דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המכשול שמציבה רוסיה בפני המדיניות האמריקאית כלפי איראן 

מאת    [ 30/04/2009 ]

מילים במאמר: 419   [ נצפה 1866 פעמים ]

נשיא ארצות הברית, ברק אובאמה, מקווה שרוסיה ואירופה יסייעו למאמצים האמריקאים לעצירת תכנית הגרעין האיראנית. עם זאת, משיחות שערכתי עם גורמים רשמיים בגרמניה, ולאחר שעקבתי מקרוב אחר המדיניות הרוסית בנוגע לאיראן מאז אמצע שנות ה- 90, עולה המסקנה כי תקוותו של אובאמה צפויה שלא להתממש. זאת לאור השוני הרב בין האינטרסים הרוסיים והאירופיים בנוגע לאיראן לבין האינטרסים האמריקאים.

בממשל אובאמה ובאירופה נשמעים קולות הטוענים שהקרמלין יכול ורוצה להפעיל לחץ על איראן למען תימנע מהשגת כלי נשק גרעיניים. לאחרונה אף פורסם דו"ח בארצות הברית הקורא להפוך את רוסיה ל"שותפה בהתנהלות מול איראן". אלא שקריאה זו אינה אלא משאלת לב, במיוחד כשבוחנים את טיב מערכת היחסים בין רוסיה לאיראן.

למעשה, רוסיה משחקת משחק שח מתוחכם. היא מודעת לחולשתה היחסית מול ארצות הברית, אך במקביל, שואפת לדחוק את אמריקה החוצה מאזור שליטתה הצבאי והפוליטי - המפרץ הפרסי. המתיחות סביב המפרץ הפרסי, אשר מעלה את מחירי האנרגיה ומעודדת את סחר הנשק, מהווה ברכה עבור רוסיה. לפיכך, התועלת הגיאו-פוליטית והכלכלית שהיא עשויה להפיק מאי-היציבות במפרץ הפרסי מעניינת את רוסיה יותר מאשר החשש מפני הגרעין האיראני.

רוסיה מנסה לאכול את העוגה ולהשאירה שלמה. היא אמנם מעכבת מפעם לפעם משלוחים של דלק גרעיני לאיראן ומגיבה ללחצים מצד ארצות הברית ואפילו ישראל, אבל באותו הזמן היא מאפשרת לאיראן להשיג את מבוקשה. האינטרסים הכלכליים של רוסיה באיראן נאמדים במיליארדים וכוללים עסקאות נשק, העברת ידע טכנולוגי בנושאי גרעין וחלל וחוזי ענק של נפט וגז.

רוסיה לא רואה באיראן איום, אלא שותפה ובת-ברית לאתגר ההשפעה האמריקאית. היא גם תופסת את איראן כבמה מרכזית להרחבת השפעתה האזורית והבינלאומית. לפיכך, תמיכתה של רוסיה בתכנית הגרעין האיראנית ושיתוף הפעולה בין המדינות אינם עניין כלכלי בלבד, אלא משקפים אג'נדה גיאו-פוליטית בת 20 שנה לפחות.

כיום, רוסיה ואיראן מעדיפות אסטרטגיה של "רב-קיטוביות", במזרח התיכון ובעולם כולו. אסטרטגיה זו שואפת לצמצם את כוחה של אמריקה, להחליש את נאט"ו, ולהציב כוח-נגד לברית האירו-אטלנטית שיורכב מרוסיה, איראן, ונצואלה, סוריה וארגוני טרור כחמאס וחזבאללה.

הסיוע הטכנולוגי שמעניקה רוסיה לאיראן ניכר בתוכניות הטילים והחלל האיראניות. מדענים ומומחים רוסים מילאו תפקיד ישיר ועקיף במסגרת תכניות אלה במשך שנים. כך, למשל, הלוויין האיראני הראשון יוצר ונבנה ברוסיה. על פי כמה דיווחים, רוסיה גם מסייעת בימים אלה לפיתוח הטיל האיראני "שיהאב 5".

אם איראן תצליח להשיג יכולת גרעינית/בליסטית, היא עלולה להגדיל את האיום על מדינות באירופה בהן קיימים בסיסים אמריקאים חשובים. סירוב של מדינות נאט"ו לעמוד לצדה של ארצות הברית בעימות עתידי עלול ליצור סדקים בברית ביניהן, התפתחות שרוסיה תקבל כמובן בשמחה. רוסיה, כאמור, משתמשת באיראן ככלי במשחק שח - לא רק כדי לאיים על האינטרסים האמריקאים במפרץ, אלא גם על מנת לחתור בסופו של דבר תחת הברית הטרנס-אטלנטית.

a href= http://www.jcpa.org.il/JCPAHeb/Templates/showpage.asp?FID=586&DBID=1&LNGID=2&TMID=99&IID=22575/ target="_blank">למאמר
המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה הוא מוסד מחקר עצמאי ללא כוונת רווח, הפעיל משנת 1976 ועוסק בחקר מדיניות ובנושאים מרכזיים העומדים על סדר יומם של מדינת ישראל והעם היהודי.
|המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה>



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב