דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דחיית עתירה בעניין הקצאת קרקע להפעלת בית ספר יסודי לחינוך תורני-מדעי במודיעין 

מאת    [ 21/05/2009 ]

מילים במאמר: 442   [ נצפה 2534 פעמים ]

עת"מ 1101/08, עמותת למען אחיי ואח' נ' ראש עיריית מודיעין מכבים-רעות ואח'

כב' השופט ד"ר עודד מודריק


17.05.2009

העובדות:
1. לפני מספר שנים החלה העותרת, עמותת "למען אחיי - אור בשמשוני" להפעיל בית ספר יסודי לחינוך תורני-מדעי במבנה שנשכר בידיה במרכז מסחרי במודיעין (להלן: "למען אחיי" או: "בית הספר"). הפעלת בית הספר הייתה פרי יוזמת הורים שחפצו שילדיהם יזכו לחינוך תורני (חרדי) משולב בלימודי מדעים ושיעורי העשרה מתחומים שונים. הלימודים ממומנים משכר לימוד המשולם בידי ההורים. משך מספר שנים פעל בית הספר ללא רישיון. בשנת תשס"ד הגישה העותרת בקשה למתן רישיון הפעלה לבית הספר כבית ספר מוכר שאינו רשמי ובהמשך להקצאת משאבים לצורך כך.

החלטה:
2. הזכות הבסיסית לחינוך מושתתת על ההסכמה החברתית בדבר זכותו של כל אדם למימוש מירב יכולותיו האישיות, להגשמה עצמית ולקידום מטרות ושאיפות התורמות לשגשוג הפרט והחברה גם יחד. לית מאן דפליג שמקיומה של הזכות נגזרת חובת רשויות הציבור (המדינה והרשויות המקומיות) ליצור תנאים ולהעמיד משאבים שיאפשרו לבעל הזכות לממש את זכותו. המדינה והקהילה אינן רשאיות לחסום את דרכו של פרט או קבוצת פרטים לממש את הזכות לחינוך של ילדיהם כהבנתם וכרצונם. הרשות המקומית והקהילה במודיעין חייבת לכבד את רצונה של קבוצת הורים תושבי העיר לחנך את ילדיהם על פי השקפת עולם תורנית- חרדית במתכונת שהם מבקשים לבור לעצמם. הטלת מגבלות מלאכותיות על התחרות החופשית היא פגיעה בחופש המימוש של הזכות לחינוך.
3. העירייה תובעת שהמסגרת הפיזית של בית הספר תהיה בהתאם להוראות הדין (חוקי התכנון והבנייה, כללי בטיחות ושמירה על איכות הסביבה). בכפוף לקיום התנאים הללו (שאיש אינו יכול לחלוק על חובת בית הספר לעמוד בהם) העירייה אינה מונעת את פעילות בית הספר ואינה חולקת על הזכות העקרונית להפעלתו.
4. החובה המוטלת על הרשות מצטמצמת לתמיכה כספית מסוימת ואין היא כוללת מחויבת להקמת תשתית פיזית על מקרקעי הציבור. העירייה הקצתה מבנים ומקרקעין לשימוש בתי ספר ייחודיים מסוימים אך אלה בתי ספר מוכרים ורשמיים. בין השיקולים שועדת ההנהלה וכספים וועדת ההקצאות נשענו עליהם מצוי גם השיקול ה"זר" של שמירת צביונה של העיר כעיר חילונית ברובה הגדול בעלת מיעוט גדול יחסית של יהודים ציוניים-דתיים. הדעת אינה סובלת שעיר ואם בישראל תשאף לסנן את הבאים בשעריה והיושבים וגרים בחצרותיה לפי אורחות חייהם והשקפת עולמם, בין שהיא השקפה דתית ובין שהיא השקפה חילונית.
5. אולם, גורמי החינוך בעירייה קבעו שהצורך המרכזי החיוני בתחום קידום החינוך התורני במודיעין נעוץ בהקמת בית ספר תורני מוכר ורשמי. בית ספר זה ייתן מענה לרצונה של קבוצת אוכלוסיה גדולה החפצה בחינוך תורני מוגבר תוך שמירה על תפיסת עולם ציונית שביטויה בין היתר בהיות מוסד החינוך "מוכר ורשמי". החלטה כזאת, בנסיבותיה, עומדת במבחני הסבירות. החלטת הסירוב עומדת גם במבחן המידתיות. העותרת חופשית למצוא משכן מתאים לבית הספר ולשכור אותו לצרכיה בתנאי שוק רגילים. אין לומר שהחלטת הסירוב סותמת את הגולל על אפשרויות הקיום של בית הספר.



את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב