דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכל אודות דשא סינטטי 

מאת    [ 08/05/2009 ]

מילים במאמר: 1304   [ נצפה 5015 פעמים ]

הכל אודות דשא סינטטי

תמיד חלמתם על משטח ירוק של דשא בגינה, עליו תוכלו לדרוך, לנוח, להשתעשע עם הילדים, לארח אורחים ולהנות ממראה ירוק ורענן של הגינה. אלא שדשא הוא צרכן מים כבד יחסית, ובמדינתנו השחונה התפתח בשנים האחרונות משבר מים חריף שדורש מאיתנו להתאים את החלומות למציאות. וובכן, לא חייבים לוותר על השאיפה לירוק, אפשר פשוט להחליף את הדשא הטבעי בדשא ירוק ויפה תמיד, שאינו מתייבש ואינו מצהיב, לא מגדל עשביה, לא דורש דישון והדברה ולא דורש כיסוח - הלא הוא הדשא הסינטטי.

הדשא הסינטטי עשוי מסיבי פלסטיק מסוגים שונים (פוליאתילן, פוליפרופילן וכו') המודבקים או ארוגים לשכבת גומי (לטקס דקה) אותה ניתן להדק לקרקע. ישנם בשוק מגוון יצרנים וסוגי דשא סינטטי, באיכויות שונות. גובה הסיבים גם הוא משתנה, מ - 10 מ"מ לדגם הפשוט והזול ביותר עבור ב - 25-30 מ"מ ועד ל - 40-50 מ"מ בדגמים אחרים. האיכות נקבעת לפי עובי הסיב וצפיפות האריגה, המרקם, הצבע ועוד. ככל שהדשא בעל סיבים דקים וצפופים יותר כך הוא נחשב יותר איכותי.

חלק מהדגמים אינם צפופים ועל כן דורשים מילוי של חול סיליקט או שבבי גומי גרוס אותו מפזרים על גבי הדשא על מנת להשאיר את הסיבים זקופים לאורך זמן. לשני סוגי המילוי יש חסרונות. לא ניתן לשטוף מדשאה עם מילוי של חול סיליקט שכן החול ישטף יחד עם המים, לא ניתן להשתמש בשואב אבק להסרת אבק מהדשא, החול עלול לשמש כמצע גידול לעשביה וכן הוא סופג ריחות כגון הפרשות שמשאירים חברינו הכלבים והחתולים. הגומי הגרוס מתחמם מאוד בשמש, ופולט רעלנים בשימוש לאורך זמן ובפרט בעת ההתחממות בשמש. לכן אם אפשר, מומלץ יותר להשתמש בסוגי דשא סינטטי שלהם אריגה של סיבים צפופים השומרים על זקיפות לאורך זמן.

את סוג הדשא הסינטטי לגינה שלנו נבחר גם לפי השימוש המיועד. לרוב לגני ילדים, שולי בריכות רחצה ואיזורי משחק בוחרים את הדשא הנמוך, המשמש לכיסוי דמוי שטיח. לאיזורים המיועדים לדריכה, משחק ושימוש רב בוחרים דשא עמיד יותר בשחיקה. לאיזור חשוף לשמש חשוב לבחור דשא עם עמידות גבוהה לשמש, שלא ידהה ושיהיה עמיד בחום. לגינה פרטית בה מתכננים שימוש בדשא של ישיבה, אירוח ומשחק, חשוב לבחור דגם שיהיה גם נעים ורך, וידמה בתחושה ככל האפשר לדשא טבעי. רוב סוגי הדשא הסינטטי מסופקים בגוונים שונים של ירוק, וישנם סוגי דשא המגיעים עם גוונים ירוקים וצהובים ארוגים יחד, למראה טבעי. דשא סינטטי בגובה של כ- 2.5 עד 3 ס"מ יראה לאחר התקנה נכונה כמדשאה נמוכה מכוסחת היטב, והוא לרוב מתאים לגינות פרטיות, ציבוריות ואיי תנועה. דשא סינטטי גבוה (4-5 ס"מ) וצפוף ומתאים לגינות פרטיות, מגרשי ספורט ועוד.

מחיר הדשא הסינטטי נגזר כמובן מאיכותו. לדגמים האיכותיים מוסיפים חומר מעכב בעירה, שימנע שריפתו במקרה של סיגריה בוערת או גחל שנופלים עליו. בדשא כזה הצריבה תהיה נקודתית ולא תתפשט. בנוסף הדגמים האיכותיים מטופלים נגד קרינת UV דבר שמונע דהיית הצבע. כמות החומר נגד קרינת UV שמוסיפים לאריג סיבי הדשא קובעת את מידת העמידות בפני דהייה, ומשפיעה בדרך כלל על משך אחריות היצרן.

בכל הדגמים, מחירו של מטר רבוע דשא סינטטי גבוה יחסית לדשא טבעי. מחירו של מ"ר דשא סינטטי מתחיל מ - 45 ש"ח (כולל מע"מ) למרבדים בלבד, ועד 200 ש"ח ויותר לאיכותיים ביותר. הדגמים הפופולריים עולים כ- 120-150 ש"ח למ"ר כולל מע"מ. בנוסף יש להכין מצע מתאים, ועל כן נדרשת השקעה ראשונית גבוהה בהקמת המדשאה. יחד עם זאת, הדשא הסינטטי חוסך את הטיפול השוטף שנדרש בדשא טבעי - לא צריך להשקות, לדשן, להדביר או לכסח. לאור המחסור החמור במים ומחירי המים הגואים, ההשקעה יכולה להחזיר את עצמה בתוך כ - 3-4 שנים ומשך זמן זה עשוי אף להתקצר אם יועלו עוד מחירי המים לשימוש ביתי.

להכנת משטח דשא סינטטי מומלץ ליישר את הקרקע באופן גס ולהדקה. אם השטח לא ישר, גבוה יחסית למפלס הגינה או שקיימת בו מדשאה ישנה, יש לחשף את השטח (להוציא ממנו אדמה) עד לגובה - 7-10 ס"מ מתחת לגובה הרצוי של משטח הדשא המיועד. בשכבה זו מפזרים מצע תשתית ישר ומהודק. כורכר גרוס הוא החומר הזול ביותר ליצירת המצע התשתיתי, אך לא תמיד ניתן להשיגו. כמו כן הכורכר גורם לכך שהקרקע נאטמת ואז בעת השימוש בו יש להכין שיפועי ניקוז שיובילו את המים לצידי הדשא. במקום כורכר גרוס ניתן לקחת שומשומית ולערבב אותה עם חול ים. לחלופין, אפשר להשתמש באדמת טוף (טוף גרוס מעורב עם חול, החוסך את ערבוב החומרים בשטח) אשר זמין לאספקה בכל הארץ ויתרונו בכך שהוא מנקז את המים ישירות לתוך האדמה מתחתיו. בשטיחי הדשא עצמם יש חורים לניקוז מים בשכבת הלטקס. את חומר המצע מפזרים עד לגובה כל 7 הס"מ שהוצאו מהשטח, אולם עושים זאת בהדרגה, בשכבות של 2-3 ס"מ, כאשר מרטיבים ומהדקים כל שכבה באמצעות מכשיר מהדק רוטט (נקרא ג'בקה, ניתן לשכור כזה בתחנות שירות לכלים ממונעים) או מעגלה לכבישה. במהלך ההידוק דואגים במידת הצורך להכין שיפועים מתאימים לניקוז מי גשם. אם המשטח גדול (100 מ"ר או יותר) יש להתקין גם תעלות ניקוז - תעלות מיוחדות מפלסטיק מכוסות רשת, שמובילות את המים מתחת לפני הדשא. אם אנו מייעדים את הדשא הסינטטי לשימוש קצר מועד של שנתיים שלוש ולאחר מכן להסירו, אפשר לשים שכבה דקה יותר של מצע כדי לחסוך בעלות ההכנה.

דשא סינטטי מגיע בגלילים ברוחב 2-4 מטר, אותם יש לגלול לאורך הקטע הארוך ביותר של המשטח. הפס הבא ימוקם בצמוד אל הפס הראשון, כאשר הסיבים פונים לאותו כיוון. לתפירת הפסים אחד לשני וקבלת מרבד אחיד משתמשים בפס הדבקה מבד או PVC. לצורך זה מרימים מעט את השוליים של שני הפסים, ומצמידים את פס ההדבקה לקרקע ביניהם באמצעות מסמרים מיוחדים שאינם מחלידים. על פס ההדבקה מורחים דבק שטיחים (דבק PVC) ומדביקים אליו את שני קצוות הפסים. לחיזוק החיבורים ממסמרים את הקצוות במקומות הנדרשים, ולאחר מכן ממסמרים את כל הדשא ובעיקר מסביב. מתחילים למסמר כל צלע של הדשא וגם את הפסים באמצע ממרכז הצלע או הפס לכיוון הפינות תוך כדי מתיחת היריעה, בצד אחד ולאחר מכן בצד השני, כדי למנוע היווצרות גלים ועודפים.

אפשר להתקין דשא סינטטי גם על משטח מרוצף. במקרה כזה אפשר להשתמש בפסי הדבקה אותם מצמידים למשטח בהיקף ובמרווחים קבועים ואליהם מצמידים את מרבדי הדשא. אם בעתיד נרצה להסיר את הדשא הסינטטי, מומלץ להשתמש ביריעת הדבקה שמוצמדת בנקודות בלבד למשטח המרוצף ואליה מדביקים את הדשא, וכך להימנע משתי וערב של סימני פסי הדבקה מכוערים שיוותרו מאחור עם הסרת הדשא.

בשוק ניתן לרכוש גם ערכות התקנה לדשא סינטטי. הערכות מכילות כמויות של מסמרים, דבק ופסי הדבקה המספקים לכ - 20-25 מ"ר דשא. בערכות אלו תמצאו גם חול סיליקט - גריסי פלסטיק שנועדו לפיזור על המדשאה לאחר הצמדה המלאה, בכדי לאפשר מדרך מרוכך וזקיפות הסיבים.

רוב סוגי הדשא מגיעים עם אחריות של בין 5 עד 9 שנים (תלוי ביצרן). בהתקנה נכונה של דשא סינטטי באיכות טובה המשטח נשמר גם ל - 10-15 שנה וישנם גם יצרנים המבטיחים אורך זמן גדול יותר.

לאחר התקנת המדשאה, רצוי לשמור עליה לאורך זמן. במדשאות עם מילוי חול צריך להבריש מדי פעם כדי לשמור על זקיפות הסיבים. כאשר מניחים משחקים או מתקנים לילדים על שטח המדשאה, רצוי לעשות זאת על גבי אריחים או משטחים דומים אחרים כדי לחלק את המשקל, כך שרגלי המתקן לא ישאירו חורים או סימנים בדשא. לאחר הסרת המתקן אפשר להבריש את הדשא כדי ליישר את הסיבים. אם ילדיכם אוהבים להקים אוהל בגינה - מומלץ לתקוע את היתדות בשולי הדשא (אם ניתן) שכן הם ישאירו חורים בדשא הסינטטי. לחלופין השתמשו ביתדות דקות, ובנוסף אפשר לסמן את המקום ולחזור ולתקוע את היתדות באותו מקום בכל שנה. הפרשות של כלבים וחתולים כדאי למנוע ככל האפשר על גבי המדשאה, ואם בכל זאת נתקלנו בשאריות בלתי רצויות יש לאסוף, ובמידת האפשר לשטוף (בדשא ללא מילוי חול). אם המדשאה נמצאת באיזור חשוף לשמש ביום קיץ חם, אפשר להרטיב אותה מעט לפני דריכה וישיבה עליה (במדשאות ללא מילוי חול) - כיוון שפלסטיק נוטה להתחמם בשמש ולא תמיד הוא נעים למגע. אם הדשא מתמלא באבק, אפשר לטאטא או להבריש במדשאות עם מילוי. בדשא ללא מילוי חול ניתן לשאוב אותו או לשטוף אותו בצינור או ממטרה למשך מספר דקות בודדות.

אצלנו באילן הכל לחקלאי ולגן תקבלו ליווי מלא להקמת המדשאה הפרטית שלכם בנוסף להזמנת המרבדים, אספקת החומרים ואף ביצוע בפועל. אנו נעזור לכם בבחירה של סוג הדשא והמיקום, תכנון הגן והמדשאה, אספקת מוצרים וחומרים נדרשים כמתואר לעיל, ובקיצור - כל סל השירותים הנדרש להקמה של מדשאה יפיפיה לאורך זמן.
בקרו באתר האינטרנט שלנו, http://www.gardening.co.il.
אילן נחמיה
אילן הכל לחקלאי ולגן
מרכז גינון איזורי בשדה אליעזר
http://www.gardening.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב