דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שבע עצות לאובמה 

מאת    [ 06/05/2009 ]

מילים במאמר: 1466   [ נצפה 2652 פעמים ]

שבע עצות לאובמה

לומדים ממנהיגות כושלת - להיות מנהיג איכותי

לומדים ממנהיגות פוליטית - מנהיגות חינוכית

 

ד"ר יחיאל שרמן

אנו יודעים היטב כי הבסיס להצלחה בכל תחום תלויה בעיקרה במנהיג העומד בראש המערכת, המוביל ומשפיע על מונהגיו. מנהיגות הביניים תהא איכותית אף היא, מצליחה ומצוינת "רק" אם המנהיג העומד בראש המערכת הוא מנהיג אמיתי המשתמש בכלים מנהיגותיים, נכונים וחכמים.

 

צריך ללמוד מנהיגות כדי להיות מנהיג טוב, מותר וראוי להקשיב לעצותיהם של חברים וידידים, להאזין לשאלות, לעודד ויכוחים ומחלוקות כדי לפתח חכמתם של כל הסובב אותך, שהרי החכמה קיימת גם אצל אנשים נוספים ולא רק אצלך המנהיג. לכן, ככל שנלמד כל החיים מנהיגות וככל שנקשיב ונשתף צוות חשיבה בהעלאת דילמות בבניית חזון בפיתוח יעדים ומטרות ואם נבנה תהליכים איכותיים, הרי נשיג את כל התחומים שתוכננו בצורה הטובה ביותר.

כפי שציינתי פרקי מנהיגות ברובם זהים בתחום התעשייה, ההייטק ובחינוך, וכפי שנראה במאמר אף בפוליטיקה.

העיתונאי בוב וודווד מבהיר לנו שבעה תחומי מנהיגות חשובים ועקרוניים להצלחה שבהם היה על נשיא ארה"ב בוש לנהוג ולדבריו הוא לא השתמש בעקרונות מנהיגותיים אלה. הבה נבדוק שלב אחרי שלב במה "נכשל" בוש, אך מתוך הכשלונות נוכל ללמוד פרקי מנהיגות בחינוך.


    • 

    אל תהיה פסיבי

מנהיג מצליח מפעיל אנשים נוספים סביבו, ככל שהוא ישכיל לבנות צוות איכותי, מפרגן, פתוח איכותי, משלב ומשתף אחרים בחשיבה ובויכוחים, כן יזכה לראות פרי אדיר בעמלו.

רצוי וראוי להקשיב לדעות שונות, לעודד שאילת שאלות, ויכוחים ומחלוקות, אך מתוך כבוד ואהבת אדם. אך תמיד תמיד בסופו של דבר עליך לקחת פיקוד מנהיגותי ולהחליט, לא להיות פאסיבי בקבלת החלטות קטנות וגדולות, חשובות ועקרוניות. "אקטיביות" תכונה חשובה מאוד למנהיג. להקשיב לדעות שונות, לעודד שקלא וטריא מצויין, אך בסופו של כל דיון, המנהיג צריך להחליט שהרי מנהיג מוביל, משפיע, מחליט ודואג ליישום כל פרויקט.

 

 

2. חשיבות הדיאלוג

מנהיג הפועל בחכמה מקשיב למונהגיו, מכין קרקע פורייה בקיום ישיבות, בהקצאת זמן לדיונים וויכוחים היינו לקיום דיאלוג, מנהל בי"ס שהוא מנהיג, מטפח ישיבות מורים בהם ניתנת אפשרות לכל אחד מהמורים לבטא עצמו, היינו לקיים דיאלוג בין אנשים.

החכמה היהודית לדורותיה נבנתה בעקרון החשוב בקיום דיאלוג. כל הגמרא על 2700 דפיה מבוססים על דיאלוג, בויכוחים, בשאילת שאלות, דיאלוג מוסיף חכמה ותבונה. דיאלוג מאפשר הקשבה לדעות שונות ומגוונות, הדיאלוג מפתח מוחו של כל אדם ומאפשר ביטוי - במה לכל מוח שבאדם, אך מטפח הקשבה לכל דעה.

הקשבה לאנשים שיהיו עם החשובים ביותר, בעלי עמדות בכירות, חשובה מאוד, אך יש חשיבות לקיום ישיבות כדי לתת "במה" לכל מורה. בישיבת מורים נשמעות דעות של כל מורה ומורה ולא רק של ההנהלה, "המחקר" ממליץ מאוד לקיים דיאלוג בקבוצות קטנות - בסדנאות. נמצא כי היקף כל סדנא איכותית היא שלושה מורים.

ככל שהישיבות תהיינה במסגרת סדנאות בהם יישמעו קולם של "כל המורים" וההחלטות תתקיימנה במסגרת של הצוות כולו. כל ראש סדנא יביע את הנעשה בקבוצתו, ובכך לומדים ולומדים אחד מן השני דיאלוג אמיתי חכם ואיכותי הינו בסיס אדיר להצלחה.

הדילמות בחינוך רבות ועמוקות, שפע שאלות ניתנות כל הזמן בפני המנהל- המנהיג במקום להשיב תשובה מיידית על כל שאלה וקושיה, ראוי לשאול השואל - מה דעתך? לקיים ישיבה קצרה בשילוב יועצת, רכז לחינוך חברתי, סגן מנהל, קיום דיאלוג מפרה כל החלטה לחכמה ואיכותית.

3. תהליך קבלת החלטות

ראוי שכל החלטה תהא מבוססת על עקרונות חשובים ובסיסיים, לבדוק כל החלטה האם היא מעוגנת באמת, ביושר, בחכמה, בראיית אלטרנטיבות שונות ומגוונות, בהקשבה לדעות שונות, בניתוח מעמיק של המציאות, להתמודד גם עם קשיים, לבחון את העבר, ההווה והעתיד, לקבל תמונה כוללת הלוקחת בחשבון כל ההיבטים שמסביב היכולים להשפיע על כל פעולה שתתבצע בגין ההחלטה.

חשוב להקצות זמן כדי להקשיב לכל מנהל אגף ומנהל מחלקה, לכל רכז מקצוע או רכז שכבה. החלטות בחינוך הן קריטיות ונוגעות בחיי אדם שהרי החינוך הוא עיצוב פני הדור דרך כל ילד וילד. האם המנהיג מבהיר עקרונות חינוכיים מגוונים ועשירים בקבלת החלטות, האם נידונים היבטים שונים ואחרים מתחומים קרובים כדי שההחלטה תהא נכונה. בוש היה אמור לקבל מכל בעל תפקיד המלצתם לפלוש לעיראק, אך עליו היה לקיים דיונים איכותיים ומעמיקים עם כל הנוגעים בהחלטה ולא רק לקבל מהם דעותיהם בכתב, שהרי הקשבה אחד לשני וקבלת החלטה משותפת הוא הבסיס האיתן בתהליך קבלת החלטות.

4.מנהיג מטפח תרבות של הטלת ספק

דימוי עצמי חיובי ובטחון עצמי מהווים תכונות מאוד חשובות ועקרוניות במנהיג אמיתי. ניתן להתגבר על כל מכשול, לטפס ולהעפיל על כל הר גם אם בדרך קוצים, בורות ושיחים, אך אם המנהיג אסרטיבי בעל מוטיבציה ובעל דימוי עצמי חיובי המאמין בעצמו וביכולתו עיקר המעשה המצליח תלוי בביטחון העצמי המנחה כל מנהיג.

המונהגים ינועו קדימה, יפעילו מוחם היצירתי אם המנהיג מקרין ביטחון עצמי, המנהיג הוא הדוגמה לכל מעשיהם של המונהגים, אך השידור של המנהיג חייב להיות מבוסס גם על דילמות, ספקות. ביטחון עצמי מבוסס על הקשבה לדעות שונות ומגוונות ותהליך קבלת ההחלטות המבוסס על עקרונות שונים, על מוחות מבריקים של אנשים אחרים. העלאת "ספק" בכל החלטה היא תכונה מנהיגותית כאשר המנהיג החינוכי כמו כל מנהיג אינו "מלאך", המנהיג אינו יודע הכול, יש תחומים רבים מאוד שחבריו המנהיגים הזוטרים יודעים טוב ממנו.

בעבודתי כמפקח מחוזי, היו מפקחים שהיו מצוינים ממני במיגוון תחומים כמו הערכה, אקלים מיטבי ואוריינות, המה החכמים הפעילו תחומים אלה במחוז כולו, הפגנתי כמנהיג מחוזי ביטחון עצמי אך משולב בתרבות של ספק על כל דילמה על כל רעיון חדשני ועל כל תהליך שינוי, כל חידוש נידון בין כולם, תוך הקשבה לכולם בהם העלו רבים מהם ספקות על הדרך, המתודה, הנתיבים.

תרבות של "ספק" אינו מראה על חולשה להיפך הוא מבהיר לכולנו כי עלינו כל הזמן ללמוד וללמוד בעיקר בעולמנו המשתנה ללא הרף קיים הצורך להתמודד עם חדשנות ושינויים, היינו לבדוק כל החלטה דרך העלאת ספקות. ככל שהמנהיג יטמיע בעובדיו- בכולם תרבות של חשיבה מעמיקה, תרבות של העלאת דעות ותרבות של ספקות כך תצלח עבודתו. ודאי שהקניית תרבות של ביטחון עצמי היא עקרונית וחשובה אך עליה להיות משולבת היטב עם תרבות של ספקות.

כפי שנהגנו בחינוך להפעיל כל הזמן "תרבות"

תרבות של איכפתיות

תרבות של הצלחה

תרבות של אסתטיקה ויופי

תרבות של פיתוח כישורים

תרבות של הקשבה

תרבות של עבודת צוות ושיתופיות

תרבות של שילוב ילדים בכל תחום ועוד ועוד

כאשר אני כמנהיג מטפח עשייה המשלבת בתרבות, הרי הפכתי כל אנשיי לחכמים בעלי מידות טובות במיגוון תחומים. "תרבות" יוצרת הרגלים חיוביים ואיכותיים, "תרבות" מביאה להצלחה ומצויינות.

5. מידות, יושר, הגינות ואמינות עקרוניים במנהיגות

העשייה החינוכית כמו כל עשייה במיגון תחומים מעוגנת כל הזמן בחשיבה ובתהליך בכל שלבי ההצלחה, קיימות טעויות שהרי "רק אדם שעושה טועה", אסור לנו כמנהיגים להתחמק מטעויות, עלינו לשתף החבורה המונהגים בכל ההצלחות אך גם בטעויות, לספר כדי ללמוד יחדיו על הסיבות שהביאנו לטעויות. חובה עלינו כמנהיגים להיות ישרים והוגנים בעשייתנו ובאמירותינו "יידע הוא כוח" ככל שנוסיף יידע לכל עמיתנו ומונהגינו נוסיף להם כוח ועוצמה. אי אמירת האמת פוגעת באמינות המנהיג הגורמת לירידת קרנו של המנהיג בעיני כל מונהגיו.

6. היה חכם לא צודק

מנהיג חינוכי נתקל מדי יום במאות דילמות ובעיות תהליך קבלת ההחלטות הוא מסובך עדין, לעיתים קצר ולעיתים ארוך ומייגע. התנועה בשדה החינוך חייבת להיות מטווה במוח חכם ויצירתי. מנהל-מנהיג חייב להבין כי חינוך איתן, עיצוב פני הדור, טיפוח הישגים תלוי בכלים ובדרכים איכותיות כדי להפנים כל רעיון בתוכו של כל ילד. התנהגותו של כל ילד צריכה הבנה וחכמה, תגובה לכל אירוע לא חייבת להיות על פי תקנון החלטי, חובה להיות חכם כדי להבין הסיבות המביאות כל אחד להתנהגותו, החכמה תבהיר לנו לפעמים כי האחריות היא עלינו ובנו האשמה.

ניצול המוח החכם לכל מקרה חשוב עקרוני ונכון.

7. חשיבה אסטרטגית

מנהל-מנהיג מוסד חינוכי מצליח מאופיין בפיתוח תכנית רב שנתית להצלחה, בעמל חינוכי על פי חזון, יעדים ומטרות.

ככל שהמנהיג וצוותו מתכננים כל מהלך על פי חשיבה מעמיקה, הרי התוצרים יהיו להפליא.

כולנו מודעים לחשיבות תהליכי שינוי מתמידים במערכת החינוך שהרי עלינו להתמודד עם איפיוני הדור המשתנים כל הזמן (כפי שמציין הרב קוק).

הגמרא במסכת חגיגה מבהירה לנו "כי אין בית מדרש ללא חידוש", היינו עלינו כל הזמן להפעיל מוח יצירתי ויוזם. חשיבה מעמיקה על שפע הנושאים המגוונים המלווים מוסד חינוכי, ככל שנשכיל להפעיל חשיבה אסטרטגית בעמלנו החינוכי, חשיבה המשלבת ומשתפת מורים רבים, הרי נזכה לראות פרי נפלא בעמלנו.

מורה השותף להחלטות הנובעות מחשיבה אסטרטגית לטווח קצר וארוך, יחוש "אחריות" לביצוע כל משימה, השיתופיות גורמת לתחושת שייכות למקום העבודה ולרעיון החינוכי משום "שליחות", היחיד החש שהוא חלק מהשלם, חוליה משרשרת הניצחון יעמול קשה יפעיל היטב המוח וימצא כל נתיב יצירתי כדי לחלוף על כל מכשול, להתגבר על כל בעיה ולנצח. תהליך פתרון בעיות יהא איכותי ומצליח אם הוא מבוסס על חשיבה אסטרטגית של צוותי העובדים כולם. אנו מבחינים היטב כי מנהיגות נכונה בפוליטיקה ובתעשייה זהה לעמלנו המנהיגותי.

 

תכונות מנהיגותיות זהות במדע בתעשיה בפוליטיקה ובחינוך,הבה נלמד להיות מנהיגים כדי להיות הטובים ביותר.

 

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב