דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שמנים בישראל? עכשיו גם בדוח מבקר המדינה 

מאת    [ 18/05/2009 ]

מילים במאמר: 513   [ נצפה 3604 פעמים ]

אז מה בעצם חדש? לישראל מקום של כבוד בין המדינות המערביות השמנות בעולם ושיעורי ההשמנה שלה הם מן הגבוהים שניתן למצוא כיום בעולם המערבי.
מדו"ח מבקר המדינה עולה כי 62% מן האוכלוסייה הבוגרת בישראל, סובלים מהשמנת יתר בדרגות חומרה שונות וכחמישית מן הילדים בארץ סובלים גם הם משיעורי השמנה גבוהים.
מבקר המדינה מציין כי שיעורי ההשמנה גבוהים יותר באופן יחסי בקרב השכבות החלשות ומתריע כי לא קיימת תוכנית מיתאר חברתית מטעם מוסדות הממשלה האחראים להתמודדות ולטיפול בנושא ההשמנה בישראל.
אנחנו, לא ממש מופתעים.....
לישראל "מקום של כבוד" מפוקפק ביותר והיא מובילה בשורה הראשונה של מדינות מערביות בעלות שיעורי השמנה גבוהים, הן באוכלוסיה הבוגרת והן באוכלוסיה הצעירה. נתוני המבקר רק מאשרים את מה שחששנו ממנו, גם שיעורי ההשמנה של צעירים וילדים בארץ גבוהים, כפי שהם גבוהים במרבית מדינות המערב.
הבעיה אף חריפה יותר בשכבות נמוכות, בעלות רקע חברתי וסוציואקונומי נמוך, בדומה למדינות מערביות אחרות.
השכלה נמוכה, מביאה לעיתים לחוסר מודעות בתחום הרגלי החיים הבריאים. הכנסה נמוכה, מתרגמת פעמים רבות לתזונה פחות איכותית, עתירת פחמימות ריקות וחסרה בחלבונים מזינים.
השפעותיה הקשות של השמנת היתר הקיצונית גוררות התפתחות סוכרת, יתר לחץ דם ומחלות לב. כך יוצא שדווקא השכבות החלשות באוכלוסיה נפגעות יותר מבחינה בריאותית.
המלחמה בהשמנת היתר הקיצונית ממוקדת בדור העתיד הצעיר ותלויה בעיקר בחינוך. חינוך לתזונה נכונה, חינוך לפעילות גופנית וחינוך להרגלי חיים נכונים.
בעוד שבמדינות מערביות רבות יש תוכניות מגוונות בבתי הספר, חלקן כתוצאה מיוזמות ממשלתיות וחלקן כתוצאה מיוזמות פרטיות, בארץ המצב אינו משביע רצון.
אולי הפרוייקט המפורסם ביותר בנושא הזה הוא של מי שמכונה "השף העירום", ג'ימי אוליבר. השף יצא למלחמה של ממש ושינוי סדר היום בנושא תזונה בקרב ילדי בריטניה וחולל מהפכה תקשורתית ותודעתית של ממש. נושא השמנת היתר הקיצונית של ילדי בריטניה וההשפעות הבריאותיות הנילוות לה הפכו לנושא דיון מרכזי.
ישראל, כך נדמה רחוקה מרחק שנות אור. כמדינה שסדר היום שלה הוא כמעט תמיד בראש ובראשונה ביטחוני, נושאים חברתיים ובריאותיים רבים נדחקים לדיון שולי, חסר חשיבות כמעט, כך גם המלחמה בהשמנת היתר.
מבקר המדינה קובע בדו"ח כי: "אין פעילות סדורה ושיטתית למניעת השמנה הנעשית על פי תכנית אסטרטגית מפורטת בת ביצוע. כל גוף במדינה פועל לפי שיקולו והדבר פוגע ביעילות המאבק בהשמנה".
נדמה כי במשפט הזה מגולמת הבעיה כולה: מדינת ישראל בוחרת כהרגלה, שלא להתמודד עם אחת הבעיות החריפות ביותר בתחום הבריאות בארץ, בעיה אשר יש לה השפעות חברתיות, וכלכליות אדירות. אוכלוסיה הסובלת מהשמנת יתר קיצונית, היא אוכלוסיה חולה, אשר הטיפול בה עולה למדינה ממון רב.
נדמה כי מעל לכל החידוש האמיתי בדברי המבקר הוא העלאת הבעיה לסדר היום הציבורי, על ידי קביעה כי המאבק בהשמנת היתר בישראל הינו כישלון אמיתי ולמעשה ישראל נעדרת פעילות יזומה ממשלתית בתחום.
קביעה שכזו, בדו"ח של גוף חזק כל כך, אין ספק כי תעיר את מערכת הבריאות והחינוך למודעות ולפעולה.
אתגר גדול עומד בפנינו למניעת השמנה בקרב ילדים ובוגרים ודרכי הפעולה הינן רבות ומגוונות.
יש לשאוף לחינוך להרגלי חיים בריאים כבר בגן ובבית הספר, לאסור מכירת משקאות ממותקים ומאכלים עתירי קלוריות בבתי הספר, לסלול שבילי הליכה ואופניים בערים, לצאת בקמפיין טלוויזיה שיעודד הרגלי חיים בריאים ולהקים חדרי כושר במקומות העבודה הגדולים.
חינוך להרגלי תזונה נאותים, לאורח חיים בריא ולפעילות גופנית יומיומית בכל גיל, עשוי לבלום את מימדי ההשמנה בארצנו ולתרום לבריאות תקינה ואיכות חיים משופרת.
ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית בריאטרית בכירה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר.
אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד.
טל:03-5221717 או 03-5228088
http://www.hashmana.co.il
drraziel@zahav.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב