דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


איש הגשם 

מאת    [ 18/05/2009 ]

מילים במאמר: 659   [ נצפה 2456 פעמים ]

כל הכוכבים התגייסו לשכנע אותנו בפנים סדוקות כמה חשוב לחסוך במים. אפילו ה"מאמי" הלאומית, נינט, התגייסה לספר לנו כמה חשוב לחסוך... ומתברר שיש גם כוכבים שיודעים באמת לחסוך. לאיתן צוברי, תושב הר אדר, יש דרך אמיתית לחסוך!

מספרים לנו שהעולם כולו סובל שנים רבות מפגיעה אקולוגית חמורה הנגרמת בידי האדם - ומפרטים ומספרים על פגיעה באוזון, פגיעה באיזון האקולוגי בעולם, פגיעה באפקט החממה בעולם, על אחריותנו לשינויים אקלימיים בכל העולם, על המסת קרחונים בקטבים שתביא לעליית פני הים, לעלייה דרמטית במזג האוויר...וזה נשמע מבהיל.

בישראל כמו במדינות רבות בעולם כבר חשים בשינויים אלו וקיימת בעיה אמיתית, כולל באזורים גשומים בדרך כלל. התוצאה מיידית : יש מחסור במי שתייה, יש פגיעה באיכות מי השתייה בישראל ורבים נאלצים לקנות מים מינרליים. מצב זה מוביל להגבלת השימוש במים להשקיית גינות ולמטרות אחרות, מחירי המים עולים ככל שכמות המים יורדת - ולא ירחק היום שנגיע לקיצוב במים לשתיה. מה עושים?

לאיתן צוברי, תושב הר אדר (יישוב ליד מעלה החמישה) , יש דרך של ממש. כששואלים אותו , יש לו תחזית לא אופטימית, אבל איתן מאמין במשפט "אני ואתה נשנה את העולם" והוא מציע כמו חברים רבים שלו, פתרונות משלו: לדבריו, מקורות המים הולכים ומידלדלים, 70 אחוזים מכמויות מי הגשמים הולכים לאיבוד הן בדרך של הזרמתם למערכת הביוב והן בדרכם הטבעית לים: "הממשלה בחרה בפתרון היקר של התפלת מי-ים, פתרון שייתן מים באיכות ירודה, יקרה ובעיקר עתירת זיהום סביבתי בשל השימוש בדלק מזהם להתפלת מי הים, ויש דרך אחרת".
איתן הוא "איש גשם" - והפתרון שלו נעוץ באוצרות הגשם שאנו שוכחים לנצל עד תום. כל זה קשור בבעיה מטרידה של מדינת ישראל: הבצורת, הירידה באיכות המים, בכמויות המים. אנו שואלים, איתן, איך מנצלים את מי הגשם?

איתן צוברי נדרך: "זה בדיוק מה ששאלתי את עצמי. התשובה הגיעה די מהר. נדלקתי על רעיון של חבר שסיפר לי על דרך של חבורה מובחרת לניצול מי הגשם". איתן הלך ובדק וראה כיצד ניתן לחסוך את מי הגשמים - וגילה לתדהמתו מערכת המושתתת על הרעיון של אגירת מי הגשם ממרזבי הגג ואגירתם במיכלי פלסטיק בחצר הבית.

איך משתמשים בזה לשתייה? - אני שואל. צוברי מדגים לי דרך המערכת בביתו, וזה די מדהים. אפשר לראות באופן מוחשי, כיצד המים עוברים דרך פילטר וכיצד הם מוזרמים למערכת הצנרת הביתית לכלל השימושים בבית.
איתן נעול על הנושא ורואים כי בחן אותו ולמד אותו לעומק - ואיתן הוא גם "נאה דורש - נאה מקיים". הוא גם יישם את דרכי הפתרון בהתלהבות: "המערכת מתבססת על העובדה שמערכת המים בבית בנויה ממעגל מים סגור שיש לו כניסה אחת משעון המים וממנה מסתעפים יציאות וברזים לשימושים השונים בבית". איתן רואה בכך פתרון: "כיום יש לי מערכת בעלת כושר אגירה של כ-5 קוב. אנו נהנים ממי גשמים בברזים למשך ימים רבים בחורף, שימוש הכולל את כל השימושים בבית".
במהלך החורף אוגר איתן צוברי מי גשם לשתייה במיכל נפרד - ואלה עוברים סינון יסודי ומועברים לשימוש לכל השנה לשתייה. ויש גם "מים אפורים": איתן אוגר מי הכביסה במיכל נפרד מחוץ לבית ומשתמש בהם להשקיית הדשא במהלך כל השנה.

לאיתן הצעה נוספת לניצול משאבי טבע: "מתוך מעורבות, אכפתיות ואהבה לטבע חיפשתי פתרונות נוספים. זה שנים אני מחפש דרכים לתרום את חלקי להגנה על הסביבה, לניצול נכון של משאבי הטבע הקרובים לסביבת חיי".
ביקור בביתו של איתן מגלה את הסוד הנוסף: בחצר ביתו בהר אדר החל איתן למחזר את פסולת הגינה והמטבח ולהפוך אותם לקומפוסט. במקום לזרוק לפח האשפה את שיירי כיסוח הדשא, פרחים שנבלו, קליפות וכו' אסף אותם איתן למיכל קומפוסט. המיכל נרכש בקניה מרוכזת וזולה של מספר תושבים.
איתן מחייך: "התוצאה הייתה מפתיעה. תוך מספר חודשים קיבלתי קומפוסט לגינה באיכות מעולה ובעיקר חינם ללא תשלום. כיום יש לי שני מיכלים המייצרים לי את כל הקומפוסט השנתי הנחוץ לגינתי.
לאיתן "טיפים" מנוסים וטובים לחיסכון במים: כך, למשל, מציע איתן להפנות מי מזגן לגינה או לאדנית, להפעיל בבית מיכל ניאגרה דו כמותי או הכנסת בקבוק מלא מים לתוך המיכל, לאגור מי מקלחת ראשונים ( "עד שמגיעים המים החמים") בדלי ולהשתמש בהם להדחת האסלה, לשטיפת הרצפות או להשקיית עציצים.

איתן מעביר מסר: "אם כולנו נירתם למאמץ, כל אחד על פי יכולתו, אין ספק שנרגיש בשיפור הן בכדור הארץ והן במשק המים בארץ".





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב