דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


'פשע מאורגן'' - והדרכים להלחם בו 

מאת    [ 13/05/2009 ]

מילים במאמר: 1561   [ נצפה 5503 פעמים ]

 

דו"ח מבקר המדינה האחרון (2009) קובע כי המלחמה הכלכלית בפשע המאורגן "מגמגמת" ולא יעילה. למרות שחלק מראשי הפשע נמצאים בכלא, העסקים שלהם, הרכוש, הכסף ממשיך "לעבוד" בצורה שוטפת, כמעט ללא הפרעה.

יש אפשרות להלחם, להכניע את הפשע, אבל צריכים אמצעים, אנשים מיומנים, עקביות ונחישות - ותיאום. כאשר התיאום בין הגופים לא עובד - המכונה מזייפת. יש להשלים עם העובדה - שיש "פשע מאורגן" בארץ.

 

* מאת: עו"ד אברהם פכטר

 

דו"ח מבקר המדינה (2009), נותן דגש על המלחמה הכלכלית בארגוני הפשע - שלא השיגה את יעדיה ומטרותיה. בין היתר, מיפוי ורישום הנכסים שבידי הארגונים והמובילים הן בתחום הרכוש העסקי הכלכלי, כמו מסעדות, בתי קפה, ברים, דיסקוטקים, מגרשים, בתים וכו', שחלקם פועלים בכיסוי של עסקים חוקיים, והן בתחום הבעלות הפרטית, דירות, ווילות, מכוניות, עסקים של בני המשפחה. יש להדגיש בתחום זה - הכוונה לרכוש שיש בסיס להוכיח, שהושג כתוצאה מפשיעה.

בשנת 2003 החליטה הממשלה, להעמיד בראש סדר העדיפויות את המאבק בארגוני הפשיעה, ואכן נעשו שינויים ארגוניים, במשטרה ובפרקליטות ליישום ושיפור המאבק.

להזכיר לציבור, לאחר ניסיון ההתנקשות שנכשל בזאב רוזנשטין, במרכז תל-אביב, בה נהרגו ונפצעו אזרחים חפים, הכריז המפכ"ל דאז, אהרונישקי, כי נתן הוראה לרכז כל מאמץ ולתת קדימות מבצעית, למלחמה בפשע המאורגן, שעבר לשלבים של פיגועים המוניים, במקום חיסול ממוקד.

העולם התחתון נעשה אכזרי יותר, חיי אדם נעשו זולים יותר, ו"הקודים" של פעם, שלא פוגעים בנשים, ילדים ובוודאי לא חפים או אנשים שהיו במקרה בסביבה, לא נשמר יותר.

ההפקרות הזאת, מחייבת גישה שונה תקיפה והולמת יותר למלחמה בתופעה. כמובן, שאסור להתעלם מהצורך בתקציבים הולמים שהם המפתח להצלחה ביחד עם תכנית רב שנתית, תיאום בין הגופים ותמיכה ממשלתית.

כבר כתבתי על כך בעבר - אחד האמצעים העיקריים להצלחה, הקמת רשות ארצית למלחמה בפשע המאורגן. ברשות מרכזית זו צריכים להיות מיוצגים כל הגורמים הרלוונטיים, כמו: משטרה, פרקליטות, רשות המיסים, הרשות להלבנת הון, מע"מ, רשות לניירות ערך, ובעיקר תיאום בין כל הגופים, ללא מלחמות, אגו ופרסומת ותיאום מירבי בנושא מודיעין שטח, של כל הגופים.

מתברר מדו"ח המבקר שאין תיאום בין הגופים, למשל בין המשטרה ורשות המיסים, והרשות להלבנת הון. כאשר התיאום המרכזי לא עובד, לא פלא שהמכונה מזייפת.

בעולם הרחב ובמיוחד בארה"ב, הבינו כבר מזמן, כי אמצעי יעיל ביותר להכות בפשע המאורגן הוא בכספים וברכוש. כמובן שליד זה, הקימו גם את הרשות להגנת עדים - כדי לממן, לשמור על "עדי מדינה" שנתנה דחיפה יעילה מאד למאבק בפשע המאורגן.

גם בישראל הגיעו למסקנה זו - וחוקקו את חוק הגנת העדים, אך הוא עדיין לא מופעל ביעילות כי זה דורש תקציב, כוח אדם, ויעילות. כאשר אנו עומדים בפני קיצוצים תקציביים, בכל הגזרות, הפתרון יכול לבוא מהלאמת רכוש שהושג בפשע - למימון הצרכים של המשטרה והפרקליטות בנושא זה, אם יעשו זאת בצורה יותר נחרצת.

להזכירכם, את הגנגסטר האמריקאי, הגדול והמסוכן משיקגו אל-קפונה, הושיבו בבית סוהר ל-10 שנים, לא על מעשי רצח, שוד, פרוטקשן והימורים, אלא על התחמקות משלטונות המס. כלומר: המתקפה על הכסף הגדול - יעילה יותר מאשר הפרוצדורה הפלילית וזה כיוון שיש לתת לו עדיפות ומשקל יתר, ליד פעילות פלילית ומודיעינית שוטפת.

ליד הביקורת של המבקר יש לציין גם את ההישגים ההתקדמות והיעילות של המשטרה, בשנים האחרונות במעצר ראשי הפשע, שבחלקם נשפטו, הוסגרו לארה"ב, מחכים להסגרה וחלקם במעצר בשלבי משפט שונים. וכן הקמת יחידה מיוחדת בנושא זה (443) - שעדיין לא הוכיחה הישגים רבים בשל בעיית התיאום בין כל הגופים.

גם המלחמות הפנימיות, החיסולים הממוקדים, עושים את שלהם, אבל בתחום זה לא נשאר חלל ריק להרבה זמן. הכסף הגדול בתחום הפשע קורץ ומושך כך שעל כל חייל או אישיות פשע שנהרג צצים חדשים, דבר המחייב מלחמה שוטפת ועקבית.

 

ההיסטוריה של הפשע המאורגן - והצעה לדרכים להלחם בו

המונח פשע מאורגן - עולה לכותרות, כשיש אירוע פלילי גדול כמו חיסול, או ירי בחוצות העיר, ועכשיו גם בעקבות דו"ח מבקר המדינה.

למונח "פשע מאורגן" - הוסיפו גם את המונח "משפחות פשע" - בשל הסיבה העובדתית שאכן מספר משפחות הפזורות בכל הארץ דוגמת ירושלים, לוד-רמלה, ת"א והסביבה, חיפה, נהריה והצפון - נשלטות על בני משפחה אחת, המובילות את הפעילות הפלילית באזור, ביד רמה ובזרוע נטויה של אלימות ואפילו לא בוחלים גם בחיסולים ממוקדים.

יתירה מזאת, אם בעבר הרחוק, המאבקים הפנימיים במשפחות הפשע, הסתיימו בחיסולים פיזיים של "יעדים" ידועים למשטרה כמו פליקס אבוטבול, או בחיסולים נוסח "כיפה אדומה" - של מובילי פשע או חיילים מתחרים - הטרנד האחרון נעשה מסוכן ואלים יותר. לא ירייה בודדת של מתנקש עם כובע גרב או אופנוען אלמוני, או מתנקש קר רוח, שנכנס לבר/פאב בגלוי, כפי שקרה באילת, ויורה בבעל המקום מסתלק ועדיין לא נעצר.

הנטיה לאחרונה - לעבור לחומרי נפץ, תוך פגיעה סביבתית בלי להתחשב, באזרחים תמימים שמסביב וזאת בשל העובדה, שהיעדים המבוקשים, נוסעים במכוניות משוריינות, גרים במתחמים מוגנים והולכים למסעדות עם שומרי ראש חמושים.

התוצאה - פיגוע יכול להתבצע בנוסח, החמאס והג'אהד - בלי להתחשב בתוצאות ובלי רגישות לאזרחים נשים וילדים. זריקת הרימון למגרש המכוניות בחיפה בו נרצח זוג צעיר שבא לקנות מכונית - הוא בבואה לאכזריות והאטימות של המבצעים ושולחיהם. על המשטרה ביחד עם כל זרועות החוק, להתעורר ומייד בטרם יהיה מאוחר מדי והנושא יצא מכלל שליטה.

משך שנים רבות, המשטרה התעלמה, מכל הרמזים והעובדות שהצביעו על קיום בסיסים פעילים של פשע מאורגן. מספר וועדות חקירה וועדות ציבוריות הוקמו בנושא, הידועה ביותר היא וועדת עו"ד שמרון בשנות ה-70, ומסקנתה היתה חד משמעית, יש בסיס ואלמנטים ברורים של פשע מאורגן ומשפחות פשע - השולטות בשלב זה בתחומים אזוריים בלבד. תחומי העיסוק העיקריים הם סמים לסוגיהם, פרוטקשן, הימורים בארץ ובחו"ל, זנות, סחר בנשים, הלוואות בריבית, סחיטה ואיומים ועוד תחומים נוספים שיש בהם הרבה כסף.

לציין - לפי הערכות זהירות - כל שנה מגלגלים עסקי הפשע המאורגן - מיליארדי שקלים ומיליוני דולרים מתחת לאפם של כל שלטונות החוק, משטרה, מס הכנסה, מכס, מע"מ, משטרת הגבולות, ויתר זרועות ביצוע החוק.

בארה"ב, שם הפשע המאורגן, חגג משך כמה עשורים, נעשו מאמצעים רבים להלחם ולמגר ולמרות הצלחות מרשימות, עדיין רחוקים מהצלחה כוללת. כשראו השלטונות - שהם מפגרים אחרי הפשע - הם שינו שיטות טקטיקות ושילבו במלחמה גם את ה-I.B.F - כלומר את השב"כ, כדאי לחשוב על כיוון זה גם אצלנו.

החוק החדש מ-2003 "חוק המאבק בארגוני פשע" - אינו מספק תשובה מספקת למלחמה בפשע המאורגן, ובמיוחד בנושא חילוט נכסים שהושגו בפשע.

מה שיש לנו היום בארץ, יש בהם כל האלמנטים של "פשע מאורגן" וכך צריך להתייחס לזה.

לאחרונה, היתה התעוררות בנושא לנוכח האירועים בשטח, עד שהשר לביטחון פנים ומפכ"ל המשטרה הכריזו על מלחמת חורמה בתחום, וכמטרה עליונה ומיידית, ובהחלט זה הכיוון הרצוי. כדאי לזכור: "הפשע המאורגן המודרני" - רחוק ממלחמת כנופיות נוסח שיקגו או סחר בוויסקי לא חוקי. כיום תחומי ההתעניינות הן חברות לגיטימיות, סחר מדינתי ובינלאומי, השקעה בבידור, בחברות הקלטות, ברשתות מסעדות, השקעה בהיי-טק ובניירות ערך, בארץ ובחו"ל. וזאת בנוסף לתחומים הקלאסיים של הימורים, זנות, סמים, סחר נשים, סחיטה ופרוטקשן.

הדרך היעילה והבטוחה שהוכיחה עצמה, גם בעולם ובמיוחד בארה"ב, החל בהרשעתו של הגנגסטר הידוע אל-קפונה בעבירות מס הכנסה ועד לרדיפה והרשעה ברצח של ראשי המשפחות בניו-יורק, ע"י "עדי מדינה" מתוך המשפחות, האזנות סתר, החדרת סוכני חרש ותרגילי "עוקץ" למיניהם, כולל החדרת "סמויים" (כפי שהראו בטלויזיה בתכנית עובדה).

גם בישראל הבינוי, שזה הכיוון הנכון והרצוי ומתחילים לשתף פעולה עם שלטונות המס, והיחידה להלבנת הון, חילוט כספים ורכוש כמו מכוניות, בתים, מגרשים, חנויות וכו', שניתן להוכיח שהושגו בכספים מפשע. נושא זה עדיין מגמגם, כפי שמצא המבקר בדו"ח האחרון.

כאשר החליטו הגופים אוכפי החוק - לגשת לנושא בצורה מסודרת ורצינית, נולד חוק מאבק בארגוני פשיעה התשס"ג-2003.

ואלה עיקרי החוק: "ארגון פשיעה" - חבר בני אדם, מאוגד או בלתי מאוגד, שפועל בתבנית מאורגנת - לעבור עבירות שנחשבות כפשע.

לגבי פעילים בארגון פשיעה - הרי מי שעומד בראש ארגון פשיעה - דינו עשר שנים (סע' 2 לחוק). סע' 5 לחוק מאפשר חילוט רכוש לאחר הרשעה בפלילים, רכוש שהושג בפשיעה.

לגבי עבירות שהעונש עליהן קבוע בחוק 20 שנים גם העונש על העובר אותו מבין חברי ארגון הפשע המנהלים היועצים - גם הוא 20 שנה.

עינינו הרואות - יש תזוזה רצינית לכיוון המלחמה בפשיעה המאורגנת - אך הדרך עוד ארוכה. כל הנושא של חילוט רכוש שהושג בפשע - רחוק מפתרון מהיר, מאחר והוא דורש הוכחות ברורות על רכישה, אחזקה ובעלות - וגם העבריינים ויועציהם לא נולדו אתמול ויש מספיק תרגילים להבריח רכוש בארץ, בחו"ל, להלבינו ולהעלימו בעסקאות סיבוביות.

אך ללא ספק - יש התקדמות ובכיוון הנכון ורק הזמן יוכל לאשר אם הרשויות יצליחו במאבק, וכפי שציינתי כבר לעיל לא ירחק היום ויצטרכו להכניס תיקונים לחוק כדי להתאימו למציאות המשתנה ומתן כלים חדים יותר לזרועות האכיפה לביצוע המשימה.

הרצל קיווה בתמימותו שנהיה מדינה נורמאלית עם גנב יהודי והנה עברו 61 שנה. למדנו מהר, התקדמנו בקצב מהיר ויש לנו מדינה עם כל בסיסי הפשע כמו באירופה. מה שנשאר - זה להרים את הכפפה ולצאת למלחמת חורמה בפשע המאורגן.

 

נקודות למחשבה:

א. לצד גורמי האכיפה, יש חשיבות רבה לפעילות בתי המשפט ועזרתם למלחמה בפשע. זה אומר: טיפול מהיר בתיקים, ענישה כבדה ואומץ לב שיפוטי.

ב. מאחר והיום הפשעים מקושרים ומבוצעים בו זמנית, במספר ארצות, לרבות עבירות באמצעות המחשב, האינטרנט ואי-מייל, יש לעדכן החקיקה בהתאם, לרבות האמנות הבינלאומיות.

ג. הסגרת עבריינים לשיפוט בחו"ל, כמו ארה"ב, היא חיונית ולפעמים מתבקשת מכורח הנסיבות.

ד. ואם צריך לתקן החוק ולהכניס שינויים בפרוצדורה, כדי להילחם בפשע ובחילוט נכסים, יש לעשות זאת בהקדם.

ה. אם התקציב החדש "יקצץ" במשטרה, זה יפגע קשות במערך הלחימה בפשע ובביטחון הציבור.

ו. ככל שהתקציב למשטרה יורד - התקציב בעולם הפשע עולה משנה לשנה, (מדובר במיליארדי שקלים במזומן) והם מובילים על השוטרים בטכנולוגיה, אמצעים וכח אדם.

ז. הציבור, הממשלה, הכנסת, לא יתפלאו שהפשע יתגבר ויחמיר. סיסמאות והצהרות לא עוזרות - רק תקציבים וכח אדם מיומן.

הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות ופרשן משפטי בהווה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב