מה עדיף דורון או מלחמה?
דף הבית  >> 
 >> 
הרשם  |  התחבר
מאמרים

מה עדיף דורון או מלחמה? 

מאת    [ 09/05/2009 ]
מילים במאמר: 804   [ נצפה 1756 פעמים ]

 
 
המפגש בין יעקב לעשו- עמד תמיד לנגד עיניהם של חכמים בפוגשם עמים אחרים, מהתנהגותו המנהיגותית של יעקב אל מול עשו ניתן ללמוד פרקי מנהיגות אל מול "אויב" כאשר אינך יודע מהם בדיוק כוונותיו, למה הוא חותר, מה יגיד במפגש?
על כן יעקב עשה מעשה חכם ביותר כאשר הוא הכין למפגש זה כמה אלטרנטיבות , העיקר והחשוב ביותר- ליישם את היעד , את העיקר את המטרה לשמה הגיע. יעקב רצה להגיע לארץ המובטחת לשוב אל מולדתו שלו כפי ההבטחה שקיבל מהקב"ה. יעקב המנהיג הבין כי למרות ההבטחה - עליו לנקוט בצעדים שונים ומגוונים כדי ליישם הלכה למעשה הבטחה זו. עליו להתנהג כמנהיג, בנחישות, בהעזה, בחכמה , בעצמה מתוך אופטימיות כדי לשוב אל ארצו ומולדתו.
יעקב הכין עצמו לשתי אפשרויות- מחד למפגש שכולו פיוס ואהבה , כבוד וחדווה לכך הוא הכין דורון- מתנות בשפע כדי לקבל את עשו בגיל ובשמחה, לא די במתנות גם המפגש הכיל התרפסות וביטויים של אדוני... ועוד- כדי לפייס היריב.
יחד עם זאת הכין עצמו יעקב ואת כל משפחתו למלחמה שמא יצטרך הוא להילחם כנגד עשו, הכול כדי להגיע כאמור בחזרה למקום מגוריו- למקום לידתו, לארץ ישראל. היעד היה ברור וחשוב ליעקב ולמשפחתו , ועל כן הכין הוא גם מצב של מלחמה.
האופציה הנוספת אותה הכין- היא התפילה- כדי ש-ד' ינחה אותו בעצה טובה, באיזו דרך להשתמש בדורון בהתפייסות או במלחמה.
צריך כל מנהל שהוא מנהיג ללמוד ממפגש זה של יעקב ועשו , מתכונותיו של יעקב- כי תמיד יש להתכונן לשתי אופציות : רוגע , שלום התפייסות אך להיות ערוך ואיתן למצב של מלחמה , במצב זה יש לפעול במלוא הכוח והאנרגיה כדי לנצח. לא לדבר יותר מדי בדרכי שלום והתרפסות כאשר הצד השני - רואה בזאת חולשה . כאשר יוצאים למלחמה - הרי יש לפעול בדרך חכמה מתוכננת ויעילה .לשתי האלטרנטיבות יש להתכונן היטב , שתי הדרכים חייבים להיות במצב "היכון" כל הזמן , כל עוד ישנם מפגשים בדרך. עימותים וחששות אל מול אויבים או שונאים.
מיעקב אבינו המנהיג צריך ללמוד- מבחינה פוליטית , מדינית וגם מבחינה חברתית וקהילתית. פעמים על המנהיג לנסות לשכנע מונהגיו בדרך פייסנית רגועה ואנושית ופעמים יש לנקוט בדרך ה"מלחמה", בעקשנות ובעוצמה - כאשר אתה ואנשיך מבינים היטב שדרכך המלחמתית היא המתכונת הנכונה והצודקת כדי לנצח.
כך צריך לנהוג כל מנהיג - שמתחתיו נמצאים מונהגים המצפים לעשייתו .
למנהיג החינוכי אותם כלים ואותם רעיונות כדי להצליח , עליו ללמוד מהתנהגותו של יעקב יושר, הגינות, מסירות, חכמה, בניית בית משפחה אך עם זאת זקיפות קומה ונחישות כדי לנצח לכבוש את היעד ולהשיג המטרות והיעדים שהוצבו.
במציאות הלאומית שאנו מצויים בה, הנני מצפה כל הזמן- שהמה המנהיגים יקראו יעיינו וילמדו הכלים והדרכים בהם השתמש יעקב אבינו במנהיגותו בבית לבן במשך 20 שנה , ובהמשך במפגש המרתק ובהכנות המדהימות לקראת עשו.
המלאך- מלאכו של עשו הנשלח לעכב את יעקב בכניסתו לארץ אינו מצליח במשימתו, באשר יעקב בצדקותו אינו נסוג ומונע תבוסה מעם ישראל ,עלינו כל הזמן להמשיך מאבקו של יעקב עד היום הזה.
קיבלנו מיעקב את הסלידה משפיכות דמים ומאלימות, אויבינו אינם נרתעים מהרג , מהרס ומהריגת חפים מכל פשע, אך דבקות במטרות , אמונה, בדרכנו הדתית המסורתית והתורנית משמשים נר לרגלנו ולכל מעשינו. כל עוד אמונה זו חדורה במוחנו בתודעתנו הרי התגובות בהתאם . המלאך רב עם יעקב כל עוד החושך קיים, כאשר מעיר השחר , כאשר האור מגיע מבקש המלאך להשתחרר - באור הכל ברור וידוע והצדק מנצח , שם מלאכו של עשו נעלם לו. האור מרמז על שחר הגאולה ועל הצדק.
הרמה המוסרית שלנו- של עמנו כשתזרח השמש- אם אנחנו נחושים במשימתנו ובדרכנו האמונית מתוך ערכים מצוינים הרי הניצחון יושלם בצדקת הדרך. צריכים אנו להאמין כל הזמן באור הנצחי, לא להתמודד בחשכה- שם לעיתים נעלמים להם הצדק והיושר.
העימות בין החשמונאים לתרבות יוון דומה לעימות בין יעקב לעשו, בתרבות יוון הייתה המון יופי ואסתטיקה ,רושם, גודל, כוח, פאר והדר, תורת ישראל מדגישה תרבות שונה ואחרת, תרבות של אופי , איכות ללא כמות , רוח, חכמה, פנימיות האדם , התנהגות אנושית. לכן מדליקים נרות חנוכה על פתח ביתו מבחוץ.
צריך להיות טוב מבפנים איכותי ואנושי, אך לא לברוח מהתמודדות עם החוץ, עם הרחוב והשוק- במיוחד כאשר הם מתכוונים להזיק לנו. כדי להגן על הבית מבפנים יש צורך להאיר את החוץ- כך חשבו היהודים במשך אלפי שנים .
לימוד תורה והאדרתה- תמיד היה נר לרגלינו ולמעשינו אך שימשנו גם אור לגויים בכל אמונתנו. ארון הספרים היהודי, חכמת היהודים, הסיוע שנתנו מנהיגנו כיועצים וכרופאים בכל אתר ואתר ביטאו את הנתינה, תחום בו אנו נותנים , תכונה בה אנו מאמינים.
לא בכדי זכו היהודים עד עתה ב-20 אחוז מפרסי נובל , כאשר תמיד שמרנו על ייחודיות העם היהודי, אך סייענו ועזרנו לסובבים אותנו.
הדלקת נרות חנוכה מהווים "פירסומא ניסא" הבהרת הרעיון של ניצחון הצדק והיושר .נאמר כי "נר מצווה ותורה אור" , כל העשייה שלנו תלויה במצוות קטנות וחשובות -הן מהוות את הנר הדולק , כל מצווה כל עשייה היא נר, אך כדי שהאור של אמונתנו יופץ, צריכה להיות תורה אור.
האור מופץ למרחקים ומבהיר כי האור האמיתי והנכון היא התורה, הדלקת נרות חנוכה מבהירה לנו הגברת תורה וחשיבותה שהרי האור מדליק בנו האמונה שבתורתנו.
כאשר אמונה זו, תורתנו שלנו תחדור לכל מנהיגנו, יהיו שיקולי הדעת שלהם יותר איתנים באשר הם ינבעו כולם מתוך אמונה המוטמעת בתוכם.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב