הבניית בית ספר מחדש
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

הבניית בית ספר מחדש 

מאת    [ 18/05/2009 ]
מילים במאמר: 863   [ נצפה 2391 פעמים ]

 
 

 

ד"ר יחיאל שרמן

מוקדש למנהל הרב רחמים פינוש

כיצד מנהל מוסד חינוכי ממונה כמנהל על המוסד במשך 15 שנה, מצליח גם לאחר שנים רבות לשנות להפוך ולהצמיח בית ספר להיות מצוין ומעולה.

כיום לאחר מאמץ, חשיבה ואיתגור נרשמו השנה כ- 120 ילדים לכיתה א', כיצד? רישום עצום ומרגש, הפכנו את ביה"ס ל-2- מוסדות לבנים ולבנות, בהמשך הוקמה אולפנה וישיבה המסתמכים עלינו על החינוך היסודי הענק והחשוב שנבנה, החינוך היסודי מהווה תשתית לחינוך על יסודי, כדי ש"היסודי" יתפתח החלו לטפח גני ילדים באופי הייחודי של התיכון, האולפנה, הישיבה והיסודי.

לך אל נמלה עצל ראה דרכיה וחכם...

המדרש- מה שי לנו ללמוד מהנמלה, מוכנה היא במהלך חייה להמשך דרכה. צריך ללמוד וללמד.

לנמלה יש קשר בין מנהל לנמלה - אותם אותיות ועוד..


    • 

    מסירות נפש- מאמץ להשיג הכל


    • 

    דואגת לחברותיה- יחס לחבר


    • 

    פיתוח היכולת- במקסימום


    • 

    תכנון בעמלה


    • 

    התמדה


    • 

    משמעת עצמית

מסרים חינוכיים, ערכים, הישגים מעולים שנכונים לכל מנהל- מנהיג.

היוזמות התחילו עם ההורים וכך לדעתו צריך להיות בכל הארץ, שהרי ההורים לקוחות, לפעמים ההורים אף "מזיקים" לשאר המוסדות. אך הלקוחות חשובים וראוי להקשיב להם. בבאר שבע ההורים שותפים ולכן הראיה הכללית והחכמה גרמה לתוספת של 20% בחינוך.

מנהל ייחודי מיטבי משלב ומשתף גורמים נוספים, גרעין תורני, הורים שחלקם שינו דרכי חייהם בגלל חברות, שכנות ומשפחות. היוזמה התפשטה בכל האזור מגיל 3 עד סוף התיכון.

מוסדות חינוך קהילתיים, משלובות בחגים ובמועדים, בעשייה, בתפילות, בשמחות, בפעילויות חינוכיות וערכיות. צורבא דרבנן- שיעורים תורניים להורים, שיעורי חינוך להורים, לבנים, לבנות. ממספר זעום- ל1900 תלמידים ותלמידות, אפשר לנצח ולהוביל, לגבור על כל תקלה, לחלוף על משימות קשות, ניתן להעפיל לראש ההר.

מה קורה עם האוכלוסיות הרוצות רק תורה בלי מדע ומתמטיקה? האם להיענות להורים אלה?

שיתוף פעולה חשוב בין הגורמים השונים, אף עריכת סקר עם כל ההורים הנרשמים, כדי ללמוד מי ומי הנרשמים? מה דעותיהם? מה בקשותיהם? מה ציפיותיהם מהמוסדות?

החזון- ניבנה עם הזמן לא בבת אחת, יש חשיבות לבניית רעיונות בשלבים, אין קפיצות דרך בחינוך ובעיצוב פני הדור. פעם כתבו מוסד ת"ת, בהמשך במקום ת"ת = תלמוד תורה.

בהמשך מכיתה א'- "מלמד" בשעתיים הראשונות ורק אח"כ המחנכות.

מסר איטי פדגוגי תורני- בשלבים, היום כמעט בכל היסודי "מלמדים", כך בונים, כך מחדשים, כך מטפחים תהליכי שינוי.

ל"מלמד" יש תוכנית לימודים ברורה ובהירה, המחנכת ממשיכה ההוראה התורנית בהמשך ל"מלמד". בסה"כ מקנים לילדים כ-20 שעות תורניות בשבוע במסגרת כיתתית.

ה"משנה" מקור השינוי בעץ חיים. משנה בית ספרית, מלמדים אותה מסכת- סדר מועד. נותנים מענה גם אחה"צ, לומדים עד 15:30 אך ממשיכים מסכתות נוספות שלא לימדו בחינוך היסודי.

המנהל פועל על תוכנית עבודה, הספק לימודים, תוכנית ברורה ובהירה. - ביה"ס בהיקף 30 שעות- כדי לקדם רעיון התכנון במשנה. בכך הפרויקט משמעותי בחיי ביה"ס- בשינון ובהבנה, מבינים כל מסכת מכיתה ב' עד ו'- "מלמדים" כתבו חוברת למידה. משולבת בציורים, תמונות וההישגים נפלאים כאשר החמר הדידקטי מצוי וכאשר האמונה במורים "מלמדים" מצויה בתוכו, כאשר המורה מומחה יודע המשנה אך משלב דידקטיקה נכונה וחכמה- ניתן ואפשר להגיע לשיא הפסגה. מלמדים כ-6 שעות משנה בשבוע מכיתות א'-ו'. כאשר קיים מיקוד המשנה ברעיון חינוכי- ערכי - תורני ניתן ללמד. יש רמות שונות של תלמידים - רמות שונות אך החומר הלימודי - החוברות מתאימות למיגון התלמידים. המון שינון וחזרה, לומדים ומשננים הכל בסבלנות. הרמב"ם מבהיר שהעיקרון החשוב ביותר בחינוך - הוא התרגול - השינון.

המשנה כל כך מובנת וברורה שמהווה כלי נפלא מצוין ומרתק להבין אח"כ תורה, נביאים וגמרא בירת שאת.

המשנה תשתית ובסיס לעיצוב ידע ואהבת תורה כדי שבהמשך בכיתה ז' מתחילים ללמוד גמרא, וכולם ידענים מצוינים.

כאשר המנהל והמורים מובילים דרך, מתכונת, שיטה, נתיב, שבהם הם מאמינים, הרי ההצלחה תפרח ותגביה עוף.

לימוד אמיתי מופנם תוך כדי שינון - מקנה לילדים בטחון עצמי, דימוי עצמי, אמונה בעצמם, ביכולתם.

100 ילדים יודעים 300 או 400 משניות בע"פ - מדהים ומצוין. מהוה בסיס נפלא ללימוד נוסף קשה ככל שיהא.

שי לכל תלמיד, שפע ספרות תורנית הניתן לכל מצטיין, לכל בית. מסר נפלא - כולם הטובים, הידענים, המצטיינים זוכים לפרס שהוא סופי.

שולחן השבת נראה אחרת, איכותי, חכם, מרתק ומאתגר.

בכיתות ז' כבר לומדים 14 שעות גמרא כאשר הבסיס קיים המגדל יבנה בעוצמה ובנחישות.

לימודי התנ"ך נפלאים ומרתקים בהמשך, כך חתני התנ"ך העולמי הם מתלמידים אלה. לומדים 6 שעות תנ"ך + 1 שע' פרשת שבוע המשולב עם מוסיקה חסידית. המוסיקה יוצרת שמחה לנשמה ומוסיפה מוטיבציה.

כך בהוראה הנביא - כאשר הבסיס במשנה קיים, כאשר המוח יצירתי ניתן ליזום כל רעיון, כל פרויקט.

6 שע' תנ"ך מכיתה ב' מידי שבוע, מוסיף ומשלב היטב הדרך העתידית של הוראה המשנה.

כל הלמידה, מוסיפה שמחה וזוקפת קומה. חינוך איכותי.

אנו יודעים במדעי המוח על מבנה המוח. הקליטה תהא איכותית מצוינת ומוטמעת היטב אם הלמידה, תעשה בשלבים - בדרך מתודית נכונה, בשלבים ולא בערבוב. השינון במוח מעגן הלמידה.

ההורים, הסבים והסבתות שותפים באירועים, הם שמחים ודומעים בשומעם שינון התלמידים.

ה"חתנים" נפגשים עם גדולי התורה בארץ.

קיים קשר עם הקהילה - חשוב מאוד גם בערים. כל טקס עם כל הקהילה - תוך כדי לימוד תורה. המסרים מעוגנים ונהדרים, הלמידה מתוך חוויה מרתקת.

למדנו כי ההישגים הידע מביאים לחכמה, החשוב ביותר לרכוש הישגים המביאים לאהבת תורה.

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב