דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סגנון הגב בשחייה, כפתרון לסובלים מבעיות נשימה - השחייה כאמצעי לשיפור הנשימה בחיי היום יום. 

מאת    [ 16/05/2009 ]

מילים במאמר: 573   [ נצפה 2384 פעמים ]

כולנו רוצים להיות בריאים, בעיקר ככל שאנו מתבגרים. נח לנו לחשוב שכאבים הם נחלת גיל הזהב, והיינו רוצים להימנע מלחוש אותם.
במאמר זה, הייתי רוצה להוכיח כמה עובדות:

o מנגנון הנשימה הינו אסופת שרירים, שאם נחזקם,ונקפיד לשמור על הטונוס שלהם, נשיג כושר, בריאות ויכולת לשלוט במתחים מנטליים.

o השחייה היא האמצעי היעיל ביותר להקניית כושר גופני, בעיקר למי שסובלים מבעיות נשימה.

o השחייה היא האמצעי היעיל ביותר לשיפור מנגנון הנשימה, לאור העובדה, שרב הפעילות מתבצעת עם הראש בתוך המים.

o השחייה מאפשרת מאמצים קשים, ללא נזקים פיסיים, בגלל איבוד משקל ומניעת עומס על מפרקי הגוף.

ברצוני להתייחס, בעיקר, לקבוצת האנשים הסובלים מבעיות נשימה, כמו חולי אסטמה, F.C, סטרידו, חולי לב, חולים ריאתיים ועוד, שיש להם מחסום פסיכולוגי ממאמץ גופני, שמא ייכנסו להתקף של תעוקת נשימה, ויידרשו לאשפוז. אין הם שוכחים שחובה עליהם לחשוף עצמם למאמץ גופני, אחרת ידרדרו ואיכות חייהם תפחת.
הכוונה למבוגרים וילדים, ואף לתינוקות, והמקום הנעים ביותר עבורם הוא המים.

בשנות השישים עלתה קרנו של שחיין ישראלי, אברהם מלמד שמו. הוא לא התכוון להפוך לכוכב על של אותם הזמנים, אלא הונחה ע" מורה לחנ"ג בבית ספרו לשחות על מנת לטפל במחלת האסטמה הקשה, ממנה סבל.
לימים היה לאלוף ישראל בסגנון הפרפר, והשיג מקום שישי באולימפיאדת טוקיו, אך לכל זכורה התמונה, שאפיינה את אברהם לפני כל תחרות. הוא היה נכנס למים בטרם זינוק, ומבצע צלילות ארוכות, תוך נשיפת אוויר בתוך המים. ראשו היה עולה על מנת לשאוף כמות מרבית של חמצן, ומיד היה נעלם במים, תוך ששרשרת בועות מלווה אותו. מבלי דעת, אוורר את ריאותיו. והכין אותן למאמץ הנשימתי, שבתחרות השחייה. מאז, החלו כולם מחקים אותו, וכיום אנו מלמדים את הילדים אותם תרגילי נשימה, כחלק בלתי נפרד של קורס להקניית מיומנות שחייה בסיסית.

הבריכה, ובעיקר הבריכה החמה בחורף, מפיגה מתחים ומפחיתה לחצים, מה שמאפשר מיקוד בפעילות הפיסית. התנועות המעגליות והארוכות, המאפיינות שחיינים לא מקצוענים, מכתיבות קצב אחיד, בטוח ויציב, ומאפשרות שליטה במנגנון הנשימה, תוך תכנון של המאמץ, להשגת כל מטרות הכושר הגופני.

סגנון הגב מתאים יותר מכל לאוכלוסייה עם צרכי נשימה מיוחדים. המנח ההוריזונטלי, עם מתיחת הידיים מעלה, מאפשרים מאמץ אירובי ואנ-אריובי במצב של ריאות מורחבות, הזקוקות לחמצן, ומוכנות להיפטר מכמות גדולה של דו תחמוצת הפחמן, על מנת להשיג מצב של אוורור, ושיפור יכולת נשימתית, לקראת מאמץ גבוהה יותר. לפיכך, יש לשלב בכל אימון תרגילי גמישות, בחגורת הכתפיים, ובחוליות הגב, על מנת לשמור על יכולת הסיבוב של היד כמעט למעגל שלם. אלו בשילוב עם חיזוק הרקמה הרכה באזור, הינם הפתרון הטוב ביותר למוגבלי נשימה, גם מהסיבה, שיכתיבו שליטה בהתקפי תעוקה. כמו בכל סגנון, ניתן גם על הגב להאט ולהאיץ לפי הצורך והיכולת, ללמד שימוש באינטרוולים, ספרינטים, צלילות מחד, ושילוב של קרשים, פולי, אטריות וכו' מאידך, ששחיינים מקצוענים משתמשים בהם בכל אימון, ואנו מחקים אותם.

להלן דוגמאות לתרגילי שחייה למוגבלי נשימה:

· דחיפה מהקיר על הבטן, עם הוספת עבודת רגליים חתירה, ללא הוצאת הראש מהמים, עד לתחושה של "צורך באוויר". לחזור על התרגיל כמה פעמים, ולנסות בכל פעם, להגיע יותר רחוק. כל כמה אימונים אפשר להוסיף עוד יציאה מהקיר.

· דחיפה מהקיר על הגב, עם הוספת עבודת רגליים גב, תוך השחלת הידיים ישרות מעבר לראש, ושילוב האצבעות, עד לנקודה שמאבדים תנופה. לחזור על התרגיל כמה פעמים, ולהשתדל להגיע כל פעם יותר רחוק.אפשר להוסיף כל כמה אימונים עוד יציאה, אך אפשר,גם, להקטין את המנוחה בין תרגיל לתרגיל.

אין לשכוח:

בכל תכנון ספורטיבי, יש להקדיש תשומת לב מרבית למערכת הנשימה. רובינו חושבים שחיזוק השרירים בחגורת המותניים, שרירי בטן וגב תחתון הם העיקר. זוהי טעות בסיסית. יש להקדיש לכל אלה תשומת לב, אך מעל לכל, יש לנשימה תפקיד מרכזי בבחירת סוג התרגילים ודרגת הקושי שלהם.

בהצלחה!
בעלת המרכז ההידרותרפי "גלגל הצלה" בכפר סבא, הפועל מאז 1996. מורה בכירה לחינוך גופני, בוגרת מכון "וינגייט" במגמת שיקום, בוגרת קורס מאמנים בכירים בשחיה ומדריכת "הליוויק" מוסמכת, בוגרת "שנקר" במגמת תדמיתנות, שחיינית נבחרת ישראל לשעבר. במשך שנים רבות הייתי בעלים של חברה לייצור סריגים. ב-1986 החלטתי לעזוב את עסקי הטקסטיל עם פרוץ המשבר הכלכלי בענף, והקמתי באשקלון, את המרכז ההידרותרפי הפרטי הראשון בארץ. במהלך השנים פיתחתי מודלים טיפוליים הידרותרפיים לשיקום מפרקי, והתמחתי בגב תחתון. מודלים אלו מיושמים במרכז בכפר-סבא תוך הצלחה לדחות ואף לבטל ניתוחים, באמצעות חינוך לתחזוקת גוף נכונה.
אתר: http://www.galgalhatzala.co.il
בלוג: http://lowbackpainhydrotherapy.blogspot.com/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב