דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מוטוריקה עדינה - זה בידים שלנו 

מאת    [ 29/04/2009 ]

מילים במאמר: 505   [ נצפה 9933 פעמים ]

מוטוריקה עדינה - זה בידיים שלנו
באופן אסוציאטיבי מוטוריקה עדינה מתקשרת לנו לציור, כתיבה וגזירה אך המוטוריקה העדינה מתפתחת באין ספור דרכים בחיי היום יום שלנו והיא מורכבת ממספר מיומנויות שאחת מהן היא קשר עין יד.
קשר עין יד מתחיל להתפתח בחודשי הינקות הראשונים כאשר התינוק מתבונן בידיו בפליאה (מגלה שיש לו ידיים) ואחר כך בכל פעולה בה הוא מושיט את ידיו לגעת בחפץ או לתפוס אותו. כשתינוק לומד לשבת ידיו מתפנות למשחקים מורכבים יותר כמו השחלות למיניהן, הקשה של חפץ בחפץ, פתיחה וסגירה של קופסאות ועוד. בשלב זה הוא גם מתחיל להיחשף לאוכל "של גדולים" ובהזדמנות זו הוא מתאמן באחיזת פינצטה כשהוא מנסה לצוד גרגר אורז חמקני. חווית האכילה בגילאים הצעירים היא בדרך כלל מלכלכת מאוד אך מאפשרת התנסויות חשובות התומכות בהתפתחות המוטוריקה העדינה.
זוהי רק דוגמה לכך שמיומנות של קשר עין יד שזורה בפעולות רבות שאנו מבצעים בכל יום מבלי שנהיה מודעים לכך. אנו נדרשים ליצירת קשר עין יד על מנת להתלבש, לפתוח בקבוק, לפתוח דלת, לדפדף בספר, למרוח משחה על מברשת שיניים ועוד ועוד. כמובן שעם הזמן פעולות רבות הופכות לאוטומטיות ואינן דורשות תשומת לב אך עבור תינוקות וילדים כל פעולה שכזו דורשת התכוונות ותכנון וככל שניתן להם להתמודד ולהתנסות באופן יומיומי כך אותו קשר בין עין ליד יתפתח ויהפוך לשימושי וזמין גם בפעולות מורכבות יותר כמו ציור וכתיבה.
קשר עין יד ניתן לשפר גם על ידי משחקים פשוטים בבית: משחקי כדור כמו מסירות, קליעה לסל, באולינג (יש אולמות המותאמים במיוחד עבור ילדים), זריקה מעל הרשת (גם חבל מתוח יעשה את העבודה), בייסבול וכיד הדמיון הטובה. משחקים אלה נחשבים אמנם כמשחקים של מוטוריקה גסה אך כאמור הם עוזרים לשפר את קשר העין יד ובנוסף מסייעים בחיזוק חגורת הכתפיים ובלמידה של וויסות הכוח אשר משפיעים באופן ישיר על יכולתו של הילד לבצע פעולות עדינות ומורכבות.
יעילותם של המשחקים עולה ככל שחווית המשחק טובה ונעימה עבור הילד. חוויה כזו תוביל את הילד לשוב ולשחק במשחקים אלו גם עם חברים וגם באופן עצמאי וכך הוא יתאמן וישפר מיומנויות תוך כדי משחק.
מיומנות נוספת המאפשרת תיפקוד תקין של המוטוריקה העדינה היא מיומנות של הפרדת אצבעות. היכולת להפעיל כל אצבע בנפרד וליצור תיאום בין האצבעות בצורה מדויקת ומווסתת היא המאפשרת לבצע פעולות עדינות ומורכבות כמו הדבקה, גזירה, כתיבה ועוד. אך גם לשיפור ותרגול מיומנות זו נוכל להשתמש במשחקים פשוטים וזמינים כמו לגו, גולות, דוקים, "הך פטיש", בניית מגדלים מחומרים זמינים כמו גלילי נייר טואלט או פקקים(כמובן שיש להפעיל שיקול דעת ולהתאים המשחק לגיל ולתפקודו האישי של כל ילד). ניתן גם לשתף את הילד בפעילות כמו אפייה בה הוא יכול ללוש, לערבב, ליצור צורות של עוגיות, למרוח ולקשט. פעילות כזו מעניקה לילד תחושת מסוגלות ושהוא תורם וחשוב בנוסף לשיפור המיומנויות.

עם השנים והתפתחות הטכנולוגיה אנו נדרשים לפחות התמודדויות מוטוריות ולעיתים אנו שוכחים את חשיבותם להתפתחות ילדנו. גם השקעת הזמן נראית לנו בלתי אפשרית ומעדיפים לבצע פעולות פשוטות עבור ילדנו במקום ללמד אותם אך השקעת זמן זו היא השקעה לטווח ארוך שתאפשר לילדכם בבו היום לכתוב ולהתמודד עם משימות בבית הספר ללא עכבות ותסכול מיותרים. לכן, כאמור, זה בידיים שלנו ואנו יכולים להמשיך ולהנות מפלאי הטכנולוגיה אך בו בזמן להיות מודעים לחשיבותה הגדולה של המוטוריקה העדינה והגסה כאחת.
עדי לב-רן
מפתחת הסדנה "אמא משחקת איתי" -
משחקים של פעם לשיפור המוטוריקה, והתקשורת במשפחה
מטפלת מוסמכת ב"שיטת ורדי":
ליווי התפתחות לתינוקות (סדנאות ופרטני)
טיפול בקשיי למידה, קשיי התארגנות, עיכוב התפתחות, קשיים בתפקוד המוטורי ו-PDD לילדים בני כל הגילים
טלפון: 0507315031
מייל: adi.levran@gmail.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב