דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ההורים מטפחים ילדים מחוננים 

מאת    [ 18/05/2009 ]

מילים במאמר: 1002   [ נצפה 3448 פעמים ]

מוקדש לנכדי מקרית מלאכי

ד"ר יחיאל שרמן

 

אמא מרתקת ומענינת נשאלה הכיצד זכה בנה לפרס נובל בכימיה? שהרי המשפחה גדלה בשכונת מצוקה, ללא תנאים מרשימים המסייעים ללמידה ולהתפתחות, השיבה האם הגאה והמאושרת שמאז ילדותו של בנה, היתה שואלת אותו בשובו מן הגן...

"מה השאלות ששאלת היום את הגננת?"

(ולא כפי שאנו נוהגים לשאול מה התשובות שענית לשאלותיה של הגננת) וכך המשיכה האם להבהיר כי כל חייה דאגה לארון ספרים, לעידוד הילד בשאילת שאלות.

לומדי הדף היומי יודעים היטב חשיבותם של השאלות, שהרי כל הגמרא על 2,700 דפיה מעוגנים בשאלות, בויכוחים, בשקלא וטריא במחלוקות ילד כמו אדם מבוגר יכול להביע שאלה רק אם במוחו מעוגן יידע, הגמרא מתארת את רבי יוחנן אחד מגדולי חכמי התלמוד שמינה את ריש לקיש לימינו כדי שיהא בר פלוגתא שואל ומתוכח על כל רעיון שהעלה ר' יוחנן ובכך השתבחה התורה (בבא מציעא פד).

אנו יודעים ע"פ המחקרים כי "היצירתיות" שהיא אבי אבות החכמה, הבסיס האיתן ביותר של המחוננים היצירתיות קיימת בכ- 80% מהילדים עד גיל 5 לאחר מכן האחוז יורד לכדי 2%. רוב הזמן עד גיל 5 שוהה הילד במחיצת הוריו, היש להורים כלים, רעיונות עוצמה, מוטיבציה הקצאת זמן, חשיבה מעולה ורצון עז לפתח כישוריהם היחודיים של ילדיהם שלהם כדי לעודד אותם לפתח יוזמות ולהיות יצירתיים? לחשוב אחרת מהסביבה, להיות שונה ואיכותי, לאפשר מרחב מחיה ליצירתיות? שהרי הפוטנציאל קיים אצל ילדים רבים, ההורים צריכים לפתח להעצים ולהגביר את היכולת הטמונה בתוך הילד, ליצור סביבה מרתקת מענינת מושכת ומעודדת הילד לחשיבה יצירתית מעמיקה ושונה.

הקב"ה בורא ילדינו עם תשתית איתנה ויצוקה, עם פוטנציאל , עלינו ההורים לבנות על בסיס זה בנין לתפארת כמובן שישנם כלים מהותיים שאנו ההורים יכולים ללמוד אותם ליישמם כדי שילדינו בעלי הפוטנציאל, בעלי היכולת הפנימית יוכלו להפיץ יכולתם לעגן אותם היטב ולהיות יצירתיים מחוננים. אנסה להבהיר כמה כלים נפלאים אותם למדתי מילדי בהם המה משתמשים בבתיהם ובכך מטפחים ילדים מחוננים - נפלאים.

אין בביתם טלוויזיה, או אז יש זמן לכל, שפע מחקרים מוכיחים כי ילדים מבלים מספר שעות רבות מדי יום בצפיה בטלוויזיה, לא קראתי מחקר אחד המוכיח, כי צופי הטלוויזיה למיניהם (גם מבוגרים) הצופים במרקע שעות רבות הופכים לחכמים או לנבונים יותר, בביתם של ילדי בהם אין טלוויזיה מטפחים מחוננים, אצלם יש זמן לכל רעיון חינוכי, ערכי תורני חברתי והישגי, השעות הפנויות מהצפייה בטלוויזיה מוקדשות לתחומים נפלאים אחרים כמו יחס אישי, שיחה אישית עם כל ילד, קריאה משותפת עם "הקטנים" ועידוד הקריאה עם הגדולים יותר, הספריה בסלון המרכזי גדושה בספרות המתאימה לילדים ולנוער ובכך מוכיחים להם כי מקומם של ספרי הילדים באזור הביתי המכובד ביותר.

השיתופיות מרנינה ומגבירה את המוטיבציה האישית של כל אחד מילדי המשפחה לתרום את חלקו המרבי לכולם, שיתופיות בעריכת השולחן, בהכנת המזון, בניקיון הבית, ובהעלאת רעיונות לחדשנות ולכל יצירתיות לוקלית, הרעיונות של הצעירים מדהימים ומקסימים הם חשים שייכות משפחתית נפלאה, אמינות וגאווה משפחתית ובעיקר תחושת שייכות למשפחה.

כשהטלוויזיה אינה קיימת יש זמן להשתתף בחוגים ובשיעור תורה המתקיימים בשעות אחה"צ, הגברת תורה כבר בגיל צעיר מעודדת וזוקפת קומתם של הילדים אף נוטעת בהם אושר ושמחה בלימוד וברכישת השכלה, חכמה ודעת ילד הלומד בתוך רצון יגביר את איכותו השכלית והחכמה פורחת. הבית מקנה "במה" לכל ילד להביע רגשותיו תבונתו ומחשבותיו האישים ה"במה" פתוחה וערוכה לקבל גם כישוריו האישיים של כל ילד השרים הזמרים המנגנים הציירים האומנים הכותבים ובעלי היוזמה מקבלים במה להביע יכולתם.

שולחן השבת מהווה כלי נפלא לגיבוש משפחתי כל ילד מתבקש לומר דברי תורה מדי שבת ובכך כל המשפחה מאושרת דברי התורה הנאמרים כאמור מדי שבוע מחדדים את המוח, מאפשרים העלאת רעיונות אישיים מטפחים רטוריקה נפלאה ותרגול נהדר של דיבור, כאשר "הפה הוא צינור המחשבה" כדי שמשפט זה יקבל משמעות יש לאשפר לכל ילד להפגין דיבורו. חלק נפלא מהילדים אף כותבים דבריהם ובכך משפרים הם את איכות הכתיבה, אוצר המלים נפלא מדהים ומרתק.

ילדים המקבלים "במה" להפגנת כישוריהם, הם שמחים מאושרים ובעלי מוטיבציה להצליח, ילד שחש בביתו "חוויות של הצלחה" מקטנותו כאשר הבית מאפשר לו לבטא עצמו בכל תחום, להצליח, הרי הוא הילד הוא -מצליחן ומנסה להתמודד עם אתגרים חדשים, כך הופכים למצויינים ומחוננים. מרובים חגי ישראל, ככל שההורים מנצלים חגינו כדי להגביר תורה ולהאדירה בקרב ילדינו, ככל שכל חג ומועד הופך ללימוד מתוך חווייה, הרי קיים רצון עז ותחושה פנימית של עוד עוד הצלחה, עוד התמודדות, עוד חכמה המובילים למצויינות.

ימי ההולדת של כל ילד נחגגים בקרב כל המשפחה מדי שנה כולם שותפים בהכנות לקראת ההפתעה ובמהלך הערב מדי פעם מגוונים את החג האישי הפרטי הייחודי בדרכים מרתקות ומעולות.

היחס האישי קיים גם לגבי מתן פרס או שי לכל ילד בכל גיל בכך הופכת המשפחה לשותפה לכל ילד אישית וגורמת לגאווה משפחתית ולעדוד להצטיין באופן אישי. התחרות גם בין הילדים בונה חשובה ומרתקת, כאשר לרוב כל ילד טוב, מצויין, מחונן... בתחום אחר.

רבים חגי ישראל יש "חול המועד" ויש חופשים נוספים ממוסדות החינוך ומגני הילדים ככל שההורים מנצלים חופשים אלה למילוי "המצברים" השכליים והרגשיים היינו ככל שהחופשות הופכות לגיבוש משפחתי הרי מגבירים חכמה ודעת המשולב עם שמחה אהבה, כבוד ואושר.

לרוב מנצלים היטב את החופשות לטיולים בארצנו, בכך מוסיפים המון יידע על כל האתרים, מגבירים בכך מצוות "אהבת הארץ" והטיול כמובן מגבש את המשפחה ובונה תשתית עליה ניתן לבנות מצויינות. הטיולים המשפחתיים מאתגרים ומוסיפים שפע של חוויות, לעיתים גם כשאבא יוצא לטיול במקום עבודתו, הרי הוא יכול לצרף תמיד אחד מילדיו, וכמובן כל פעם מישהו אחר "זוכה" לאתגר חינוכי אישי מצויין זה.

ההורים "האחראיים" העיקריים לפיתוחם ולקידומם של ילדיהם להיות מצוינים - מחוננים בצעירותם, אבא ואמא גם אם הם עסוקים בעמלם, המה מיישמים הפתגם האמיתי הנכון והחכם "רק אדם עסוק יש לו זמן" הם מוצאים תמיד זמן לשיחה קריאה והאזנה לכל ילד, אך בעיקר לשבת מדי שבוע עם כל ילד וללמוד וללמוד וללמוד איתו, נכדי זוכים ללמוד עם אביהם מדי שבת דברי הגות מתוך תורה שבכתב ותורה שבע"פ משנה ואגדה הקטנים זוכים לסיפור מדהים מאמא כך הופך המוח למצבר חכמה המייצר מצויינות ויצירתיות.

המחשב המצוי ברוב הבתים מהווה כלי נפלא ללימוד, אך לעיתים מסוכן, כאשר השימוש בו נוטה לתחומים שאינם תומכים בחכמה כלל. ככל שההורים מקפידים על שימוש נכון חכם ואיכותי במחשב המצויינות פורחת.

מילדי הנהדרים למדתי כי תעשיית המצויינים תלויה בהם בהורים ככל שמשקיעים יותר זמן חכם ואיכותי כן זוכים למצויינות נפלאה.

 

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב