דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


התחליף למשוב השופטים 

מאת    [ 16/06/2006 ]

מילים במאמר: 731   [ נצפה 5364 פעמים ]


בקרוב ימלאו עשר שנים להעלאת הרעיון לקיים את משוב השופטים. ההחלטה העקרונית לקיום המשוב התקבלה עד בתקופת כהונתו של עו"ד דרור חטר ישי ראש הלשכה הקודם, ובוצעה,במתכונת וולגרית ויחצנית לטעמי בתקופת מחליפו, היו"ר הנוכחי. השנה החליטה הלשכה לוותר על המשוב מתוך רצון עז לראות את השופטים נוטלים חלק בכנס הלשכה [ועל חשבון חברי הלשכה]. למרות שהמשוב יצר שינוי עצום בהתייחסות לתפקיד השיפוטי, לא הייתה לו השפעה מעבר לכך ויש להודות בעובדה זאת.

בניגוד למחאות שהושמעו ביחס לביטול המשוב,אני סבור כי כיום יש למשוב תחליפים טובים יותר. יש לזכור כי בשנת 1996 לא עמד לרשותנו חוק חופש המידע ומהפכת המחשוב בבתי המשפט הייתה בחיתוליה. כיום מתפרסמים באתרבתי המשפט כל החלטה וכל פסק דין ולו השגרתיים ביותר.ברשות הנהלת בתי המשפט וכן באמצעותה,ברשות הציבור, מצוי מידע ובסיס נתונים עצום, שכלל לא עמד לרשות מערכת בתי המשפט ב1996 ובוודאי שלא היה נגיש לציבור .

כיום ניתן לדעת בנקל כמה תיקים הועברו לכל שופט, כמה מהתיקים הסתיימו בפשרות ,כמה ישיבות הקדיש השופט לכל תיק ובממוצע ,כמה פסקי דין ענייניים נתן השופט ומה היה משך הזמן הממוצע בין סיום הדיון בתיק ומתן פסק הדין. ניתן כיום גם ללמוד על דרך פסיקת כל שופט,האם הוא מחמיר בענישה, האם הוא נוטה חסד לפרט או לתאגידים הגדולים ועוד.בכך בוודאי לא מיציתי כלל את הידע שביכולת המערכת להעמיד לרשותנו .

לפני מספר ימים היה לי ויכוח קל עם חבר למקצוע. בעוד שאני סברתי כי שופט פלוני כבר פרש זה מכבר ממערכת המשפט, טען חברי כי השופט הוותיק והחביב עדיין מכהן. בדיקה מזורזת באתר בתי המשפט גילתה כי אכן השופט עדיין מכהן ובשנה האחרונה אף כתב 4 פסקי דין, שהיקף כל אחד מהם אינו עולה על 4 עמודים!. בעבר לא הייתה לנו כל דרך לברר מידע זה. תקוותי שהשופט מצוי בקו הבריאות ואין לתלות את הפריון הדל במצב בריאותו הלקוי.

לא רק את יעילות השופט ניתן למדוד,אלא גם את איכות החלטותיו ופסקי הדין שלו ,את רמת ההנמקה בכתיבתו ,מספר הערעורים המוגשים על החלטות השופט וכמה מהערעורים מתקבלים . אנו יכולים לדעת כמה ימים בשנה נכח השופט בבית המשפט ,כמה ישיבות קיים, ואיך מתבטאת תפוקתו ביחס לחבריו לעבודה.

אין לי ספק כי אנשי מקצוע יוכלו בנקל לקבוע פרמטרים ברורים לבחינת איכות עבודתו של שופט. קיימים די נתונים על מנת לעשות צדק עם השופטים גם במקרים חריגים. כך למשל אם נדרש שופט להחליט בתיקים גדולים ומורכבים ביותר ,ניתן לבחון נתון זה לאור מספר הישיבות לשמיעת הוכחות שקיים השופט. ניתן גם להשוות את תפוקת עבודתו לאורך שנים ובכך לתקן כל עיוות בנתונים.

הציון שניתן יהיה להעניק לשופט על סמך מדדים אובייקטיבים,לרבות בדיקה אובייקטיבית על ידי אנשי מקצוע ביחס לאיכות החלטותיו, עדיף לאין שיעור על הציון הניתן לשופט במשוב השופטים, שכן הוא נסמך על נתונים אובייקטיביים ולא ניתן לטעון ביחס אליו כי הוא מבטא רק פופולאריות של השופט,או שנבע מהתארגנות נקמנית נגד שופט פלוני, או ממניפולציה אחרת.

כאן תישמע, בוודאי, הטענה לפיה בדיקה כזו אינה יכולה למדוד את כישוריו של השופט בתחום יחסי האנוש. מאז ומעולם סברתי כי החשיבות המיוחסת לנושא המזג השיפוטי הנה מוגזמת ולרוב המוחלט של השופטים, גם לפחות טובים, יש מזג שיפוטי נאות. מכל מקום כיום קיים מוסד נציבות תלונות הציבור על שופטים ומוסד זה יכול לטפל בכל תלונה על התנהגות השופטים באופן יעיל בהרבה מהמשוב.

מבחינה אופרטיבית ברור שבדיקת איכות תפקוד השופט על בסיס מדדים אובייקטיביים אפשרית ואף כרוכה בהוצאות ומאמץ ארגוני קטנים בהרבה מאשר ארגון המשוב. כל שנדרש מלשכת עורכי הדין הוא לבצע משימה זו ולהקדיש לה את המשאבים הנדרשים. אם תצליח הלשכה לרתום למאמץ גם את הנהלת בתי המשפט הרי שבכך תושג פריצת דרך אמיתית.

הבעיה האמיתית תהיה בשלב הסקת המסקנות. ללא כל מאמץ ניתן גם כיום לאתר בכל בית משפט מספר שופטים שנשחקו כליל ואשר הפסיקו למעשה לתפקד.למרות עובדה זאת לא נעשה דבר בעניינם ולא אתפלא אם ימונו לאחר פרישתם לשופטים עמיתים על מנת "לייעל" את עבודת המערכת [רעיון הבל שאיני מבין כיצד הצליחו להעבירו בכנסת]. בעיית היסוד הינה שלא ניתן כיום להעביר שופט מתפקידו בשל העובדה שכבר אינו מתאים לתפקיד. כל העברת שופט מתפקידו משמעה הדחה וצעד של הדחה הוא צעד מרתיע.

מי שמשלם את המחיר הוא הציבור וכן קבוצת השופטים עליה מוטל נטל כמעט בלתי אנושי של עבודה. בעיית מערכת המשפט אינה ביחס הכללי שבין מספר התיקים למספר השופטים, אלא בעובדה שחלוקת הנטל בתוך המערכת אינה מאוזנת ואינה צודקת.

הכנסת ומערכת המשפט חייבים להתגבר על הרתיעה מעיסוק בנושא. יש להעלות על סדר היום את בעיית השופטים שאינם מסוגלים יותר לעמוד בדרישות המערכת ולעשות הכול על מנת לסייע לשופטים אלו לפרוש ממנה בכבוד.יש להוסיף לחוק סעיף קטו ופשוט לפיו ניתן להעביר שופט מתפקידו אם אינו מתאים לכהונה שיפוטית .











עו"ד משה גולדבלט



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב