דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תלוי היכן שמים את האוזן 

מאת    [ 18/05/2009 ]

מילים במאמר: 832   [ נצפה 2655 פעמים ]

בס"ד

תלוי היכן שמים את האוזן
מוקדש למזכירה מעולה -צילה פולק
ד"ר יחיאל שרמן

שאלתי מזכירה בכירה באקדמיה באוניברסיטת בר-אילן - מה נשמע? השיבה לי בנימוס ובעוצמה - תלוי היכן שמים את האוזן. תשובה מדהימה ונפלאה.

בעולמנו המעניין והמרתק משמש הדיבור אמצעי אדיר ללימוד ולהעברת אינפורמציה לטוב ולרע. שהרי לשון הרע נובע מדיבור רע ומזיק על אנשים ודרך האוזניים גם שומעים תורה ומדע, חכמה ובינה..
כן-כן- הכל תלוי היכן אתה שם את אוזנך. כאשר הסביבה שאופפת אותנו גדושה באנשי תורה ודעת, באנשים חכמים, טובים ואיכותיים, הרי הדיבור המאפיין כל כך את האדם יהא איכותי , נכון ומעולה.

ראוי להזכיר כי הפה הוא צינור המחשבה. כאשר אנו לומדים הרי המוח קולט הנלמד, כדי שהוא יוטמע היטב במוחנו, עלינו ללמוד בדרך שונה ואיכותית בנתיבים משמחים מרתקים ומאורגנים. חשוב מאוד ליישם דברי הרמב"ם המדגיש כי העיקרון החשוב ביותר בחינוך הוא התרגול, השינון, כך מעגנים הנלמד במוח. ככל שסביבנו מגובה בדברי תורה, באמת ביושר, באוירה חיובית, הרי הנשמע באוזננו הוא נכון ואיכותי.

כאשר אנו מקשיבים לדברי שקר, כזב ורכילות, הרי ה"מה נשמע" מקבל משמעות אחרת שונה תכליתית. הימצאות בין חברים המסוגלים לדבר, לדון, להתווכח ולהתעמת ביניהם בדרך חיובית וערכית, הרי החכמה מוטמעת היטב במוחם של הנוכחים. הדיבור - כתוצאה מסיבה זו יהא נהדר.

באשר האוזן מקשיבה לסביבה אוהדת ומקסימה, הרי הנקלט הוא טוב ואיכותי, או אז התגובה של מה נשמע יהא בזקיפות קומה בעוצמה וברוח חיובית איתנה.

כאשר ה"מה נשמע" קולט שקר ורכילות הרי גופנו נעשה שלילי מאוד. המוח מושפע מאוד מהנעשה סביבנו
מהנקלט לתוכנו דרך האוזן-השמיעה. אנו קולטים דרך כל החושים.

אם לשמיעה - יש משמעות והשפעה אדירים, לא בכדי קיימים שפע ציטטות ואמירות ביהדות המזהירים אותנו משמיעת תחומים רעים. שהרי הסביבה משפיעה עלינו, על החשיבה ועל העשייה. לכן אנו מצווים לברוח מהרע לפני עשיית הטוב. באשר סביבה הרעה משפיעה מאוד ומונעת מעשיית טוב איכותי.

לכן נאמר-"סור מרע יעשה טוב" וכן-"נצור לשונם מרע ושפתיך מדבר מרמה" פיו של האדם צריך אף הוא להיות נקי וזך. באשר הדיבור שלנו-משמיע קולות שהם מגיעים לאוזניהם של האחרים, חשוב שגם אנו לא נשמיע דברי לשון הרע. האוזן אומנם אינה איבר הנמצא בתנועה אך היא דינמית - קולטת קולות שמסביב - ומחדירה אותם למוחנו. המוח מושפע מכל הסובב אותנו מראיה, ממישוש, ומהאזנה. מורה טוב שהוא מנהיג איתן, משמיע דבריו בניחותא, בחן, בעוצמה ובדברי נועם, מתוך אהבה כבוד ויחס הוגן ואיכותי. כאשר המורה מרבה במחמאות בדברי שבח, הרי הנשמע - הנפלא נקלט באוזני התלמידים ומשפיע עליהם מאוד. התנהגות הילדים היא פונקציה של חינוך איתן מצידו. חלק מהותי בחינוך שלנו נובע מהדיבור שלנו - המילים, המשפטים, תוכנם ואיכותם משפיע מאוד על הילד המטה אוזנו כל הזמן כדי להקשיב וללמוד.

ההורים, אף הם בעלי השפעה אדירה על חינוך ילדיהם. הילדים מטים אוזנם כל הזמן לאמירותיהם של ההורים. הם מקשיבים ל"מה" שנאמר אך גם ל"איך", כאשר הכל נעשה בניחותא מתוך אהבה וכבוד, הקליטה מעולה, ההתנהגות של ילדינו מושפעת מאוד מדרך אמירתם של ההורים. דברים הנאמרים מתוך כעס ורוגז משפיעים לרעה על התנהגות הילדים. החסידות מדגישה מאוד את השמחה החדווה והגיל בדרך חינוך הילדים. אנו יודעים ע"פ כל המחקרים כי המוסיקה מוסיפה המון רוגע שמחה ואושר. המוסיקה חודרת לתוכנו רק דרך השמיעה. כאשר נרגיל את הילדים מקטנותם להקשיב ל"שים אוזן" - בתחום המוסיקה, נטמיע בהם שמחה ואושר. המוסיקה החודרת לתוך מוחו של האדם, גורמת שתאי המוח יהיו חיוביים.

ילדים שרים הם שמחים וממילא התנהגותם חיובית וערכית. להרגיל ילדים לשים האוזן-במקום שיש שירה ושמחה חשוב ועקרוני. באולמות בהם מקשיבים לקונצרטים - כל הקהל שמח ומאושר, כל השמיעה מרוכזת, המוח קולט ומושפע מאוד מאיכות הנגינה המושמעת.

המוסיקה אף מרגילה את האדם מקטנותו ל"הקשיב" להאזין לאחרים, להניח את האוזן במקום הנכון במנוחה וברגיעה, בכך האוזן מעוררת בנו רגשות, חכמה, מטפלת בכל נימי נפשנו, משפיעה על התנהגותנו. באשר השמיעה - קולטת את הנעשה מסביבנו ומושפעת מכך.

הקשבה - האזנה לסביבה שלילית גורמת לעיתים לכעס גדול - דבר שאינו בריא לאדם, ולכן צריך אדם להרגיל עצמו לחיות בסביבה עם חברים חיוביים או אז האוזן תהא מונחת תמיד באזור חיובי, ערכי ואיכותי. בדרך זו נוכל לנוע קדימה, להתקדם, להתחדש ברוח חיובית וטובה. האוזן קולטת במהירות ומונעת אסונות.

היא, יכולה כאמור לקלוט תחומים חמים ואיכותיים וגורמת שהמוח יפעיל את כל הגוף. אלימות למשל - נוצרת פעמים רבות מאוזן המונחת במקום שלילי. כאשר ילדים פוגעים בחברם - הרי הפגיעה מתחילה לרוב באמירת הדיבור הקלוקל - בו המאזין המקשיב השומע נעלב ומגיב בהתאם.

חובה עלינו הורים ומורים להפנות לכוון ילדינו תמיד לסביבה - לחברים ולידידים חיוביים בהם האוזן של הילד תשמע דברים חיוביים איתנים, נחמדים. מעודדים, מעוררי שמחה, מפתחים המוח היצירתי, מעוררים יוזמות. האוזן המונחת במקום חיובי וערכי תלמד - תקלוט חומר לימודי, ערכי ותורני שתשפיע על כל מהלך חיינו.

ראו נא-חכמתה של המזכירה המכובדת, משפט מדהים וחכם - "תלוי היכן שמים את האוזן". ה"מה נשמע" - אינו משהו קבוע, המה נשמע- מושפע מהסביבה, מהדיבור שמסביבנו-אליו אנו מקשיבים. המה נשמע, יכול להיות חיובי, נפלא ומרתק-אם האוזן תונח בסביבה נפלאה ומרתקת. או אז תהא התשובה למה נשמע- נפלא, נהדר, יופי, הכל טוב, למדתי, השכלתי, החכמתי.

עלינו לשים לב כל הזמן היכן להניח את האוזן שלנו. להקפיד לברוח מרכילות, מהקשבה ללשון הרע. להשתדל להגיע תמיד עם האוזן הכרויה למקום טוב - שם נוכל עם האוזן-המקשיבה, להאזין לדברים חיוביים וללמוד כל הזמן, כדי לפתח מוח יוזם, יצירתי וחיובי.
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב