דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יוגה לילדים - כלי חינוכי ובריאותי ליצירת חיים טובים יותר 

מאת    [ 21/05/2009 ]

מילים במאמר: 1333   [ נצפה 4972 פעמים ]

אני זוכרת שאחרי שיעור היוגה הראשון שלי כמתרגלת המחשבה הראשונה שעלתה לי הייתה "למה לא שמעתי על זה קודם?".. למרות שקראתי והתנסיתי במגוון רב ורחב של טיפולים ושיטות כבר לפני כן, מעולם לא חשתי את אותה תחושת פליאה ראשונית שממשיכה לפקוד אותי לעיתים קרובות. הדבר ממשיך גם עכשיו כשבשנים האחרונות אני מלמדת יוגה לילדים במסגרות לקטנטנים בגנים, צהרונים ועוד. הדבר יכול לנבוע מהשתתפות פתאומית פעילה ומדהימה של אחד "הסרבנים" הגדולים בשיעור (לפעמים יש גם כאלה וזה בסדר..) בליווי משפטים כמו "חשבתי שיוגה זה רק לבנות...", "יוגה זה משעמם.." או כשבאה ילדה בסוף השנה אחרי המפגש האחרון שלנו וזו אותה ילדה שתמיד "התנגחה" בי וסירבה להודות שהיא נהנית או שמצא חן בעיניה איזה תרגיל שעשינו, והיא אומרת לי שחבל שנפרדים ומה יהיה שנה הבאה?... או אותה שיחת טלפון מאמא של אחת הילדות שבאופן קבוע לא רצתה להשתתף ותמיד "הכריחו" אותה להכנס ולפחות לנסות, שמספרת שהבת שלה ממש רוצה לשלוח לי מכתב ולאן לשלוח...
לא סיפרתי את זה למען הטפיחה של השכם, אני באמת ובתמים מופתעת ומוקסמת מכך כל פעם מחדש... גם בימים שאני עוברת יום קשה ולא כל כך בא לי "לרוקן" את האנרגיות שלי מחוץ לבית, אני מוצאת כוחות מאיפה שחושבים שאין ויוצאת לשיעור - אלו תמיד השיעורים הכי מפתיעים והכי מוצלחים.. לך תבין..
יוגה כחלק מתכני הגן ובית הספר באמת יוצרת הבדל ועוזרת מאוד לילדים ובעלת השפעה מכוננת ממש להמשך חייהם וחבל שלא מלמדים אותה כחלק משיעורי הספורט או ההעשרה בכל הגנים ובתי הספר.
אני יודעת על תכניות קיימות שעובדות אך לא באופן מלא וגם כמובן, מדריכים כמוני, שמגיעים במסגרות פרטיות ומעבירים את התכנים. אבל זה לא מספיק.
אני מאמינה שכפי שחשוב ואף הכרחי ללמד כלכלה נכונה להתמודדות כלכלית בעולמנו כבר מגיל צעיר, חובה גם לכלול מידע אלטרנטיבי מוכח כמו יוגה, טאי צ'י ועוד.
מדוע יוגה לילדים כל כך חשובה?
ראשית חשוב לזכור שילדים הינם "דף חלק" יחסית למבוגרים, כלומר עוד לא הספיקו "להתעצב" סופית עקב חוויות החיים אליהם נחשפו, חינוך, השפעות סביבתיות ועוד.
העבודה עם ילדים הינה קלה יותר מבחינה זו שהם באים עם פחות מעצורים, פחות אמונות מגבילות, פחות אגו, אצל הצעירים ביותר כמעט ואין את נושא ההשוואה לאחרים ומחשבות של "איך אני נראה כשאני עושה את התרגיל הזה..".
לילדים קל יותר להתחבר לאמצעים ויזואליים ולסיפורים (האמת גם למבוגרים..) לכן שיעור יוגה לילדים חייב לכלול סיפורים, תנועות בשילוב דמיון מודרך, לימוד נשימה נכונה וכל אמצעי שיעזור לילדים להתעניין ולהקשיב מבורך.
שם המשחק הוא "צבע ועניין". ככל שמוסיפים יותר סיפורים, יותר טוב. גם על מקורות היוגה וסיפורים מעוררי השראה וחשיבה חיובית - ילדים ממש מתחברים לזה וגם מיישמים ומדווחים על שינויים בחיים וזה נפלא.
אני גם משתמשת בכל מיני כדורים צבעוניים, רכים, קוצניים, קשים ועוד ולכל אחד התאמה לתרגיל אחר, כך זה מעודד אותם לנסות וגם ליהנות תוך כדי.
ילד שמתרגל יוגה הופך למבוגר שחושב ופועל אחרת. כלים שנטמעו בגיל צעיר והשפעה קבועה במסגרת שבועית במשך שנים כחלק מהמסגרת החינוכית, עושה הבדל.
גם במהלך שנה או שנתיים בלבד יכולתי ממש להבחין בשינויים משמעותיים שחלו אצל הילדים ואשר מתקשרים ישירות לנעשה בשיעורים. ילדים בד"כ משתפים ומאוד מודעים ולכן פתוחים גם לשלב בתהליך שהם עוברים כך שיכולתי ממש לקבל דיווח מפורט ממספר ילדים שהשתמשו בכלים שלמדנו במהלך השיעורים.
מעניין שרבים מהבנים כבר בגיל צעיר מאוד חושבים שיוגה זה רק לבנות. חבל שעמדה זו תמנע מהם להתנסות. צריך לשים לב לקיטלוגים האוטומטיים שלנו, הילדים שומעים, מקטלגים וזוכרים הכל..
גם בנים עושים יוגה ואפילו מאוד נהנים! זה נכון שבד"כ בקבוצה בה יש רוב של בנות יש יותר השתתפות, אך כדאי ומומלץ לעשות קבוצות מעורבות ושוות בהרכבן.
גם חלק מהבנים הכי "קשוחים" שהיו נכנסים לי לשיעור עם נעלי ההתעמלות, אחרי כדורגל ומסרבים להוריד אותם, בסוף התחילו ליהנות ולהשתתף ולספר גם בבית מה למדו..
היוגה לילדים מאופיינת בדינמיות של התנועות, הישענות על סיפורים ודקלומים, כמו גם לימוד הרפייה ושיטות רגיעה במקביל לתרגילים אחרים, השמעת מוזיקה, הבערת קטורת, יצירת "טקסיות" בתרגול - הילדים מאוד אוהבים שיש להם את המחצלת שלהם שיכולה להיות גם מגבת פשוטה להניח עליה את הראש בסיום בהרפייה, הם נהנים מאוד מריחות השמנים והקטורת שמעוררים את חושיהם ותמיד מעלים את רמת ההתעניינות וההנאה.
ילדים הם מאוד "חושיים", כלומר מדברים ופועלים המון דרך החושים, לכן כדאי לעודד זאת בעזרת שימוש בגירויים חושיים שונים, אך גם להיזהר לא להגזים כדי לא "לעורר" אותם יותר מידי..
האמת שלכל קבוצה יש את המידה "הראויה" השונה והייחודית לה.
דינמיקה של קבוצה אחת יכולה לדרוש יותר תרגילים מעוררים ומאתגרים וקבוצה אחרת תיצור פעילות הנשענת על תרגילי דמיון מודרך, נשימה נכונה והרפייה.
בכל מקרה, הנסיון בשטח אמור להביא את המורה או המדריך להתאים את התוכן לקבוצה ולא להפך, כפי שקורה לעיתים.
על מנת שלא ליפול בפח וללמד ילדים יוגה בצורה יבשה, כדאי פשוט לזכור שלפעמים ילדים הם רק ילדים ואפשר ללמד ערך או תנועה מסויימת גם בדרך שונה ממה שתכננו.
כדאי להקשיב לילדים ולתת להם להוביל. לפעמים שאלה של ילד או בקשה מובילה לשיעורים הכי יעילים, מוצלחים ומהנים גם אם לא כל כך מתוכננים.
אני באה מהאסכולה של היוגה שחושבת שאם אתה מסוגל לתרגל יוגה (לפעמים רק ברמת המיינד) באמצע אי תנועה ביום סואן במרכז העיר, כל הכבוד - אתה יוגיסט אמיתי.
לא מספר השנים שאתה מתרגל קובעות, כי אם ההשפעה של זה ברמה היומית.
כדאי לצלם את הילדים וליצור לוח שמציג אותם מתרגלים - זה מעורר גאווה ותחושת שייכות וגורר בד"כ הדרכות שלהם בבית עם כל המשפחה - כי הוא למד ש"חתול" זה טוב לכאבי גב ולאמא כואב הגב... זה נפלא לראות שבבית בו אחד הילדים לומד יוגה, זה "מדביק" גם את האחים או ההורים, או את כולם, כולל הסבתא וכולם מתרגלים יחד.. אחלה פעילות משפחתית - אגב אני חושבת ששיתוף ההורים מידי פעם ויצירת הפעלות משותפות עם הילדים מאוד מגבשת ומקרבת בין הילדים להורים.
בסדנאות כאלה יש הרבה מגע וכיף, נותנים לילד זמן איכות אמיתי וגם לומדים תרגילים מועילים יחד.
היוגה הוכחה גם כיעילה במיוחד כנגד קשיי הריכוז והקשב שהם "מחלת המאה" בימינו, התרגילים תורמים ליכולת ההכלה והריכוז, מרגיעים, מאפשרים מיקוד בעשייה ובלמידה, מאזנים מוח וגוף בעזרת מכלול רחב של תרגילים.
הגוף מתגמש, גם החשיבה, הפרקים, השרירים והיציבה מתחזקים ומשתפרים.
מצויין לבעיות גב ויציבה, קשיי הירדמות, שינה לא רציפה - מומלץ לתרגל הרפייה קבועה לפני השינה, לפחות עד להשגת מספר לילות רצופים של שינה טובה יותר ואז אפשר במידת הצורך.
התרגילים יכולים להועיל גם לערכו העצמי ולבטחונו של הילד ביכולותיו.
לומדים גם תרגילים שיעזרו בהתכוננות לבחינות, דמיון מודרך וחשיבה חיובית ועוד ועוד על פי יכולות ורקע המדריך או המורה.
אני בעד לשלב כל דבר שיכול לעזור לילדים בביטוי העצמי שלהם וללמוד להירגע בקלות ובכיף. התוכן אינו חייב להיות של תרגילי יוגה בלבד.
חשוב לזכור שבעולם שלנו, גדוש הגירויים, בו כל ילד מושפע מאלפי פרסומות ותחרות של למי יש את ה... הכי חדש/גדול/יקר וכו'... חובה על ההורים לתת גם כלים שיעזרו לו להתמודד ולקחת פסק זמן ולהירגע.
הילד לומד בזכות תרגול היוגה על ערכי חיים, סבלנות וסובלנות, מגמיש את המחשבה והגוף, מפתח את הדמיון ומגלה על עצמו דברים חדשים.
משמעות המילה יוגה הינה איחוד. איחוד בן הגוף לנפש, הלב והראש, הרוחני והמעשי, השמיים והאדמה. תורה שחיה ונושמת כבר אלפי שנים ומתאימה במיוחד לימים טרופים אלה.
חשוב שנדע ונזכור לטפל בעצמנו, להירגע ולנוח ללא תלות תמידית בתרופות, מטפלים ועוד. היוגה נותנת הרבה כלים לשם כך וזו כבר התחלה טובה.
אפשר גם לתרגל יוגה מספרים, קלטות ועוד, אבל תמיד טוב ללוות את התרגול עם מורים מוסמכים. מבחר של תרגילים לדוגמא:
תרגיל נשימה - בעזרת קשית שתייה:
קחו קשית שתייה, קרבו לשפתיים וקחו שאיפה ארוכה דרך הקשית פנימה לבטן.
שחררו את האוויר ונשפו החוצה, שוב דרך הקש עד להתרוקנות מוחלטת של האוויר מהריאות.
זהו תרגיל מצויין להרגעה והסדרת הנשימה, לחידוש ורענון הנשימה.
תנוחת עובר - שבו בברכיים צמודות, כופפו את פלג הגוף העליון קדימה ונוחו עם המצח על השטיח, ישבן כמה שיותר קרוב לכפות הרגליים, ידיים לצידי הגוף ואח"כ מתמתחות מעבר לראש כשהמצח חוזר לנוח על השטיח.
תנוחה מצויינת להירגעות, הקלה על כאבי גב והרפייתו.
לנשים בהריון, הברכיים כמובן לא צמודות ומאפשרות מקום לבטן, לא להשען עליה, להרים אגן בהתאמה ולהקפיד לא להתאמץ.
עמידת עץ - עומדים על רגל אחת, השנייה נשענת על הירך או הברך, היכן שנוח.
ידיים ישרות ופונות מעלה, כפות ידיים צמודות, מומלץ להתמקד בנקודה קבועה לשמירה על שיווי משקל. תרגיל מצויין לתרגול של שיווי משקל, יציבה נכונה, למירכוז ומיקוד, חיזוק והגמשת הגוף. נסו גם לשמור על היציבות כשהעיניים עצומות - למתקדמים.
ויש עוד הרבה הרבה....
בהצלחה ותרגול נעים ומהנה!!
סיבל
סיבל זוארץ - פרחי יוגה - הדרכת יוגה לילדים http://www.yogali.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב