דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קוק שוקי נ' עומר שמאי הכהן ואח' 

מאת    [ 11/05/2009 ]

מילים במאמר: 398   [ נצפה 3230 פעמים ]

ת"א 23976/07, קוק שוקי נ' עומר שמאי הכהן ואח'

כב' השופטת ניב ריבה


30.04.2009

העובדות:
1. התובע (להלן: "קוק") הינו בעלים של "סטודיו שוקי קוק" לצילום ועיצוב תדמיתי. "סודוך" היא רשת מזון מהיר המכינה סנדוויצ'ים וטוסטים (להלן: "סודוך"/"הרשת"). הנתבע 2, (להלן: "שלמה") הינו הבעלים של הרשת ובעל סימן המסחר הרשום "סודוך" (להלן: "סימן המסחר"). הנתבע 1 (להלן: "עומר") הינו אחד הזכיינים ומנהלם של 2 מסניפי הרשת.
2. קוק הכין עבור הנתבעים פלקטים שונים ופליירים. לימים, הסתכסכו הצדדים וכשהחליטו הנתבעים להחליף את הפלקטים בשלטים קבועים ומוארים, לא פנו אל קוק אלא יצרו אותם בעצמם. השלטים המוארים דומים לפלקטים שהוכנו על ידי קוק, למעט שינויים קלים. בשלטים אלו, לא הופיע שמו של קוק. קוק הגיש תביעתו זו כנגד הנתבעים בטענה כי הפרו את התחייבותם, הרשומה על כל הצעת מחיר שהעביר אליהם, ליתן לו "קרדיט" עבור יצירתו. הנתבעים הגישו כנגד קוק תביעה נגדית בגין כתבה שפרסם באינטרנט בעת ששכרו את שירותיו, בגין הפרת סוד מסחרי של הרשת.

החלטה:
1. על מנת שתקום זכות יוצרים ביצירה, עליה להיות מקורית, יצירתית ובעלת ביטוי מוחשי. הואיל והנתבעים חלקו על טענת קוק כי יש לו זכויות יוצרים בפלקטים, יש לבחון בראש ובראשונה, מהן זכויותיו. לאור הוראות המעבר בחוק זכות יוצרים, התשס"ח-2007, המסגרת הנורמטיבית לדיוננו מצויה בחוק זכות יוצרים, 1911 (להלן: "חוק זכות יוצרים") ובפקודת זכות יוצרים (להלן: "הפקודה").
2. יצירה אומנותית היא יצירה המוגנת בדיני זכויות יוצרים והיא כוללת בתוכה עבודת צילום. ס' 5(1)(א) לחוק זכות יוצרים הינו הסדר ספציפי, הקובע את זכות הבעלות הראשונה על זכות יוצרים ככל שמדובר בצילום מוזמן. הצילומים נעשו לפי הזמנה ושולמה התמורה בגינם. בשל האמור לעיל אין לקוק זכות יוצרים בצילומים.
3. האם קיימת לקוק זכות יוצרים בפלקט? 'זכות ההורות'. בעניינינו מדובר בצירוף צילומים של סנדוויצ'ים ונקניקים המהווים תפריט מסחרי. בהעדר ראיה פוזיטיבית לנוהג המקובל, נקבע, כי התובע לא הרים הנטל המוטל עליו להוכיח קיומו של נוהג לציון שם הצלם. כן נקבע, כי בשינוי צבע הרקע, לא היה בכדי לפגוע בכבודו או בשמו של קוק.
4. התביעה הנגדית. בכתבה באינטרנט צוין בכותרת: "סטודיו "שוקי קוק" נבחר לבצע את בניית הזהות התדמיתית של רשת דוכני המזון "סודוך". בצד שמאל הופיעה צילום של סנדוויץ וטוסטר, בשילוב הסימן המסחרי של "סודוך".
5. אין בכתבה "גזל סוד מסחרי", פגיעה במוניטין, לא הוכח נזק בגין הצגת מצגי שווא ולא הוכחה התעשרות שלא כדין. התובעים לא השכילו להראות את הנזק שנגרם להם בגין התיאור הכוזב. על כן דין טענתם בעניין זה להידחות. כך גם לגבי טענת ההפרה המתייחסת להפרת סימן המסחר. התביעה הנגדית נדחית.


את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב