דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חג שבועות בקבלה 

מאת    [ 21/05/2009 ]

מילים במאמר: 589   [ נצפה 2782 פעמים ]

חג השבועות , אחד משלושת הרגלים, המסכם את ספירת ימי העומר בא לציין מאורע בעל חשיבות נדירה ויוצאת דופן במעגל החיים היהודי. ללא ספק מדובר באחד החגים החשובים והמכוננים שבתולדות העם היהודי. מעמד הר סיני ומתן תורה לעם ישראל היה מאורע חד פעמי שאין לו אח ורע בכל ההיסטוריה האנושית. מליוני גברים נשים וטף, בלב המדבר זכו לשמוע ולראות במו עיניהם את התגלות הבורא במופע אור קולי אדיר עצום ורב ככתוב: " ויהי ביום השלישי בהית הבקר ויהי קלת וברקים וענן כבד על ההר וקל שפר חזק מאד ויחרד כל העם אשר במחנה" (שמות יט, טז').
התורה עצמה מצהירה כי אף עם לא זכה להתגלות שכזאת ומימלא לא התקיים אירוע שכזה מאז ימי עולם ככתוב : " השמע עם קול ה' מדבר מתוך-האש, כאשר-שמעת אתה?ויחי "(דברים,ד', ל"ג). טרם מתן תורה ההתייחסות המקראית לעם ישראל נעשית בצורת רבים ככתוב " ויבואו..ויסעו..ויחנו" (שמות,יט',ב') אך בהגיעם להר סיני הדברים נאמרים בגוף יחיד "ויחן שם ישראל". מכאן משתמע כי כל הנוכחים היו בבחינת "כאיש אחד בלב אחד". קרי, במטרה משותפת ובאחדות כוללת שהיו תנאי מקדים והכרחי להתממשות אירוע בעל השפעה עמוקה כל כך על צביון העם .
מעמד הר סיני סימן יותר מכל את לידתו, התמצקותו והתגבשותו של עם ישראל ובא להנציח את המאורע החשוב ביותר בתולדות האומה . הסיפור הקבלי של חג שבועות מופיע בזוהר במילים: " רבי שמעון בר יוחאי היה יושב ועוסק בתורה בלילה ההוא שבו הכלה, היא המלכות, מתחברת ומתקדשת לבעלה". כך פותח הזוהר את המאמר " לילה דכלא" (ליל הכלה) אותו נוהגים לקרוא בליל שבועות . אם כן מי היא הכלה? מדוע נקראת מלכות? מי הוא בעלה? ובכן הזוהר בשפתו הרב גונית והאומנותית מלמד כי בליל שבועות האדם נמצא בתחושת חסרון רוחני,כי החושך תמיד קודם לאור וככזה אינו בר מציאות העומדת בפני עצמה. הכלה- רמז לכלל נשמות עם ישראל המתאחדות ומתקדשות בליל שבועות לקראת הבעל-הוא הבורא ,האור העליון שכולו אהבה לברואיו משפיע אל המלכות, היא התאספות כל הנשמות הפרטיות לכדי נשמה אחת כללית הנקרת כלי, דרכה ניתן לצקת את אורו של הבורא לתוך עם ישראל. נפלא לגלות את גישת התורה המזהה את מושג "השכינה" כהאנשה נקבית המגלמת את מושג האהבה המוחלטת שבהתגלות הבורא. על כך יעידו מדרשי חז"ל המזכירים כי הביטויים "שכינת האל" ,"כנפי השכינה" ו"זיו השכינה" נקשרים בהיבט הנקבי שבבריאה.
חכמת הקבלה מלמדת כי בשבועות השכינה במלוא הדרה מתגלה לעם ישראל במעמד הר סיני , מוקפת שיירת מלאכים יחד עם ישויות שמימיות שיש להן התלבשות גשמית כמו לתורה ולכנסת ישראל המבטאים את כריתת הברית הקדומה שנעשתה בזמן מתן תורה בין הבורא לעמו. מכאן ניתן בנקל להסיק כי היהדות איננה רק דת מיגדרית בהיבט כלל, היהדות היא גם זהות לאומית שורשית. להיות יהודי משמע להשתייך לעם נבדל בעל שפה, ארץ, הסטוריה, ערכי תרבות ומשימת חיים ייחודית. יתרה מכך בחג השבועות מתגלה היחס לדת ולאלוקות לאו דווקא במובן הדתי-רוחני, אלא בהשקפת עולם חינוכית-ייחודית לחיים על כלל ההיבטים גשמיים ורוחניים כאחד, כאלה העולים בקנה אחד עם הכתוב בתורה, ספר ההדרכה המשפיע ביותר על כלל האנושות. ביום השישי לחודש סיוון, יציינו בשמחה יהודים ברחבי העולם את שהתרחש לפני למעלה משלושת אלפים שנים בהר סיני. תורה ישראל הגדירה בדיוק את היסודות המוסריים והחוקיים ואת רעיונות השלום, הצדק, הצדקה והאחריות החברתית שאפשרו לעם ישראל להקים אומה נאמנה לאידיאלים רוחניים, אומה ששרדה אלפי שנים בפזורה ועדיין נאבקת על זכותה הלגיטימית להתקיים בארצה. ובעצם כל זה התחיל ביום בהיר אחד על אותו הר שם במדבר צמח לו עם הנצח.

מוגש בברכה,
www.kabalah.co.il
יצחק אהרון ראש מרכז "חכמה" מייעץ חוקר ומרצה של תורת הקבלה.מפרסם מאמרים שבועיים בעיתונות המקומית בפריסה ארצית. עורך את ערוץ הקבלה באתר Y NET של ידיעות אחרונות. משדר תוכנית יעוץ בקו המומחים של רדיו 103FM ובימי שישי ברשת ב' בתוכנית "מה יהיה" עם יואב גינאי. טלפון 03-9220784
יצחק אהרון,חוקר יועץ ומרצה של תורת הקבלה.ראש מרכז "חכמה" לקבלה וליהדות בפתח תקוה.עורך את מדור הקבלה באתר Y NET. משדר תוכנית ייעוץ בקו המומחים של רדיו ללא הפסקה ובימי שישי בבוקר ברשת ב' בתוכנית "מה יהיה" עם יואב גינאי. 03-9220784
כתובת אתר www.kabalah.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב