שיתופיות הופכת קהל לקהילה
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

שיתופיות הופכת קהל לקהילה 

מאת    [ 18/05/2009 ]
מילים במאמר: 1034   [ נצפה 2440 פעמים ]

 
 
הפיכת אנשים לקהילה היא תפיסת עולם. אין זה נושא לימודי פשוט.
כדי להטמיע דרך עולם זו יש צורך בקיום תהליך המעוגן בחשיבה, בתכנון, בחזון ובהצבת יעדים ברורים. מטרה זו צריכה למלא את כל כולו של האדם, ממש "לזרום בדמו" - ואז יוכל האדם להשיג את יעדיו.
ראשית קיים הצורך החיוני והחשוב באמונה, אמונה בעצמך, ביכולתך לבצע את המשימה, אמונה בנושא, ברעיון ובדרך הנכונה למטרה.
ככל שאדם יטמיע בתוכו את ההקשבה לאחר, את השיתופיות בחשיבה ובתהליך קבלת ההחלטות - כן תהיינה התוצאות טובות ומועילות יותר.
בתי ספר קהילתיים מהווים היום תשובה הולמת לאיפיוני הדור והתקופה.
שילוב ההורים בכל העשיה בחינוך ילדיהם מהווה מוקד עיקרי בכדי להגיע לכל יעד חינוכי, ערכי, תורני וחברתי.
קיימים עקרונות חינוכיים מהותיים וחשובים המהווים קודים בסיסיים לקיומם של מוסדות קהילתיים. הפיכתו של מוסד חינוכי סטנדרטי לבי"ס קהילתי דורש הפעלת כלים ומיומנויות כדי להצליח במשימה נעלה זו.
השיתופיות למשל,מהווה ערך ראשון בחשיבותו בבניית הקהילתיות.
"השיתופיות הופכת קהל לקהילה" - ככל שנשתף הורים באופן מעמיק ויסודי בתכנון, בחשיבה, באסטרטגיה החכמה לחלוף על פני בעיות מזדמנות - כן נאתר טוב יותר את הכלים להתגבר על כל מכשול.
השפה מהוה מוקד נפלא בהצלחה. מוסד קהילתי דואג שההורים והמורים ידברו באותה שפה, או אז סופגת נפש הילד כל הזמן,הן במסגרת החינוך הפורמאלי והן בשעות הפנאי, את אותם המסרים והרעיונות. מתכונת האינטראקציה בין המבוגרים לילדים היא אחידה. ככל שנבהיר להורים בקהילה עקרונות חינוכיים חשובים - הם ישתמשו בהם בביתם ותוצאות החינוך תהינה מעולות!!!
למשל, חשיבות העידוד, זהו כלי מדהים להפיכתו של האדם לבעל דימוי עצמי חיובי, העידוד אף מגביר את הביטחון העצמי, כלים אלה מאפשרים לילד להתמודד טוב יותר עם בעיות, מכשולים ואתגרים בדרכו החינוכית.
ההורים ילמדו מאיתנו חשיבות ערך חינוכי זה ובכך ינצלו הזמן הרב עם ילדיהם כדי לממש ערך זה. כך ניתן להפנים עקרונות חינוכיים נוספים כמו:
נטילת אחריות, הקשבה כנה ואמיתית, קיום דיאלוג נכון וחכם עם כל הילדים, מציאת 7 דקות מידי יום לכל ילד לשיחה קלילה, להקראת סיפור - דקות אישיות לכל ילד.
אנו נוהגים לרוב להעיר לילדינו על התנהגות שלילית או על תפקוד חלש בתחומים מסוימים, נמצא כי הילד ישכיל ויצליח להתגבר על כל בעיה אם נחזק בו דווקא את נקודות החוזק שבו. תלמיד בקהילה יעפיל מעלה אם נעצים בו את נקודות האור כמו המוסיקה או האוריינות - לא נטיף לו כל הזמן כי עליו להשתפר במתמטיקה או באומנות, מקצועות בהם הוא חלש למשל.
הפיכת ביה"ס לקהילה הנושאת על דגלה את השיתופיות מקנה לכל אדם תחושת שייכות. ההורה כמו המורה החש שהוא שייך לקבוצה, לבי"ס,לקהילה, יתרום יותר מכישוריו. השייכות מקנה לכל אחד מידת אחריות שהוא בעצם חלק מן השלם, שהוא מהווה חוליה בתוך שרשרת הניצחון.
ברור לנו כי יצירת גוף אחד מלוכד ומאוחד של המורים וההורים דורש מחשבה רבה ומאומצת, תכנון, ותהליכים חכמים ונבונים. לא נוכל לבנות קהילה בקיצורי דרך, דרוש תהליך עמוק בבניית כל תחום, בוודאי בתחום החינוכי-ערכי.
המינהל לבתי"ס קהילתיים הוציא ספר הנקרא "מדברים קהילתית", שפה שיוצרת מציאות חינוכית חדשה. ברור לנו כי כדי לנוע יחדיו קדימה,יש למצוא הנתיבים הנכונים בהסכמת כולם, יש צורך בדיבור בשפה אחידה. כך בונים משפחה, קהילה, שכונה ועיר, הפה - הדיבור הוא צינור המחשבה.
לימוד מעמיק שיגרום להפנמת והטמעת הרעיון הקהילתי בכל נימי נפשנו - יביא להבנה וחשיבה נכונה במוחנו. או אז השפה, הדיבור יהיו בהתאם!
כדי שהשיתופיות תהיה אמיתית ונכונה יש ליצור אמון ואמונות - זה הבסיס
האיתן למציאת מכנה משותף, היא גורמת לשינוי בתדמית ויוצרת דיבור בשפה אחת. בשפה אחידה מבינים את הזולת טוב יותר ואף אוהבים אותו, הערכה עמוקה יוצרת הבנה. הצמיחה והגדילה מעלה מעלה -תלויים בכל הגורמים שמסביב המשפיעים מאוד. זריעה,דישון, חרישה,גיזום, השקיה והמון אהבה יובילו את העץ למתן הפירות המשובחים והמתוקים ביותר. כך מצמיחים קהילה!
ברור לנו כי בית ספר קהילתי המשלב את כל הגורמים בחינוך - גורם להשבחת תהליכי למידה, כאשר כל אחד מהמורים, מהתלמידים ומההורים חש כי המוסד החינוכי הוא שלו - הרי יצרנו קהילה. אם כולם שותפים בחשיבה ובקבלת האחריות לכל התקדמות - הרי ההצלחה תגיע במהירות!!1
כאשר חברי ושכני יוצרים קהילה סביב בית הכנסת, הרי שוררת אהבה, חדוה, שלום בית, נתינה וגמילות חסד בין כולנו. כאשר בקהילה משולבים שיעורי תורה, דף יומי, הלכה יומית ומשנה יומית, לימודי הרמב"ם, הירושלמי ומדרשה לנשים - הרי כולנו חשים שיתופיות המביאה לאחריות וליצירת קהילה אוהבת.
מוסד קהילתי דואג גם לשעות הפנאי שיהוו חלק מתוך תהליך הלמידה. הקהילה לומדת ומקשיבה, יוצרת אינטגרציה בין דעות של אנשים וכך נוצרת מסורת נפלאה. נמצא כי חיי חברה מהווים את הבסיס האיתן והחשוב ביותר להצלחה חינוכית.
ברור לנו כי ככל שהמוסד החינוכי קהילתי יותר הרי שיש בו חיי חברה איכותיים ומגוונים, אנשים בקהילה לוקחים על עצמם אחריות חברתית, נוצרת קהילה איכפתית המסייעת לחינוך ולעיצוב פני הדור, אך גם מחדירה בכל יחיד את חשיבות הנתינה והעזרה לזולת.
מוסד קהילתי הינו מגוון בדעות, בעדות ובתפיסות עולם ובכך נוצרת העשרה הדדית בין כולם, מפגש נפלא של צבעים ותרבויות.
בבית ספר קהילתי קיימת גאוות יחידה ותחושה של זקיפות קומה, ה"יחד" מהווה קרש קפיצה נהדר לחלוף על פני מכשולים - המהווים אתגר חינוכי וערכי.
הרב סולובייצ'יק במאמרו על הקהילה מדגיש מאוד חשיבות של יצירת חיים קהילתיים. הם אינם נוצרים מעצמם ,עלינו לשנס מותניים ולפעול במיוחד בדור חכם זה, אל מול ההשפעות האדירות של אמצעי התקשורת והסביבה כדי ליצור אחדות באמצעות הקהילתיות.
הקהילה הפתוחה מאפשרת לכל אדם ולכל קבוצה להביע דעתה מתוך כבוד והערכה, ניתן להביע צרכים ספציפיים של כל יחיד וכל משפחה , הדיאלוג מהווה קוד חשוב בהצלחת הקהילתיות, בדרך חינוכית זו קיימת יותר ויותר מעורבות של האנשים היוצרים העלאת רעיונות נשגבים של אנשים חכמים.
בקהילה האוכלוסיה תורמת ונתרמת, נותנת ומקבלת, מביעה ומקשיבה, העיקר שיחד יוצרים שפה משותפת.
המוסדות הקהילתיים יוצרים אורח חיים קהילתי המגבש את האנשים ומפעיל את כולם. דרך זו מהווה אתגר אישי וקבוצתי לבניית עם נהדר!
בדור זה עלינו לאפשר לכל שכבות הקהילה הזדמנות לבטא צרכים ורצונות, כך אנו מעצימים את האנשים ויוצרים מחוייבות להצלחה. שיתוף ההורים והסביבה בתהליכי חינוך מאפשר יצירת אקלים מיטבי המגביר את המוטיבציה ומשפר את ההישגים הלימודיים, החינוכיים והחברתיים.

אנו יודעים כי ויכוחים, חילוקי דעות ומחלוקות הם גורמים חשובים בארצנו מאז ומתמיד. שאילת שאלות והעלאת רעיונות שונים ומגוונים מהווים תשתית לפיתוח החכמה. בניית מוסד קהילתי איתן ומוצק מאפשר "במה" להעלאת כל הדילמות המגוונות כדי ליצור אמנה משותפת כאמצעי לקידום הקהילה. כיוונים אלה מגשרים על סיכסוכים ומונעים קונפליקטים הנוצרים בדרך טבע בין אנשים.
מציאת הבמה להדברות מאפשרת רגיעה, ביטחון ושמחה היא יוצרת למידה משותפת בצוותים ומגבירה את ההישגיות.
תהליכי שינוי מתמידים והתחדשות כל הזמן הם מאפייני ההצלחה בדור זה .
השיח הפתוח הנוצר בקהילה - מאפשר ביתר קלות לעמול על תהליכים אלו ולראות ברכה בעמלנו!
- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב