דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


7 עצות לטיפול פסיכיאטרי יעיל 

מאת    [ 10/05/2009 ]

מילים במאמר: 686   [ נצפה 2525 פעמים ]

טיפול יעיל אצל פסיכיאטר- 7 עצות להחלמה מהירה

מעטים האנשים האוהבים ללכת אל רופא. למרות הידיעה שכאשר מרגישים בחולשה, חום ושיעול, יש צורך ללכת אל רופא המשפחה, מעטים האנשים שאכן יעשו זאת, אלמלא היו זקוקים לחופשת מחלה. מעטים אף יותר הם אלו שאוהבים ללכת אל פסיכיאטר.
ההחלטה לפנות אל פסיכיאטר לשם טיפול רפואי כרוכה בויתורים רבים לכאורה מצד המטופלים. ראשית עליהם לוותר על תחושת השליטה בחייהם ובמצבם הנפשי, שנית עליהם להחליט שהם זקוקים לעזרה והם לא יוכלו לעשות זאת לבד ולבסוף, עליהם להודות כלפי חוץ שהם בבעיה ולפנות אל טיפול פסיכיאטרי. החלק האחרון הוא להחליט מי הפסיכיאטר שאליו יפנו. ההחלטה יכולה להיות לפנות אל פסיכיאטר במרפאה פרטית או ציבורית, פסיכיאטר גבר או אישה. גם בחירת מיקום מושבו של הפסיכיאטר יכלל בשיקולים לבחירת איש המקצוע- האם יהיה זה בקרבת מקום המגורים או שמא, רחוק ממנו.

המטרה שלשמה פונים אל הפסיכיאטר היא משותפת הן למטופל והן לפסיכיאטר. המפגש בין פסיכיאטר למטופל כולל את האינטרס של שני הצדדים. האחד הפסיכיאטר כאיש טיפול מעוניין שהטיפול יהיה קצר, יעיל, מהיר, ללא סיבוכים. לכאורה זהו האינטרס של כל מטופל. כיצד להגביר את היעילות של הטיפול הפסיכיאטרי?






    • טיפול רפואי יעיל מחייב הצמדות לטיפול - פסיכיאטר הוא רופא. כמו כל רופא, גם הפסיכיאטרים מטפלים בעזרת תרופות. התרופות המודרניות יעילות,בטוחות ועם תופעות לוואי יחסית מועטות, אם בכלל. יחד עם זאת, על מנת שהתרופות ישפיעו והטיפול יהיה יעיל יש לקחת את התרופות. הטיפול יכול להיות מאוד יעיל אולם התרופות לא ישפיעו אם המטופל לא יקח אותן מדי יום.

    • סבלנות - סבלנות אינה מילת קסם המיועדת לעולים חדשים. התרופות המשמשות לטיפול בהפרעות רגשיות ונפשיות פועלות לאט בגלל המנגנון שהן פועלות. אין תרופות המשפיעות תוך ימים ובטח שלא תוך שעות. במקרה הטוב התרופות משפיעות תוך מספר שבועות ושיא ההשפעה יכול לקחת אף חודשיים. ידיעה מושכלת מראש תגביר את הסיכוי שהטיפול ילקח וההפרעה תחלוף.

    • מעקב פסיכיאטרי תקופתי - לטיפול פרטי יש יתרונות וחסרונות, כך גם לטיפול פסיכיאטרי במרפאה ציבורית. העלות הכספית של מעקב תקופתי יכול להיות משמעותי ביותר. פסיכיאטר הוא איש מקצוע ורוב הפסיכיאטרים לא יזמנו אותך לפגישות מעקבה אלמלא היה צורך אמיתי בכך. נכון הוא שהתרופות עובדות רק לאחר מספר שבועות אולם הפגישות בתחילת הטיפול יותר תכופות על מנת להעריך את התקדמות ההפרעה (האם יש החמרה), להעריך את תופעות הלוואי במידה והן קיימות ולנסות להתאים מינון מיטבי בהתאם לחומרת ההפרעה.

    • טיפול משולב- ישנם גורמים רבים המשפיעים על הרווחה הנפשית של המטופל. המרכיב הביולוגי התרופתי הוא רק אחד מהם. לעתים קרובות טיפול באמצעים נוספים בין על ידי פסיכולוג (טיפול פסיכולוגי שיכול להתבצע בשיטות שונות, החל מטיפול פסיכולוגי דינאמי,טיפול פסיכולוגי קוגניטיבי התנהגותי, טיפול פסיכולוגי קצר מועד או טיפול פסיכולוגי ארוך מועד), טיפול בשיטות הרפייה או היפנוזה, טיפול זוגי או טיפול באומנות יכולים להקל על המצוקה. העיקר לשמור על ראש פתוח לשיטות טיפול נוספות.

    • הפניה לאישפוז פסיכיאטרי- מעטים המקרים שמטופלים מופנים על ידי הפסיכיאטר לאישפוז פסיכיאטרי. יחד עם זאת ישנם מצבים המחייבים מהלך כזה. כאשר הפסיכיאטר מפנה אל המטופל לאישפוז אין המשמעות שהפסיכיאטר "מעניש" אלא שישנם מצבים שזקוקים לשיטות טיפול אחרות שאין אפשרות להשיגן במסגרת של טיפול מרפאתי.

    • לגייס תמיכה מהסביבה - חלק ניכר מהתחושה של חוסר אונים היא ההרגשה שאתה לבד במצבך ואין לך תמיכה. גיוס בני משפחה שיעזרו לך לעמוד במשימות שהן חלק מהטיפול הפסיכיאטרי יוכל לעזור לך להגיע למטרה- ההחלמה.

    • הפרדה בין טיפול להליכים משפטיים - אנשים רבים פונים אל פסיכיאטר בעקבות אירועי טראומה כגון תאונות דרכים ומריבות משפחתיות או הסתבכות בחובות. אמנם הפסיכיאטר הוא איש טיפול, מחויבותו היא לטיפול ולמה שיהיה מיטבי למטופל מבחינת חזרתו לתיפקוד היומי. הפסיכיאטר מעוניין שהמטופל שלו יחזור לתיפקוד מיטבי ואילו הליכי תביעה עלולים לקבע את הנכות התיפקודית הרפואית. פסיכיאטר מטפל לא יוכל לערוך חוות דעת פסיכיאטרית לצרכי תביעה מכיוון שתפקידו כמטפל עלול לפגום בחוות דעת זו. המטופל הנבון יראה בפסיכיאטר מטפל כדמות טיפולית ואת ענייניו המשפטיים יסדיר דרך איש מקצוע אחר, על מנת למנוע ניגוד עניינים.

לסיכום: טיפול פסיכיאטרי מיטבי דורש שיתקיימו יחסי אמון בין הפסיכיאטר לבין המטופל ובני משפחתו. יש להכיר בכך שהטיפול הפסיכיאטרי הוא טיפול רפואי לכל דבר. בניגוד למחלות "גופניות" שהטיפול בהן מצריך שילוב של טיפול תרופתי ומנוחה, טיפול פסיכיאטרי מחייב למרבה האירוניה, בנוסף על הטיפול הרפואי גם גישה אקטיבית. הצמדות לעצות שמניתי הם המפתח לטיפול פסיכיאטרי יעיל ולחזרה מהירה לתיפקוד רגיל.



ד"ר חיים שם דוד,פסיכיאטר מומחה. מורשה לאיבחון וטיפול פסיכולוגי באמצעות היפנוזה, עורך חוות דעת פסיכיאטרית לצרכים שונים:נכות נפשית,ביטוח לאומי,צוואות,אפוטרופסות ועוד.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב