דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שמירה על הגיינת הפה והשיניים לפי היוגה 

מאת    [ 30/04/2009 ]

מילים במאמר: 806   [ נצפה 2193 פעמים ]

בספרות היוגית מתוארים 4 תהליכי נקיון פנימיים הנקראים בסנסקריט דהוטי - DHAUTI
נקיונות אלו הם מארבעה סוגים:

1. Antardhuti - שטיפה פנימית
2. Dantadhuti - ניקוי השיניים וחלל הפה
3. Hriddhauti - ניקוי הלב
4. mulashodhana - ניקוי הרקטום

מאמר זה יתמקד ב-Dantadhuti, נקיון השיניים וחלל הפה.

שמירה על היגיינת הפה וניקיון האברים השונים שבפה אינו רעיון זר בימינו. במחקרים רבים התגלה הקשר בין היגיינת פה למחלות, לא רק של השיניים כגון עששת, אלא מחלות המשפיעות גם על שאר הגוף.
הפה הוא אחד משערי הכניסה לגופינו. בשל כך הוא מוגן היטב בעזרת הרוק שמשמיד חיידקים, השקדים שמשמשים כמלכודת נוספת לחיידקים ולפסולת, תהליכי התעטשות שמעיפים הצטברות של פסולת וחיידקים מהריאות, ליחה ששומרת מכניסת גופים זרים ושיעול שמרחיק את הליחה מהגוף.
הרישים החכמים היוגיים הבינו את הקשר בין תפקוד יעיל של מערכת העיכול ושמירה על היגיינת הפה.
בספרות הוודית ובמערכת הרפואה ההודית, האיורוודה, שמים דגש רב על תהליכי עיכול נכונים ושמירה על ניקיון מערכת העיכול כדרך לשמירה על בריאות הגוף.
היוגי שזקוק לגוף בריא וחזק כתנאי הכרחי לתרגול היוגה מבין לכן את החשיבות שבשמירה על מערכת עיכול בריאה. רבים אינם מבינים זאת אך הפה בכלל והלשון בפרט הינם שלוחה ישירה של מערכת העיכול. הם משמשים כשלב הראשון בתהליך עיכול המזון. לעיסת המזון מתחילה את תהליך פירוקו למרכיבים גסים והרוק המתערבב בתהליך עוזר לפרק ולעכל את המזון כהכנה לכניסה לקיבה. מתוך הבנה זו מתבררת החשיבות שיש בשמירה על היגיינת הפה כדרך יעילה להגן על הגוף מפני מחלות וכאמצעי לשיפור וייעול תהליך העיכול. בגרהנדה סמהיטה, אחד מהספרים החשובים של התרגול היוגי, מתארים חמישה תרגילי ניקוי של אזור הראש: ניקיון השיניים. ניקיון הלשון. ניקיון שתי האוזניים. ניקיון הסינוסים הקדמיים. הגוף מפריש רעלים ופסולת גם דרך הלשון. פסולת זו מצטברת בצורת שכבה רירית, בצבעים שונים, על הלשון. לשם ביצוע ניקיון הלשון היוגיים השתמשו בנצר במבוק דק שאותו קיפלו ובעזרתו גירדו את הלשון עד לבסיסה כדי להסיר את הליחה ואת ההפרשות שהצטברו עליה במהלך הלילה. היום, ניתן לבצע את גירוד הלשון בעזרת מכשיר נירוסטה גמיש הדומה לנצר הבמבוק בו השתמשו. את המכשיר הזה שנקרא באנגלית - Scraper, ניתן להשיג במרכזי יוגה שונים בארץ או בהודו. את הנקיונות הללו מבצעים בבוקר אחרי ההשכמה.

שלב ראשון:

לאחר הקימה, מרוקנים שלפוחית ושוטפים פנים. שוטפים ידיים עם סבון. לאחר מכן מגרדים את הלשון עם ה-Scraper מבסיס הלשון החוצה פעם אחת ואז שוטפים מתחת למים זורמים. מגרדים שוב באזור אחר של הלשון ושוב שוטפים. עוברים בצורה הזו על כל מרכז הלשון ועל הצדדים. חשוב לא להפעיל לחץ רב מדי אלא להיות רגישים. שימו לב לצבע הלשון לפני הגירוד. התבוננות במצב הלשון יכול לתת לכם מידע רב על בריאותכם.

שלב שני:

מצמידים את שלושת האצבעות האמצעיות של כף היד (הימנית או השמאלית, זה לא חשוב) ומשפשפים נמרצות את הלשון מהבסיס החוצה ופנימה ממש עד לאזור הענבל. לאחר מס' תנועות כאלו שטפו את האצבעות וחזרו שוב על הפעולה עוד פעמיים. לאחר זמן קצר תוכלו להרגיש הפרשה מוגברת של רוק וזהו סימן לכך שהניקיון מתחיל. הפרשת הרוק שוטפת את חלל הפה ומנקה אותו. בפעמים הראשונות ייתכן והרוק שיופרש יהיה סמיך, אך ככל שגופכם יתנקה וייטהר, הרוק יהפוך להיות דליל ומימי. לאלו מכם שמאוד רגישים לרפלקס ההקאה, עשו זאת עד שאתם מרגישים את תחילת הרפלקס. אל תגיעו למצב שבו מיצי הקיבה יעלו במעלה הגרון. לאחר מס' שבועות של תרגול הניקיון רפלקס ההקאה יהיה פחות רגיש ותוכלו להגיע ממש עד לענבל.

שלב שלישי:

השתמשו באגודל כדי לשפשף את החיך העליון, הקשה והרך, את המרכז והצדדים. הגיעו עד לבסיס החיך העליון, קרוב לענבל. לאחר מס' פעמים שטפו את האגודל וחזרו עוד פעמיים על הפעולה. גם בשלב זה תוכלו להרגיש הפרשה מוגברת של רוק, העיניים יתחילו לדמוע ותחושו הרגשה של עירות ופיקחון.

שלב רביעי:

עיסוי השיניים והחניכיים. מנסיוני, אני ממליץ על ניקיון השיניים והחניכיים בעזרת האצבע המורה. השתמשו במשחת שיניים טבעית כלשהיא (לא קולגייט ודומיהם) שאינה מכילה פלורואיד. למי שיכול, מומלץ להשתמש באבקה איורוודית מיוחדת למטרה זו. שפשפו בצורה נמרצת את המשחה על החניכיים ועל השיניים. עברו על כל הצדדים. לאחר מכן שטפו. עיסוי החניכיים ממריץ את הדם ויכול לעזור במצבים של נסיגת חניכיים.

שלב חמישי:

עיסוי הלשון. Milking of the tongue קחו מגבת רכה שמיועדת רק לשימוש זה ואחזו את קצה הלשון עם המגבת בעזרת שתי הידיים עם האגודלים והצבעות המורות. התחילו למשוך בעדינות את הלשון קדימה ואחורה בצורה שמזכירה חליבה. נסו להרפות את שרירי הלשון והפנים בזמן הפעולה והיו זהירים ועדינים. לאחר מס פעמים כאלו משכו את הלשון מצד לצד ואז למעלה לכיוון האף ולמטה לכיוון הסנטר. הפעולה הזו מתחילה את תהליך העיכול, מיצי קיבה מופרשים והגוף מתעורר. הארכת הלשון משפרת את בריאות הפה ומרפה את שרירי הצוואר והעורף. בנןסף ליתרונות רבים נוספים שאינם מענייני מאמר זה. שאנדור ראמאטה, המורה של גישת שאדו-יוגה, ממליץ על בין 30-50 פעמים של עיסוי הלשון בצורה הזו.

בזה מסתכם תהליך הניקיונות לשמירה על היגיינת הפה והגוף. התהליכים הללו אינם גוזלים יותר מחמש דקות מזמנכם ויכולים לשפר רבות את בריאותכם הגופנית והמנטלית.

בכל מקרה של ספק או של בעיה גופנית מומלץ להתייעץ עם רופא. אין הכתוב לעיל מתיימר להוות תחליף לטיפול רפואי ואין בדברים משום עצה רפואית.
ניב דור-כהן
מתרגל מלמד וחי את דרך היוגה כ-8 שנים.
הוכשר כמורה בביה"ס לשאדו-יוגה בחיפה ובמכללת וינגייט.
לימד כחלק מצוות המרצים בקורס מורים ליוגה באקדמיית הולמס פלייס ובמשך שנתיים כאסיסטנט בקורס המורים ליוגה בוינגייט.
מייסד מרכז "סטודיוגה" בפרדס-חנה.
ניב עבר הכשרות וסדנאות אצל מיטב המורים בארץ ובעולם.
הוא משלב בהוראתו את הגישות השונות שלמד ובעיקר את השאדו-יוגה והויני יוגה.

באתר הבית של ניב תוכלו לראות סרטים, תמונות ומאמרים: http://www.nivdorcohen.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב