בס"ד
הופעה חיצונית:
לבוש - הולם, מכובד, יפה
פנים - זוהרות, מחייכות
ישיבה - רגועה, נינוחה, זקופה
יש חשיבות ל"מה" ול"איך" חשוב לומר דברים חכמים וחשוב איך אומרים.
ידיים - מונחות, שקטות, ללא חיל ורעדה
רגליים - ללא תנועות מיותרות
הגוף כולו - משרה ביטחון ואמונה
הדיבור:
רהוט, ברור, בניחותא
רטוריקה נכונה ובוטחת
לבחור מילות מפתח ולהדגישם
מנהיגות, העצמה, חיי חברה, אופטימיות, הקשבה, שיתופיות, מחלוקות, שאילת שאלות, אחריות, ביטחון עצמי, דימוי עצמי.
הפתיחה:
מאד חשובה, הכן היטב שתי הדקות הראשונות.
ספר על עצמך:
יכולותיך, כישוריך
עברך
הדגש תחומים בהם היתה לך אחריות על אנשים כמו ריכוז מקצוע, ריכוז שכבה ועוד.
הנחישות והלבביות שבך
התייחסות לחברי הועדה:
להשיב לשאלות
לאפשר לשואל לסיים את שאלותיו
השב תמיד לשואל
מותר להשיב לשאלה בקצרה ולהוסיף עוד משהו שקשור, משהו שהכינות היטב-מעשה חכם
אין ערך לויכוח עם חברי הועדה
תן להם כבוד אך הפגן ביטחון ועוצמה
הכן... הכן... כל שתרצה לומר:
כולל: מילות מפתח
רעיונות חינוכיים
דיבור על עצמך...על כישוריך ויכולתיך...
תפקידיך בעבר ובהווה
מגוון סוגי השאלות:
•
מהי תפיסת עולמך?
•
מחר הנך מנהל, מה אתה עושה?
•
איזה בי"ס תרצה לנהל, יסודי? חט"ב? על יסודי?
•
איזה ספר או מאמר קראת לאחרונה?
•
מה תעשה עם מורים ותיקים?
•
כיצד תנהיג מורים שאינם ממושמעים? מתנגדים?
•
כיצד ההורים קשורים לבית הספר?
•
מהו בית ספר קהילתי?
•
היש לך חסרונות? מהם העוצמות?
•
מה תפקידו של המנהל?
•
מהו בית ספר טוב?
•
כיצד בונים משמעת?
•
האם אתה בעד או נגד תקנון?
•
באיזה מקום ממוקמים "ההישגים" אצלך?
•
כיצד להאהיב את התורה?
•
מהם הכלים שתלמידים ו/או מורים יקראו?
•
איך משתפים מורים?
•
מהו מורה טוב?
•
מהו שיעור טוב?
•
במה להתמקד - בנקודת החולשה של תלמידים
בנקודת החוזק של תלמידים
•
אתה בעד או נגד עידוד כל הזמן של מורים? תלמידים?
•
הבהר מהו "חנוך לנער על פי דרכו"
•
מהי תפיסת עולמך?
כיצד מעצימים מורים?
כיצד בונים מועצת תלמידים?
מהי מנהיגות נוער
איך מטפחים מצויינות?
מהם הדרכים להקנות ערכים?
אמור 5 תחומים בהם מאופיין מנהל - מנהיג מצויין?
הרצאות, דיונים, סדנאות בישיבת מורים:
•
מהו בית ספר טוב?
•
מהו מנהל - מנהיג? מהי מנהיגות?
•
מהו מורה טוב?
•
כיצד יוצרים מוטיבציה?
•
מנהיגות בדרך שאילת שאלות
•
חיי חברה מוקד בהצלחה
•
מנהיגות צעירה - מנהיגות נוער
•
הרטוריקה - כיצד פותחים בהרצאה?
כלים להרצאה מרתקת
כיצד משכנעים?
•
העונש - כן או לא?
•
כיצד מעצימים מורים?
•
חשיבות היחס האישי
•
המורים כגלגל הצלה
•
חוויות של הצלחה
•
הצלחה גוררת הצלחה
•
חשיבות פיתוח נקודת חוזק
•
הדימוי העצמי
כיצד מחדירים אמונה בילד?
מהו שיעור טוב?
המנהל כמעצים מורים:
•
האופטימיות
•
תרבות של אכפתיות
•
תרבות של מחלוקת
•
חשיבות של שמחה
•
חשיבות העידוד
•
חשיבות ההקשבה, הדיאלוג
•
כיצד יוצרים אקלים מיטבי?
•
אין קיצורי דרך בחינוך
•
חשיבות התהליך
•
כיצד בונים צוות?
•
הכרת הטוב
•
כיצד בונים הערכה?
•
המנהל המורה כמודל לחיקוי
•
ניהול זמן
•
סגנונות חשיבה ולמידה
•
התמודדות עם אוכלוסיות מגוונות
•
טיפוח המצוינות
ועוד...
מילות מפתח ורעיונות שחשוב להדגיש:
•
חשיבות תהליכי שינוי מתמידים
•
הערכה מתמדת, סוגי הערכה
•
שיתופיות
•
שיווק ופרסום
•
חיי חברה
•
חווית של הצלחה
•
המורה כמנהיג
•
המנהל כמנהיג
•
מנהיגות נוער
•
ההבדל בין מנהל למנהיג
•
מורים שואלים שאלות - חיובי אוו שלילי?
•
תלמידים שואלים שאלות - חיובי או שלילי?
•
הורים כלקוחות
•
מורה קורא - תלמיד קורא
•
מורה חברותי - תלמיד חברותי
•
לימוד בחברותא - עד כמה?
•
במה אני טוב?
•
במה יש לי קשיים?
•
חזון/חלום
•
הורים כמשאב
•
אופק פדגוגי
•
עד כמה?
יחס
אהבה
כבוד
עידוד
שתופיות
שייכות
•
דרכים וכלים להעצמת מורים ועובדים
•
דוגמא אישית, המורה כדמות לחיקוי
•
כיצד להגביר הדימוי העצמי?
•
טיפוח המצוינות - משימת על
•
הלימוד בישיבה - דגם למצוינות, לימוד בחברותא, הליכה, תנועה, דיבור, דיבור בניגון, עמידה, הקשבה, ויכוחים
•
כיצד קולטים מורה חדש?
•
תרבות שלל הקשבה
•
תרבות של אכפתיות
•
תרבות של מחלוקת
•
מהות השיחה האישית, היחס האישי - מוקד בהצלחה
•
מהי תכנית עבודה?
•
דלת המנהל פתוחה?
•
מהם ישיבות מורים?
•
היתכן שמילת המפתח להצלחה היא אחריות?
•
מהם מרכזי למידה?
•
מקומה של הסמכות בחינוך
•
סדר משמעת ורוגע, אהבה וכבוד
•
נוהל מסודר מול שקט, אמפתיה
•
שעות הפנאי - באחריות מי?
•
הצלחה תלויה בהצלחה
•
מנהיגות שיש בה "שליחות"
•
רגישות
•
חשיבות יחסי אנוש - תקשורת
•
כיצד מטפחים אופטימיות?
•
מהות ההקשבה
•
ציין שלושה הדגשים חשובים במנהיג, למשל: מקצועי, אחראי, לבבי
•
פיתוח כל מורה על פי כישוריו
•
פיתוח כל תלמיד על פי כישוריו
•
מאמר טוב שקראתי? המנהל, המורים
•
לכמה מורים תואר שני? בהמלצתך?
•
מספר גמולי השתלמות לכל מורה? ההיית שותף?
•
עד כמה ההורים שותפים?
•
האם התלמידים אוהבים תנ"ך?
•
מה עושים עם מורים יוזמים?
•
שיתופיות המורים המקצועיים בתנ"ך
•
מי מחליט על תהליכי שינוי מתמידים?
•
מה למדת על עצמך?
•
מה טוב בך?
•
היש לך חסרונות?
•
ציין יוזמות שפיתחת
•
במה היית משפר את עצמך?
•
כיצד הופכים בית ספר למוסד קהילתי?
•
האם המנהל סמכותי?
•
היכן אתה בהפסקות בחוץ? בחדר המורים? בחדרך?
•
ביטחון
•
אין לי פגישות בהפסקות
•
כיצד יוצרים גיבוש צוות?
•
רציתי משהו להוסיף...
•
כיצד מגבשים צוות, הזנה הדדית
•
אקלים מיטבי
•
העיקר קידום המצוינות
•
מגמות איכותיות
•
היש לך דמות מול עיניך?
•
היכן תהיה בעוד 5 שנים?
•
הקשר גם בעתיד לאחר סיום הלימודים
•
תן חמישה תחומים בהם תתמקד כמנהל
•
הקשר, היחס האישי, השיחה האישית
•
כיצד תפעיל מורים?
•
לימוד בחברותא - גם בקרב המורים
•
ייחודיות מול אחדות
•
עד כמה השירה, הנגינה, המוסיקה מודגשים?
•
מרחבי הלמידה
•
האם המנהל, המורים מאמינים בעצמם?
•
התחרות בין מורים? בין בתי הספר?
•
כלים להקניית אקלים מיטבי.
כיצד בונים חזון? יעדים ומטרות?
מתי להחליף החזון?
הכן שיעורי בית על כל הנושאים על פי סדר חשיבות שלך...
מותר לך לעמוד אל מול הראי ולדבר...
מקד הרעיונות שאותם תדבר בכל מקרה...
תרגל ישיבה נכונה זקופה ובטוחה...
שדר יידע ביטחון עוצמה ונחישות ברצונך להיות מנהל - מנהיג...
- תואר שלישי בחינוך במנהיגות
משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי
בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם
ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.