בס"ד
התחום החשוב באתר המאפיין מורה ומנהל הוא הדיבור, ככל שהוא נעשה בצורה הטובה הרי המשמעות היא איכותית, ניתן ללמוד לדבר נכון, אפשר ואפשר להיות רטוריקן מעולה.
מהו רטוריקן מצוין? מהם כליו הנבונים?
•
פתיחת ההרצאה, הנאום, השיעור חייב להיות מושך ומרתק.
•
הדיבור צריך להיות ממוקד ומובן.
•
חשוב להשתמש בשפה עשירה.
•
חובה להפגין יידע רב בתחומי הנושא.
•
להפגין בטחון עצמי.
•
לתת תחושה שאתה מאמין בכל דבריך.
•
שפת הגוף חשובה ביותר.
•
להיות פתוח עם הקהל.
•
חובה, חשוב, עקרוני, להכין היטב כל הרצאה וכל שיעור.
•
השיחה חייבת להיות מתאימה לקהל היעד.
•
ראוי להתבונן בפניהן של המאזינים.
•
חובה להכיר את הקהל איכותו והיידע שלו.
•
ניתן לחזור על אותו רעיון במילים שונות.
•
להוסיף משהו חמוד חדש על היידע הקיים.
•
הדיבור חייב להיות ברור ובהיר.
•
חובה לשמור על הקצב הנכון והחכם.
•
מותר לתרגל דיבור מול ראי.
•
בדוק עצמך כל הזמן האזן להערות.
•
מותר ורצוי לספר דוגמאות וארועים מחייך הפרטיים.
•
הוסף תמיד תחומים ריגושיים לא רק שכליים.
•
התמקד בנושא ספציפי וממוקד.
•
מותר ללמוד מנשי מקצוע - דרכי שכנוע.
•
הסגנון חייב להיות חביב ונעים.
•
הייה פתוח לרחשי הקהל.
•
שאל שאלות והקשב בסבלנות לתשובות.
•
חובת הדיבור עפ"י סדר, ארגון והגיון.
•
תמיד, תמיד, פנים מחייכות ומאירות.
•
הבעת הפנים ותנועות הידיים קשורות לרטוריקה.
•
דבר ברכות לא בקשיחות.
•
הדיבור צריך להיות דינמי וסוחף.
•
נסה לעורר סקרנות - כך יקשיבו יותר.
•
השתמש בשפה ברורה, ללא מילים לועזיות שאינן מוכרות.
•
הפגן דימוי עצמי חיובי.
•
ראוי לשלב מדי פעם בדיחה, הערה מתאימה.
•
יחס חיובי לציבור השומעים.
•
הפגן דברי עידוד ושבח לקהל.
•
שפת הגוף חשובה, תרגל זאת כל הזמן.
•
הזהר! לא לדבר בהתנשאו.
•
תרגל דיבור נעים אך לא מונוטוני.
•
הפגן רצון עז ומוטיבציה להעברת מסרים.
•
הקפד על תוכן מענין ומרתק.
•
ראוי לדבר ברמות שונות כדי לענין מיגוון הציבור.
•
דאג לתנאים פיזיים נוחים לקהל בהרצאתך.
•
נסה לתפוס קשר עין, תשומת לב השומעים.
•
תמיד, תמיד, משהו חדש, לומדים כל הזמן.
•
ההרצאה - היעור חייב להיות מסודר.
•
להזהר לא לקפוץ מנושא לנושא.
•
שלב שכל ורגש I,O עם E,O.
•
חביבות, פנימיות ונעימות.
•
הענק מחמאות.
•
אפשר ורצוי לשלב מוסיקה, ציורים, מצגת.
•
מותר לתת לקהל להשלים פסוק...משפט...
•
כל הזמן דברים חיוביים, לחזק את הטוב.
•
לא לומר - אתה לא צודק - אלא הבה נבחן פן נוסף...
•
לא לחשוש משגיאות.
•
להאזין לדעות אחרות ולא לפסול.
•
התרגול השינון החזרה חשובים אך בצורה שונה ומענינת.
•
הרחבת היידע.
•
להעביר תחושה של הזדהות.
•
זכור !!! 50% מה אומרים ו - 50% איך אומרים.
•
סיפור, בדיחה, ארועי מרתק מוסיפים המון הקשבה.
•
צריך לגרום לסקרנות.
•
לטפח איכויות, להגביר הרצון להיות הכי טובים.
•
להשתפר כל הזמן - גם אם יש "קנאים" בדרך.
•
הסבר פניך לכולם.
•
רואים עליך מייד את אתה מרצה אוהב.
•
תודה... תודה... תמיד לכל מי שעוזר ומסייע, לא לשכוח אף אחד.
•
מרצה חביב משפיע יותר.
•
אסור לעורר שחצנות.
•
מרצה טוב - משקיע רבות בהכנות.
•
דיבור בניחותא ובחיוך.
•
הומור והמון.
•
"כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם" (משלי).
•
חשוב להרבות להשתמש בשמו של האדם אליו פונים.
מותר לנו מורים ומנהלים, ללמוד מאחרים, לתרגל דיבור רטוריקה איכותית, הרטוריקה הנכונה חשובה בהרצאות ובשיעורים, אך גם בשיחה אישית או קבוצתית יש להשתמש באותם כלים ומיומנויות, הפגן תמיד, שקט, רוגע, איכפתיות הקשבה, אמפתיה, קשר עין, הומור, חיוך, רוגע גופני ונפשי.
עלינו לזכור, כיי הדיבור הוא גורם משפיע על האחרים על כן הדרך, הכלים, האיך...חשובים ביותר. הרצאה חשובה מאוד בעלת ערכים ועקרונות מדעיים, פילוסופיים או תו תוקלט ותיושם ביתר שאת אצל השומעים, אם היא תועבר בצורה מענינת ומרתקת.
הרצאה - בעלת נושאים מאוד חשובים המועברת בצורה משעממת אינה נקלטת ואינה מיושמת על ידי המקשיבים.
חשוב מאוד שכולנו - כל העוסקים בפה - בדיבור ילמדו היטב פרקי רטוריקה וייתרגלו אותם כל הזמן, כדי להפכם לחלק מעצמם.
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.