תפילין, ציצית ומזוזה
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

תפילין, ציצית ומזוזה 

מאת    [ 20/05/2009 ]
מילים במאמר: 814   [ נצפה 2323 פעמים ]

 
 
הרמב"ם (הלכות תפילין ומזוזה הי"ג) מציין כי אמרו חכמים הראשונים, כל מי שיש לו תפילין בראשו ובזרועו וציצית בבגדו ומזוזה בפתחו מוחזק הוא שלא יחטא שהרי יש לו מזכירין רבים והן הם המלאכים שמצילין אותו מלחטוא שנאמר "חונה מלאך ה' סביב ליראיו ויחלצם".
עיניו של האדם תרות כל הזמן סביבו, הכל רוחש גועש ומשתנה כל הזמן. הסביבה מרתקת מענינת ומשפיעה, לא בכדי אנו אומרים בתפילת שמע ישראל את הכתוב בפרשת שלח לך "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם" העיניים רואות כל הנעשה באזורנו והראיה מתרוננת ומשפיעה על תגובותינו, נאמר בבראשית ח', כ"א: כי "יצר לב האדם רע מנעוריו", בראנו הקב"ה עם אופציה נפלאה וחשובה של בחירה, בתוכנו יצר טוב אך גם יצר רע, החינוך הנכון האיתן והחכם יתן תוצאותיו החיוביות בבחירה הנכונה והחיובית, בשימוש היצר הטוב ובהדחקת היצר הרע.
ברור לנו היטב כי הסביבה היא גורם דומיננטי המשפיע על תהליך הבחירה. הימצאות האדם או הילד בסביבה אוהדת, טובה, אוהבת, מסייעת מקרינה חום וחיבה היא תשפיע על בחירתו הטובה, היינו ההחלטות שלנו תלויות בסביבה האופפת אותנו.
אז איך עוטפים עצמנו בגורמים איכותיים וחיוביים כדי שימנעו מיצר הרע לשלוט בנו, שהרי אורב הוא בכל פינה ובכל עת.
הקב"ה שהעניק לנו הבחירה שנתן לכל אחד מאתנו את הזכות להביע דעה, ללכת בדרכו, להחליט בעצמו -הזכות לבחור- דאג גם לסובב אותנו באמצעי שמירה איתנים וחזקים שיזכירו לנו בכל רגע חשיבות ההליכה בדרך הישר.
התפילין אותם אנו מניחים מדי יום בראשנו ובזרוע מבהירים לנו האמונה וההתרחקות מכל רע מבחינה שכלית אינטלקטואלית הפרשיות המונחות על קודקודנו אל מול המוח, מהווים קוד נבון - לחכמתנו - הבה נשתמש בשכלנו בדרך הישר והטוב. הנחת התפילין - זו פעולתו של האדם מיד עם השכמתו, צריך כל אחד לדעת ולזכור מיד עם קומו משנתו - כי השכל תפילין של ראש - יפעל בדרך הטובה והיעילה, אנו יודעים היום כמה השפעה יש לאינטלגנציה הריגשית על האינטלגנציה השכלית, EQ משפיע על IQ, על כן מניחים גם תפילין על זרוע היד אל מול הלב האיבר האחראי על הרגש, שילוב השכל והרגש עם בורא חייב להנחות אותנו במהלך היום. השכל יחליט על הדרך המיטבית - כאשר הלב - הרגש המאופיין, בכבוד, אמפתיה, יחס, אהבה, עידוד, טוב לב, נתינה, התיחסות לאחר, עזרה לזולת, כל אלו ישפיעו על המוח והמוח ינחה אותם ויעצים אותם לאיכויות גבוהות וחשיבות, להוסיף עוד ועוד אהבה ויחס לכל הסובבים אותך. כאשר שתי האינטלגנציות משפיעות על שיקולי הדעת בעשייתנו במשך כל היום או אז היצר הטוב פעיל והתוצאות מעולות.
גורם נוסף העוטף אותנו במהלך כל היום הוא הציצית.
ההתבוננות בציצית בשילוב הרגשתנו הפנימית כי אנו לובשים ציצית שעליה נאמר כי בציצית רמוזים תרי"ג המצוות. הציצית העשויה מפתיל תכלת המסמלת את הרקיע, השמים, הרוחניות שבאדם. פתיל תכלת זו עוטפת את שאר הציציות הלבנות המתארות את העשיה.
כך - השילוב הנהדר של התכלת והלבן - של איש הרוח עם איש המעשה, של הרוחניות עם הגשמיות, שני המישורים המאוגדים יחדיו מהווים את כל מהותו של האדם. הציצית עוטה אותנו במשך כל היום ושומרת עלינו מפני הרוע שבדרך.
המזוזה המעוגנת לה קבע בשערי הבית, שומרת היא על הבית ועל יושביו. השוהה בביתו יומם ולילה כאשר המזוזה נמצאת חש הוא בטחון ובעיקר אמונה המונעת ממנו עשות כל רע.
המחלוקת ביהדות מהווה תפיסת עולם ערכית, כאשר כל התלמוד מבוסס על דעות והתנגדויות אך הכל תרבות של מחלוקת, מחלוקת לשם שמים, ויכוחים, אי הסכמה, הבעת דעה שונה ואחרת גורמת לפיתוח איכותי של חשיבה להוספת חכמה למוחו של האדם. הבעיה העיקרית במחלוקת נובעת כאשר היא אינה לשם שמים, מחלוקת זו גורמת לריב ומדון, לשנאה ולהתרחקות אדם מחברו.
קורח ומחלוקתו במנהיגי העדה - מהווה את המקור למחלוקת שאינה לשם שמים, היה בויכוחו קנטרנות, עיוות ההלכה, גאותנות, שחצנות, התרברבות.
קורח בחר לקטרג דוקא בציצית ובמזוזה, שהרי שאל הוא - טלית שכולה של תכלת צריכה בציצית? וכן בית מלא ספרים האם יש בו חובת מזוזה? שאלותיו נגעו בעיקר בציצית ומזוזה - העקרונות הבסיסיים והחשובים בהקניית אמונה פנימית, השומרת עלינו מכל השפעה חיצונית רעה. מחלוקת מפיחה רוח חיים בדיונים איכותיים, מאפשרת פיתוח האינטלקט של כל אחד, אך המחלוקת יכולה גם לגרום לפרוד ולשנאה.
הבעת דעה המעוגנת בשכל - אך מתוך אהבה וכבוד לזולת גורמת ללמידה מצויינת, כך לומדים מן האחר שהרי החכמה מצויה בכל אחד ובאיכויות שונות. מחלוקת, דין ודברים, שקלא וטריא בין בני אדם מוסיפה נדבך חשוב בלימוד בשיקולי הדעת ובסופו של דבר בהחלטות הנבונות הנובעות מכך.
כאשר הדיונים וחילוקי הדעות מעוגנים באהבת אדם, בעקרונות אנושיים וכאשר התפילין הציצית והמזוזה עוטפים אותך בכל הליכותיך, בכל מעשיך ובכל חשיבתך - הרי במבחן התוצאות, נקבל תמיד פרות מצויינים ומתוקים.
כך רואים כל הזמן את הטוב, החיובי והאיכותי. יש לקיים תורה ומצוות, להגביר תורה ולהאדירה, לחוש כי הננו שליחיו של הקב"ה בעולמנו כדי לשפר ולחדש כל הזמן. החידוש יהא נפלא בעל איכויות מצויינות כל עוד הסביבה אינה שלילית, סביבה היכולה להפעיל את היצר הרע ואז התוצאות תהיינה שליליות, כאשר הראש השכל, הלב והרגש, גופנו הפיזי וכל הסובב אותנו בביתנו משולב בהגות תורנית - דרך התפילין, הציצית והמזוזה או אז כל העשיה תהא ערכית טובה וחיובית. שלושת הגורמים הללו - מסירים מאתנו - את הרע משום "סור מרע", כאשר הרוע נמוג, נעלם, הרי כל עולמנו רואה את הטוב משום "ועשה טוב".
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב