דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיפה לחומרים פלסטיים מסויימים במהלך הריון או הנקה עלולה לגרום להשמנת התינוק 

מאת    [ 18/05/2009 ]

מילים במאמר: 524   [ נצפה 2957 פעמים ]

בעוד שהקשר בין אכילת יתר ומיעוט פעילות גופנית לבין השמנה כבר הוכח, הרי שלאחרונה מדענים החלו לחקור את השפעתם של כימיקלים ידועים הנמצאים באביזרים הקשורים להאכלת תינוקות כגון בקבוקים ואריזות מזון. המצאותם של אלו עלולה לזרז ולהשפיע על תהליך השמנת יתר אצל פעוטות.
נמצא כי חומרי פלסטיק מסוימים גורמים לשינוייים הורמונליים וגנטייים ועשויים לגרום להשמנה גם אם נחשף אליהם תינוק ואפילו אם האם נחשפה ומעבירה את החומרים דמויי ההורמונים דרך החלב.
מומחים דיווחו בכינוס הרפואי האירופאי להשמנה שנערך החודש בג'נבה על עדויות חדשות המראות שעכברי מעבדה, אשר נחשפו לחומרים עם אפקט הורמונלי במזון, בשיעורים הזהים לאלו שצורכים בני אדם, החלו לייצר צאצאים הסובלים מפגיעה בקצב חילוף החומרים.
"ממצאים אלו מרמזים על כך כי הימצאותם של כימקלים מסויימים בסביבתו של העובר המתפתח עלולים להשפיע על משקלו בעתיד" כך מבהיר ג'רי היינדל מן המכון למדעי הבריאות והסביבה בארצות הברית.
"לממצאים הללו יש סיכוי לשנות את תפיסתם של אנשים לגבי השמנת יתר. עד כה התפיסה הייתה מלחמה בהשמנת היתר באמצעות דיאטה ושינוי הרגלים. אם הממצאים הללו יוכחו כנכונים בבני אדם, יתכן שהמלחמה תוסט לכיוון של מניעת השמנת יתר כבר בעת ההיריון, על ידי הורדת החשיפה לכימיקלים המצויים באריזות המזון".
אחד מן הכימיקלים ה"חשודים" הוא ביספנול A או BPA, מרכיב בפלסטיק. מחקרים קודמים הדגימו שהוא מצליח לדלוף ממיכלי פלסטיק לאכסון מזון, מבקבוקים ומאריזות פלסטיק וציפוי פחיות אל המזון המאוחסן בהם.
שרידים של החומר נמצאו בבדיקות דם ושתן אצל אחוז גבוה של אנשים החיים במדינות רווחה, בהן נעשה שימוש במרכיב הכימקלי הזה. החומר אותר גם במי שפיר ובחלב אם והוכח כחומר אשר יכול להגדיל התרבותם של תאי השומן בגוף.
מחקרים אשר בוצעו עד כה על עכברי מעבדה בלבד, הדגימו עליה במשקל המלווה בהפרעה ברמת האינסולין אצל עכברי מעבדה אשר אמותיהן נחשפו בהריון לחומר זה.
המחקר מצביע על כך כי חשיפה לחומר בהריון או לאחר הלידה, משפיעה בודאות על משקל הצאצאים, כך מסבירה פרופסור בוורלי רובין.
מחקר נוסף בדק השפעתו של חומר בשם חומצה פר-פלואורו-אוקטנואית, PFOA , המצוי בשקיות פופקורן להכנה מהירה במיקרו גל, וכמו כן באריזות פיצה לחימום מהיר.
החומר הזה, כאשר נבדק על עכברות מעבדה הרות, הביא לתוצאה של צאצאים קטנים באופן יחסי, אולם כאשר הם הפכו לבוגרים הם פיתחו משקל עודף.
גם שרידים של חומר זה נמצאו בגופם של בני אדם ברחבי העולם, ואולם המינון שלו בדמם של אנשים המתגוררים באיזורים תעשייתים היה גבוה פי 100! בהשואה לאנשים אשר לא גרו באזורים אורבניים תעשיתיים.
נתוני עכברי המעבדה מפתיעים, שכן להם הוענק מינון נמוך במיוחד של הכימקל הזה ובכל זאת הוא גרם להופעת השמנת יתר קיצונית. כעת על החוקרים למצוא את המכניזם בו פועל הכימיקל על מנת להבין טוב יותר את השפעתו על בני אדם.
גם מחקר שלישי אשר בדק כימיקל נוסף בשם טריבוטילין אושש את הסברות שהעלו שני המחקרים אותם סקרנו בכתבה זו.
ההשפעה כתוצאה מחשיפה לכימיקלים מסוכנים עלולה להיות בלתי הפיכה. זהו אולי הנתון המדאיג ביותר העולה ממחקרים אלו, ההשלכות הינן מלחמה בלתי פוסקת במהלך חיינו להורדה במשקל, כשאין לנו בעצם סיכוי הוגן להתמודדות, בעטייו של שינוי מכניזם מטאבולי אשר נגרם לנו בשל השפעה של כימיקל מזיק בינקות.
נדרשים מחקרים נוספים בבני אדם בנושא זה על מנת לקבוע את גודלה והיקפה של הבעיה. אך כבר כעת נדמה כי תוצאות המחקר הזה, שבוצע אומנם בבעלי חיים בלבד, מרתקות ומצביעות על בעיה של ממש עליה יש לתת את הדעת.
ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית בריאטרית בכירה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר.
אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד.
טל:03-5221717 או 03-5228088
http://www.hashmana.co.il
drraziel@zahav.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב