פיתוח מנהיגות צעירה - כיצד?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

פיתוח מנהיגות צעירה - כיצד? 

מאת    [ 20/05/2009 ]
מילים במאמר: 716   [ נצפה 10995 פעמים ]

 
 

ט' אב תשנ"ו

רציונל

הרמב"ם (הלכות דעות ו' א) כבר ידע וציין כי "דרך ברייתו של הדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר רעיו וחבריו ונוהג כמנהג אנשי מדינתו"... ולפיכך קבע כהלכה: "מצוות עשה להדבך בחכמים ובתלמידיהם כדי ללמוד ממעשיהם" (שם ו' ב).

ההשתייכות החברתית הינה צורך התפתחותי בסיסי ומתבגרים השותפים לעמדות ולאמונות דומות נוטים להתקבץ יחד לקבוצת תמיכה. יותר ויותר הולכות ותופסות בימינו קבוצת הגיל והחברה הצעירה את מקומם המכובד של ההורים והמורים בהשפעה על הצעיר המתבגר.

מטבע הדברים את קבוצת העמיתים מנווטים ומובילים "מלך / מלכת הכיתה", מי שאנו מכנים - המנהיגים.

תכונות המנהיג - בחלקן מולדות וברובן - נרכשות. על בית-הספר להיהפך לשדה התנסות מרכזי המאפשר לכלל הנוער לאבחן עצמו כמנהיג בפוטנציה, לגלות בתוכו ניצני מנהיגות ואט אט להצמיח מקרבו מנהיגות שהיא בכוחה להשפיע.

ככל שביה"ס יהיה מודע לצורך בפיתוח מנהיגות צעירה, יגבר כוחם החיובי של בני הנוער, יהפוך ליותר משמעותי ותתחולל המהפכה האמיתית של "מנהיגות נוער לנוער".

מטרת הרעיון של "נוער משפיע על נוער" היא להרחיב את מעורבות הנוער בקביעת נורמות חברתיות רצויות וחיוביות ולהשפיע על בחירת אורח חיים ראוי ובריא, וכן לחוות מקור השפעה על חברים לאמץ אורח חיים נכון עפ"י ההלכה מתוך דיאלוג מתמיד ופתוח ולעזור למערכת החינוך להתמודד חזיתית עם מצוקות הדור בתקופתנו המורכבת.

בהלימה לעקרונות החמ"ד ולאור המטרות שהוצגו לעיל, יהיו חברי מנהיגות נוער לנוער" בעלי אורינטציה תורנית ויבלטו בהם יראת שמים ואהבת תורה עד כי יוכלו לשמש "מודל" לחבריהם במראם החיצוני, באופן לבושם ודיבורם, בדרך לימוד התורה שבהם, במידת ההקפדה על קיום מצוות שבין אדם למקום בתפילה, שבת, נטילת ידים וכו'. ומצוות שבין אדם לחברו בלשון נקייה, חסד, עזרה לזולת, כבוד הדדי וכד'.

יש להאמין ולקוות כי מנהיגות צעירה זו, שתטופח ע"י המערכת, אופן גלוי וסמוי, תהיה מקובלת על החברה ותהווה - ברוח אישיותם, באורח חייהם ובדרכי התנהגותם - מקור להשפעה חיובית על עמיתים ועל הסביבה כולה.

יעדים

    • 

    עיצוב מנהיגות נוער שמטרותיה:

    * להוות מודל לחיקוי בעל השפעה בכל שטח, מודל המסוגל לסחוף עמיתים לדרך הראויה מבחינה דתית-לאומית-מוסרית-חברתית.
    ובכך לסייע בהתמודדות עם "מרד הבנים".

    * להוות "אוזן קשבת וקבוצת תמיכה לתלמידים בעלי בעיות ומצוקות.

    * לטפח מוטיבציה בקרב עמיתים לרכוש, ליצור ולהפיץ ידע ולהגיע להישגים לימודיים גבוהים.

    * להגיע להסכמה בדבר הצבת גבולות של מותר ואסור כדי להתמודד עם בעיות חברתיות כמשמעת, אלימות, סמים וכד'.

    * לטפח תחושת שייכות ומעורבות שנובעות מן הצוותא והמעניקות הכרה לכך שהפרט נמצא ראוי להשפיע.


    • 

    בניית כלים לפיתוח כישורי מנהיגות

    * כישורים תוך אישיים כמו:
    - מודעות עצמית
    - ניהול יעיל של רגשות
    - מטרתיות ואחריות
    - אופטימיות.

    * כישורים בין אישיים כמו:
    - שיתוף פעולה בדגם של "אמנות החיבורים"
    - אמפטיה.
    - תרבות הדיבור
    - כבוד הדדי

    * ערבות ומעורבות

והכל - בשמחה, מתוך אהבה סלבנות וסובלנות.

 

דרכי הפעלה

    • 

    עירור מודעות הצוות החינוכי של ביה"ס לצורך בפיתוח מנהיגויות נוער שונות.


    • 

    הקמת צוות היגוי משותף למורים ולתלמידים לבניית תכנית לעבודה חינוכית משותפת.


    • 

    הרכבת פרופיל המנהיגות הצעירה של ביה"ס - בוועדה בעבודה משותפת בין הצוות החינוכי והתלמידים.


    • 

    לימוד נשא "מנהיגים ומנהיגות" ע"י כל תלמידי ביה"ס בהשתתפות הצוות. התכנית תכלול מפגשים עם מנהיגים מעולם התורה, האמנות, הפוליטיקה, הצבא והמקצועות החופשיים - לדיאלוג ולהעשרה. בסמנריונים, ימי עיון, סדנאות וכו').


    • 

    הרחבת מעורבות הנוער בקביעת נורמות חברתיות, דתיות לאומיות ולימודיות, תוך הצבת קריטריונים להצלחה.


    • 

    איתור צרכי התלמידים ומעורבותם בקביעת תכניות ההתערבות.


    • 

    הגעה להסכמה בית-ספרית על מתן לגיטימציה לשאילת שאלות בכל הנושאים המטרידים וליגיטמציה להצגת פתרונות יצירתיים.


    • 

    הקמת וועדות מקצועיות משותפות למורים ולתלמידים להובלת תהליכים מוסדיים כמו:
    - ועדה להצעות ייעול ושינוי בכל הקשור בסדר היום המוסדי.
    - ועדה לקריטריונים להענקת פרסים.
    - ועדה למניעת אלימות וכוד'.


    • 

    הקמת מסגרות חונכות למיניהן.


    • 

    "קו פתוח" - נוער משיב לנוער בטלפון - לשיעורי בית, לטריוויה, ולבעיות אישיות.


    • 

    ארגון כנסים מורחבים של בני נוער סביב נושאים חברתיים, ערכיים אקטואליים שעל סדר היום הציבורי-לאומי.


    • 

    אפשרות לפיתוח יוזמות עפ"י כשרונות ונטיות הלב של תלמידים כגון יוזמות בספורט, מחשבים נגינה וכד'.


    • 

    הקצאת חדר לפעילות מועצת התלמידים שישמש כבסיס לחדר המנהיגות הצעירה.


    • 

    תיעוד התהליכים ועריכת משוב בפרקי זמן קצובים, קבועים מראש.

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב