ואולך אתכם קוממיות
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

ואולך אתכם קוממיות 

מאת    [ 18/05/2009 ]
מילים במאמר: 859   [ נצפה 3684 פעמים ]

 
 

ואוליך אתכם קוממיות

בס"ד

ואולך אתכם קוממיות

(ויקרא כ"ו, י"ג)

ד"ר יחיאל שרמן

כתוב בחומש ויקרא (כ"ו, י"ג) "אני ד' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים מהיות להם לעבדים ואשבור מוטות עולכם ואולך אתכם קוממיות". מסביר רש"י- קוממיות = זקיפות קומה. יציאתכם מעבדות לחרות, מעבדים לבני חורין, יש בה משמעות עצומה ומעמיקה, יציאתכם מהשפלה, מדיכאון אל החופש צריכה לזקוף קומתכם, להיות גאים בעשייתכם.

הרש"ר הירש מבהיר המושג קוממיות, מצב נפשי שהגיע רק אחרי מתן תורה, שחרור מעול העבדות להיות חופשי בן חורין, אין לו אידיאל, אלא אם כן קיבלנו התורה ומצוותיה, בני החורין דרך התורה זוקפים קומתם לנצח, מעניק בדרך זו משמעות עמוקה של עצמאות וחירות. או אז ההליכה בקוממיות היא כנגד הכל ובכל התחומים. עם ישראל זכה בעצמאות ובגאווה מול הכוחות וכנגד הטבע, מול כוחות חברתיים ומדיניים.

 

התורה מלמדת אותנו כי גם לבן חורין יש צורך בתורה, בתכניות, באידיאלים, במסגרת, באוטונומיה עם גבולות, בחופש המלווה בקיום מצוות. אפשר לעשות לקיים ולבצע משימות רבות כבן חורין בדרך איתנה ומצוינת כאשר האדם "בקוממיות", בזקיפות קומה. זה מקנה לאדם ביטחון עצמי ללמוד להשכיל, להתקדם להתחדש ולבנות תהליכי שינוי מתמידים הנובעים מחשיבה מעמיקה ממצוינות ומיצירתיות.

 

האדם יכול לנצח בקרב אל מול אויב, ביתר שאת, בעוצמה ובנחישות אם קיימת בו האמונה בצדקות הדרך המלווה "בקוממיות" בזקיפות קומה. החשיבה, התחכום, בניית כלים ודרכים לא מקובלים, שונים ויעילים, ייעשו על ידי אדם בעל ביטחון עצמי ואמונה בעצמו וביכולתו.

 

תחושה של זקיפות קומה היא גורם עקרוני וחשוב בכל התמודדות עם דילמות, עם חדשנות ותהליכי שינוי מתמידים. ראש מערכת- מנהל שהוא מנהיג, רוצה למצות כישוריהם האינטלקטואלים של כל עובד, עליו לפתח בו קוממיות, אדם מוכן להתאמץ, להפעיל מוחו היצירתי, להקצות זמן לחשיבה רק אם הוא חש בזקיפות קומה. מנהל בית ספר יצליח בעמלו החינוכי החשוב רק אם ישלב את המורים בחשיבה, רק אם יקנה להם תחושת שייכות, כאשר אדם חש שהוא שותף להעלאת הבעיות, אך בעיקר שותף אמיתי למציאת הפתרון ואף לבניית תהליכים להגיע לתוצר הטוב והמיטבי, או אז הוא ישא על גבו מלוא האחריות להפעלת עוצמה אינטלקטואלית כדי למצוא, לאתר הפתרונות היעילים כדי להצליח.

 

החכמה קיימת אצל כל אדם, בכל מוח של כל עובד מצויה החכמה, המנהיג צריך ליצור קרקע בשלה, תשתית איתנה שתגביר את המוטיבציה להפעיל את הפוטנציאל הטמון במוחו ולהגיב. כאשר מקיימים דיון פתוח ואמיתי, כאשר מאפשרים העלאת דעות ושאילת שאלות כל הזמן, בכך הופכים את הציונים, הויכוחים לחלק מהותי ואמיתי של שותפות ותחושת שייכות, או אז האדם, העובד העמל חש זקיפות קומה, הוא ימצא פתרונות חכמים רק אם "הקוממיות" שבו פעילה ונמרצת. זקיפות קומתו של המנהל ושל המורה מחדדים בו היטב את האמונה בעצמו וביכולתו, אמונה זו מאפשרת למצות הלכה למעשה את כל כישוריהם החבויים והלא מנוצלים. אדם הניחן ביכולת ובכישורים אישיים, יוכל לבטאם במעשה היצירתי רק אם נכין לו הקרקע שבו הוא יוכל להתנסות ולתרגל כל חכמתו. הפוטנציאל הקיים אין בו ערובה לפעולות חכמה, רק אם מוציאים מן הכח אל הפועל את הטמון באדם, רק אם מתרגלים עוד ועוד כל יכולת הטמונה בנו רק אז היא תבוא לידי ביטוי.

 

אנו יודעים היטב כי החכמה והיצירתיות מצויים יותר אצל הצעירים, אך לא תמיד אנו מבחינים בהם, קורה לעתים קרובות שכל החכמה חבויה לה בתוך תוכו של הילד ואינה מתפרצת לה החוצה. צריכים הורים ומורים לשאול עצמם כל רגע, בכל עשייתם, בכל מפגשיהם עם הילדים, עד כמה הם פיתחו בהם "קוממיות", האם הם החדירו בילדים זקיפות קומה, כפי שציינו - תכונה זו גורמת לאמונה בעצמו וביכולתו האישית של הילד, לנסות, לפעול, ליצור, לחדש ולקדם כל רעיון.

 

זקיפות קומתו של הילד מחדירה את הביטחון להצליח, לנסות ולהצטיין. זקיפות הקומה של הילד תעפיל ותעלה כל עוד הסביבה תומכת, מעודדת ומפרגנת כאשר הילד זוכה לחיזוקים חיוביים כל הזמן, לכל אורך הדרך, הרי זקיפות הקומה משתפרת כאשר בונים קרקע יציבה של אקלים חיובי ומיטבי, כאשר האווירה בכיתה מלווה בחדוה, בגיל ובשמחה, או אז הילד חש בביטחון עצמי ובזקיפות קומה כדי לפרוץ קדימה ולהניע את המנוע האינטלקטואלי לנסיעה ארוכה אף במעלה ההר התלול. ילד זקוף מוכן להתמודד עם קשיים שבדרך, הוא ערוך להיכשל, אך זקוף הקומה הוא לרוב אופטימי, ואז הכישלון הופך לאתגר להצלחה. אף כי הכלל הצלחה גוררת הצלחה, הצלחה הנובעת מחוויות של הצלחה היא נכונה. אך "הקוממיות" מאפשרת לכל תלמיד לנסות ולנסות כל הזמן.

 

כאשר קיימת מסגרת של חוקים ותקנות, כאשר הסדר והמשמעת שולטים במערכת הסובבת את הילד, הריי המסגרת מגבירה דווקא את הביטחון העצמי ומעצימה יותר את זקיפות הקומה. ילד כמו כל אדם מבוגר אוהב סדר וארגון המשולבים במנהיגות סוחפת, משפיעה ומובילה.

 

תורת ישראל ל"בני החורין" יוצרת לנו מסגרת חוקים ותקנות, מצוות עשה ולא תעשה, מצוות שבין אדם למקום ובין אדם לחברו, חובה עלינו לקיים המצוות, להאמין בתורת ישראל הנצחית, שניתנה לבני החורין שיצאו ממצרים. אך בתוך "הגבולות" בתוך המסגרת של תפילות, בברכות ובלימוד תורה ישנם אופציות מדהימות של שאילתות, שו"תים והמון המון יצירתיות. ארון הספרים היהודי הוא הוכחה נצחית כי תורת ישראל היא נצחית ובכל דור, זקיפות הקומה - "הקוממיות" שבכל המצוינים המאמינים, גרמו להם לכתוב ולכתוב. 20% ממקבלי פרס נובל הם כידוע יהודים, שהגיעו לרמתם הגבוהה מאד בקנה מידה בינלאומי בגלל אותה קוממיות, זקיפות קומה איתנה ואמונה בכישוריהם. עלינו לטפח עוד ועוד כל הזמן את הילדים להיות הכי טובים, הם יעשו זאת רק אם נדאג לזקוף קומתם מעלה מעלה.

 

 

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב