת להתרבות של עכברים ומכרסמים שונים, אלה בתורם מעלים את כמות הטורפים הראשוניים הניזונים מהם, והראייה לכך היא העלייה הדרמטית במקרי ההכשה של נחשים המדווחים בתקשורת הישראלית בימים האחרונים. מסתבר כי במהלך שלושת החודשים האחרונים יש פי ארבעה יותר מקרי הכשה של בני אדם וחיות מחמד מאשר בתקופות המקבילות בעשור האחרון !

אני ועמיתיי הרופאים הוטרינריים , אמנם ללא מחקר מעמיק אלא הסקת מסקנות מחיי היום יום בפרקטיקה המיקצועית במרפאת הוטרינריות בכל רחבי הארץ , שמנו לב לעלייה הדרמטית במקרי קדחות הקרצית בבעלי חיים. גם שכיחות הקרציות והפרעושים בבעלי החיים בישראל עולים בהתמדה בעשור האחרון , בד בבד עם העלייה בחום , בלחות, ובמיעוט הגשמים ב"חורפים" האחרונים.

לפני מספר ימים ביקר אל גור בישראל , וקיבל את פרס דן דוד על פועלו למען כדור הארץ באמצעות סרטו עטור השבחים והאוסקר "אמת מטרידה" .

אלברט גור, איש אשכולות רב פעלים, היה סגנו של הנשיא ביל קלינטון, והפסיד לבוש במרוץ לנשיאות בשנת 2000. מאז ועד היום הוא מקדיש את חייו לנושא ההתחממות הגלובלית והשפעתו על איכות הסביבה. גור מרצה ללא ליאות בערים רבות בעולם, ואף הנהיג בראשית יולי האחרון את מופעי הלייב- אייד בנושא הסביבתי בעולם כולו.

תמצית משנתו של אל גור הינה סביב העובדה כי ההתנהגות האנושית העכשווית גורמת במישרין להתחממות האטמוספרה העוטפת את כדור הארץ. הוא מוכיח מדעית כי ההתחממות הגלובלית חורגת לאין שיעור מהתנודות הרגילות של כוכבנו במאות אלפי השנים האחרונות, והסיבות לכך במישרין הן: התיעוש המוגבר, וניצול ציני וחסר עכבות של בני האדם את משאבי הטבע.

התוצאה עלולה להיות אסון בקנה מידה עולמי, שכן עקב ההתחממות המסיבית הולכים ונעלמים קרחוני הענק בקטבים, דבר הגורם לעליית מפלס הימים, אשר יביא בעקבותיו להצפת חלקים נרחבים ביבשות. לשם ההמחשה, האי מנהטן יעלם כולו מתחת לפני הים, הולנד תחדל מלהתקיים, ורמת גן תהפוך לעיר חוף מוצפת מים, בעוד שתל אביב תהפוך לאטלנטיס האבודה של הים התיכון...

משחר ההיסטוריה הקפיד האדם לבנות את משכנותיו באזורים מרוחקים ככל האפשר מיתושים וחרקים מעבירי מחלות. התחממות כדור הארץ והשינויים הנלווים לה תגרום להתפשטותן של מחלות אפידמיות שונות.
ערים שלמות עשויות להפוך למרבצי בוץ, קרקע אידיאלית להתפתחות והפצת מחוללי מחלה שונים.

כל מי שעיניו בראשו לא יכול שלא לשים לב באופן אישי לשינויים אלה המתרחשים לפנינו ממש.

די לנו להרגיש כיצד הקיץ האחרון הינו החם ביותר שחווינו מזה שנים, וכיצד מחלות שונות כגון שפעת העופות והסארס תופסות מקום נכבד במבזקי החדשות.

בשנים האחרונות מתקיים שיתוף פעולה פורה והדוק בין אנשי מקצוע מדיסציפלינות שונות, בכדי להתמודד עם האספקטים השונים של ההתחממות הגלובאלית.
קלימאטולוגים, פרזיטולוגים ורופאים וטרינריים והומניים עוסקים יחד בחקר הטפילים החיצוניים בבעלי חיים ובאדם , ומחלות המועברות ע"י וקטורים ביולוגיים שונים.
בשנה זו הנוכחית , מושם דגש מיוחד בחקר מחלות אקזוטיות , הפורצות מחדש בארצות מתקדמות כגון באירופה, באמריקה, וכן במזרח התיכון.
הפרזיטולוגים מתחילים להשתמש במדד מיוחד הקרוי "סיכון - פרעוש - קרצייה" ובקיצור ספ"ק.
הכוונה היא לחקור לעומק מחלות הנגרמות ע"י פרזיטים , ומועברות ע"י פרזיטים. מסתבר שבשנים האחרונות אנו עדים להתפרצותן של מחלות מגפתיות חדשות, וכן לעלייה מחדש של מחלות אשר המדע סבר כי כבר הודברו מזמן, לעיתים תוך שינוי האפימיולוגיה המוכרת והמדווחת בספרות ובמדע של מחלות אלה.
שינויים אלה בדרכי הפעולה של המחלות הטפיליות באים לידי ביטוי בפיזור הגיאוגרפי המשתנה, בשכיחות המחלה ובפתוגניות של המחלות המעברות ע"י טפילים חיצוניים שונים.
כיום, הנושא מתרחב במידה כזו שהוא משפיע הן על בעלי החיים והן על האדם כך שרופאים וטרינריים ורופאים הומניים חוקרים יחדיו ומפרסמים מאמרים מעמיקים העוסקים בנושא.
מדובר במחלות זואונוטיות, דהיינו אותן מחלות העוברות מבעלי חיים לאדם ולהיפך, שהן תמצית העיסוק הוטרינרי, שמטרתו העיקרית הינה הגנה על בני אדם ובעלי חיים , תוך מניעה וניטרול מחלות הדדיות.
אנשי המדע משוכנעים היום יותר מתמיד כי ההתחממות הגלובאלית והשינויים הקלימטולוגיים הנובעים ממנה מעלים את שכיחות המחלות הזואונוטיות השונות, ובייחוד את אלה המעברות ע"י פרוקי רגליים שונים.בכדי לטפל כיאות בהתפרצויות חלות אלה יש צורך ברור ומיידי בשיתוף פעולה אינטרדיסציפלינארי , וגישה כוללנית יותר של השלטונות בארצות השונות.
בכנס בינלאומי שנערך לאחרונה בנושא הוצגו עבודות ומאמרים הן בתחום הרפואי והן בתחום וטרינרי מ-25 ארצות שונות ברחבי הגלובוס, ואלה, יחד עם התובנות המקצועיות של חוקרי האקלים ואנשי כלכלה וחברה , הגיעו למסקנה הבלתי נמנעת כי יש צורך דחוף להתגבר על המחלוקות השונות , ולעבוד יחד בשיתוף פעולה תוך איחוד משאבים בין אומות שונות, אוניברסיטאות, מכוני מחקר וגופים פוליטיים באירופה , צפון אפריקה והמזרח התיכון.
ללא שום ספק, במהלך 10 השנים האחרונות אנו עדים לעלייה דרמטית בכמות הקרציות ובשכיחות המחלות הנגרמות ומעברות ע"י קרציות. לפיכך יש עלייה פתאומית וחריגה בשכיחות מחלות בבני אדם הנגרמות ע"י קרציות- יער או קרצית המערות כגון מחלות ריקציאליות, אנאפלאזמוזיס ואנצפאליטיס. לפיכך יש צורך מיידי בפיתוח מודל אפידמיולוגי אשר ירכז 3 אלמנטים שונים של חקר הנושא:
א. ביומתימטיקה - חקר הדינמיקה של וקטורים ופתוגנים.
ב. מיפוי לוויני - בכדי לפקח על ההופעה והפיזור של מחלות הקשורות לפעילות האנושית ולפיזור הצמחייה בעולם.
ג. מודלים קלימטולוגיים - לעיקוב אחר פעילות הפרזיטים הנגרמת ומושפעת מהשינויים האקלימיים בכדור הארץ כולו.

בפעם הראשונה, מאז ומעולם, מתחילים ליישם את מודל הספ"ק , כשבכל מדינה מוקמים צוותי משימה הכוללים קלימטולוגים, ביומתימתיקאים, פרזיטולוגים ובמיוחד רופאים וטרינריים.
לפיכך, כיום בעזרת מודלים מתימטיים אלה ובעזרת מיחשוב, ניתן לנבא על בסיס שבועי את הפיזור והפעילות של 3 מיני קרציות נפוצות, וכן של פרעושים הנטפלים לחיות מחמד שונות.
כמו כן מודלים אלה יכולים לנבא את צפיפות אוכלוסיית הטפילים השונים באזור גיאוגרפי מסוים, ואת עוצמת הסיכון של העברת מחלות מהן, כמו גם את התפשטות המחלות באינטראקציה בין אנשים לבעלי חיים.
מודל מתימטי זה של ספ"ק יועמד לרשותם של וטרינרים דרך האינטרנט , וכך ניתן יהיה לחזות מבעוד מועד היכן ומתי צפויה להתרחש מגיפה כתוצאה מעלייה בכמות פרוקי הרגליים והטפילים החיצוניים בבעלי חיים, ולהיערך לכך בהתאם בכל האמצעים.
מכאן ניתן להבין עד כמה עמוק הקשר בין התחממות כדור הארץ לבין העלייה במחלות הטפיליות, וכי יש מתאם ברור לאספקטים הוטרינריים של ההתחממות הגלובלית, כך שכל רופא וטרינר בחיי היום יום שלו בקליניקה המשרתת אנשים ובעלי חיים, חייב להיות מודע להם, להיערך בהתאם בכדי קודם כל למנוע , ואחר כך לטפל במחלות השונות הנגרמות ע"י טפילים חיצוניים של בעלי חיים.

השפעות ההתחממות הגלובאלית

המחקרים הפרזיטולוגיים העדכניים ביותר מאשרים את מגמת העלייה במספר המחלות המעברות ע"י פרוקי רגליים באירופה, הפתוגנים השונים מועברים בצורה קלה יותר, וכי התנאים המאפשרים התפתחות בלתי רצוייה זו נובעים בראש ובראשונה מגורמים אנושיים , אולם גם להתחממות הגלובלית יש השפעה ישירה על העלייה בכמות פרוקי הרגליים מעבירי המחלות כגון דיווחים על עלייה בשכיחות מחלת הבבזיוזיס, טפיל המועבר ע"י קרצייה לסוסים ולטורפים שונים בגרמניה הולנד ובלגיה, עלייה בשכיחות קדחת הקרצית של כלבים , הארליכיוזיס, בדרום אירופה ובמזה"ת, עלייה בשכיחות אנאפלאזמוזיס בצרפת, וכן אנאפלזמוזיס פאגוציטופילום בבקר בסוסים בכלבים ובחתולים בארצות הצפון אירופאיות. אלו דוגמאות מוחשיות ביותר לכך שארצות ואיזורים גיאוגרפיים "קרים" בד"כ, אשר מיעטו לחוות מחלות כגון אלה, נחשפות בעשר השנים האחרונות יותר ויותר לקדחות קרצית , אשר איפיינו בעבר הלא רחוק ארצות ואיזורים גיאורפיים חמימים יותר.

אולם , לא רק ההתחממות הגלובאלית "אשמה" בעלייה בשכיחות מחלות אלה. גם כאמור גורמים אנושיים יותר עוזרים בהתפשטות פרוקי הרגליים הטפיליים. למשל התעבורה האווירית , התחבורה הימית, הרכבות המהירות, והכבישים הרחבים התפתחו והשתכללו לאין שיעור בעשרים השנים האחרונות, כך שהמעבר של סחורות, בעלי חיים, ומוצרים מן החי הינו אינטנסיבי יותר ובעל פיזור רחב יותר. גם חיות המחמד "משונעות" בקצב גובר והולך, ולמשל רק בישראל יש משלוח של כ-30 אלף חיות מחמד המוטסות אליה וממנה , וזה בלי לקחת בחשבון כלל את השינוע של חיות המשמשות למאכל ולחקלאות המגיעים לישראל ולרשות הפלסטינית.

ללא פיקוח רפואי הדוק , ומניעה אינטנסיבית של טפילים חיצוניים על חיות מחמד , השילוב של אמצעי תחבורה מודרניים ונגישים עם השינוע המסיבי של בעלי חיים ואנשים , עלול לגרום להתפשטות מחלות מגפתיות כהרף עין, תוך סיכון ממשי לאוכלוסיות שלמות.

באירופה כבר מתחילים לשים לב לעובדה כי כאשר הצפון אירופאים יוצאים לחופשה השנתית בארצות דרום אירופה הסמוכות לים התיכון כגון תורכיה, יוון , איטליה, דרום צרפת וספרד, הם לוקחים איתם את חיות המחמד שלהם. כאשר הם חוזרים לארצות מוצאם בתום החופשה הם עלולים להביא איתם הפתעות לא סימפטיות כגון לישמניאזיס, ארליכיוזיס או בבזיוזיס, כולן מחלות המעברות ע"י פרוקי רגליים כגון יתושים וקרציות.

בכל ארצות הים התיכון, יש מגמה של אורבניזציה, דהיינו התפתחות של קהילות עירוניות שוקקות, באקלים לח ומתחמם יותר ויותר, קרקע אידיאלית להתפתחות של וקטורים פרוקי רגליים ומעבירי מחלות כגון קרציות, יתושים ופרעושים נשכניים. יצורים אלה, לא די שעלולים לגרום נזק בעצמם, עקב הנגיסה בעור ומציצת דמו של הפונדקאי, אלא שבנוסף לכך הם מעבירים לו טפילים נוספים, כגון תולעי מעיים , למשל האכינוקוקוס העלול לגרום למחלה פרזיטית חמורה בכבד של בני אדם.

ההתחממות הגלובאלית מקושרת כיום יותר ויותר עם אי יציבות בתנאי מזג האוויר בארצות השונות, דבר אשר גורם לתופעות קלימטולוגיות אקוטיות והרסניות כגון גשם פתאומי ומרוכז, שיטפונות וסערות עוצמתיות. תופעות אלה משמשות זרז לגדילת אוכלוסיות הוקטורים פרוקי הרגליים הטפיליים, ומרחיבים לאין שיעור את פיזורם הגיאוגרפי. בנוסף, שינויים מיזעריים בטמפרטורה ובלחות באזורים גאוגרפיים שונים משפיעים מיידית על מהירות הגדילה וע כמותם של אוכלוסיות פרוקי הרגליים השונים, פרעושים, קרציות , יתושים וכינים.

כלל הנושאים הללו, אשר יש להם השלכה ברורה על בריאות הציבור בישראל ובעולם, חייבים להעלות את מודעות הציבור לכך, להפנות תקציבים מיוחדים למחקר ולמניעה של מחלות זואונוטיות המועברות ע"י פרוקי רגליים, ולפעול במקביל בדרך של חינוך , כך שהאנושות תשכיל לפעול להקטנת ההתחממות הגלובאלית, ויחד עימה להחזיר את השד לבקבוק , ולהקטין את שכיחות ותפוצת המחלות הקשות הפוגעות בבעלי חיים ובאדם.






ד"ר אבי ליליאן
רופא וטרינר
מנהל מיכללת מגן דוד ירוק
יו"ר מפלגת הירוקים ברמת גן
יו"ר סיעת רמת גן הירוקה
חבר מועצת העיר בר"ג



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב